המשק האמריקני ייפגע מהחרפת הסנקציות על איראן • פרשנות

מאז הטלת הסנקציות המחודשות על הרפובליקה האסלאמית, מחירי הנפט ממשיכים לעלות. כעת, החשש בעולם שבעקבות הצעד של ארה"ב המגמה תימשך והנשיא טראמפ לא יצליח לבלום את העלייה

זמן צפייה: 03:18

ארצות הברית הגבירה אמש (שני) בצורה דרמטית את הלחץ על המשטר האיראני כאשר החריפה את הסנקציות נגדה וביטלה את ההקלות שניתנו לחמש מדינות שעוד סחרו איתן. למעשה, מזכיר המדינה מייק פומפאו אמר כי האמריקנים לא יבחינו יותר בין רפורמים לשמרנים, וכל מי שתומך בפעילויות הטרור של קסאם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה – אין ביניהם הבדל.

אך למהלך הזה יש השלכות על המשק האמריקני, שישלם, ככל הנראה, מחיר בגלל הצעדים הללו. החל מחודש נובמבר, אז הנשיא דונלד טראמפ הטיל מחדש את הסנקציות נגד הרפובליקה האסלאמית שבוטלו עם החתימה על הסכם הגרעין, מחירי הנפט נמצאים בעלייה, והמגבלות החדשות לגבי סין, הודו, טורקיה, יפן וקוריאה הדרומית רק ימשיכו את המגמה.

אסדת נפט איראנית
אסדת נפט איראנית | צילום: רויטרס

הממשל האמריקני מנסה להרגיע את העולם, ואומר שהוא סיכם עם סעודיה, איחוד האמירויות ובעלות ברית נוספות על הגברת ההקצאה של הנפט והתפוקה שלו. עם זאת, ספק ששיתוף הפעולה והתיאום בין המדינות יצליח לבלום את עליית המחירים.

ארצות הברית ביטלה את הפטור לחמש המדינות שמייבאות נפט מאיראן 

כאמור, הבית הלבן הודיע אתמול על החרפת הסנקציות שהטילה נגד איראן בנובמבר אשתקד. כעת, כל שמונה המדינות שהותר להן אז להמשיך ולייבא נפט מאיראן – לא יוחרגו. במקביל, ארצות הברית, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות יגבירו את אספקת הנפט, על מנת לוודא שהשוק יישאר מאוזן. הסנקציות החדשות ייכנסו לתוקפן ב-1 במאי.

המדינות הודו, טורקיה, יפן, וקוריאה הדרומית, שניהלו עד כה קשרים עם הרפובליקה האסלאמית ונהנו מהקלות, ייאלצו להפסיק את המסחר איתה. יוון, איטליה וטאיוואן, שגם הן היו חלק מתוכנית ההקלות האמריקנית, הפסיקו את המסחר עם איראן מיוזמתן עוד בטרם ההודעה האמריקנית.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במוזיאון ישראל בירושלים | צילום: רויטרס

טראמפ אמר לאחר ההכרזה: "ערב הסעודית ומדינות נוספות בארגון המדינות המייצאות נפט יספקו את הנפט שיחסר כתוצאה מהסנקציות שלנו על הנפט האיראני. איראן קיבלה ייעוץ רע מאוד מג'ון קרי והאנשים שעזרו לו להוביל את ארה"ב לעסקת הגרעין הרעה עם איראן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על החרפת הסנקציות ואמר: "ההחלטה של הנשיא טראמפ והממשל האמריקני היא בעלת חשיבות רבה להגברת הלחץ על משטר הטרור האיראני. אנו עומדים לצד נחישותה של ארה"ב נגד התוקפנות האיראנית וזוהי הדרך הנכונה לעצור אותה".

שר האנרגיה הסעודי, ח'אלד אל פאלח, הביע תמיכה בצעד האמריקני ומסר: "הממלכה רוצה לשוב למדיניות ארוכת השנים של שיתוף פעולה בשוק הנפט. סעודיה תתאם עם שאר יצרניות הנפט כדי להבטיח את האספקה הנדרשת, ותתייעץ איתן ועם צרכניות הנפט כדי לוודא שהשוק יישאר מאוזן".