תחקיר: בעיות בטיחות קשות בייצור מטוס ה"דרימליינר" של בואינג

לאחר שמטוסי החברה מדגם 737 מקס קורקעו בשל טענות לכשלי בטיחות, תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" חושף שיטות ייצור פגומות ותמונת מצב מדאיגה גם בנוגע לדגם 787: "האיכות לא בראש סדר העדיפויות"

זמן צפייה: 03:00

מטוס הדרימליינר של חברת התעופה האמריקנית בואינג הוא אחד ממטוסי הנוסעים החשובים בצי הייצור של החברה. בעוד שמטוסי ה-737 מקס שלה מקורקעים בעקבות שתי התרסקויות וטענות לכשלים בטיחותיים, תחקירים בארצות הברית חושפים טענות על רשלנות וליקויים מטרידים גם בייצור דגם ה-787, הדרימליינר.

"אני חושב שהאיכות לא בראש סדר העדיפויות של החברה". אמר ריץ' מסטר, טכנאי לשעבר בחברה שפוטר בשנה שעברה. "זה ייצור לשם רווח. באופן אישי מצאתי שפופרת של חומר איטום, אומים, כבלים, נורות בחלק האחורי של המטוס". הפסולת שעליה דיווחו העובדים עלולה לגרום להתלקחות במטוס.

בדיקת הקופסה השחורה: דמיון בין מקרה המטוס האתיופי והאינדונזי

התרסקות המטוס באתיופיה: כך קרובי הישראלים מחפשים אחר שרידיהם

מנכ"ל בואינג: "עדכון התוכנה של דגם המטוס שהתרסק יצא בקרוב"

התחקיר, שערך "הניו יורק טיימס", חשף תרבות ארגונית שמעדיפה מהירות על פני איכות. התחקיר נערך במפעל בנורת' צ'רלסטון שבקרוליינה הדרומית, שבו מייצרים את הדגם וכלל מאות אימיילים פנימיים, מסמכי תאגיד ורישומים פדרליים. כמו כן נשמעו תלונות של עובדים על שיטות ייצור פגומות, חלקים שבורים שהושארו במטוסים ונקמה בעובדים שהתריעו על בעיות.

מפעל ייצור של מטוסי בואינג 787
מפעל ייצור של מטוסי בואינג 787 | צילום: החדשות 13

לפני מספר שבועות הודיעה חברת בואינג כי תפחית את הייצור של מטוסיה מדגמי 737 - MAX, ל-42 מטוסים בחודש במקום 52. זאת, בעקבות התרסקות המטוסים באתיופיה בחודש שעבר ובאינדונזיה בחודש אוקטובר. מנכ"ל החברה, דניס מילנבורג, אמר כי "כעת אנו יודעים שיש קשר סביר בין שני אירועי ההתרסקות באינדונזיה ובאתיופיה. החברה ממשיכה להתקדם בעדכון התוכנה למטוסי 737 כדי למנוע מתאונות כאלה להתרחש בעתיד".

כזכור, לפני כחודש וחצי מטוס של חברת "אתיופיין איירליינס" שעשה את דרכו מאדיס אבבה בירת אתיופיה לניירובי בירת קניה, התרסק כשעליו 149 נוסעים ושמונה אנשי צוות, שבהם הישראלים שמעון ראם ביטון ואבי מצליח. בחודש אוקטובר האחרון, מטוס נוסעים של חברת "ליון אייר" האינדונזית התרסק במהלך טיסת פנים מול חופי המדינה, זמן קצר לאחר שהמריא משדה התעופה בבירה ג'קרטה. על המטוס היו 189 נוסעים ואנשי צוות. בשני המקרים כאמור, מדובר היה במטוס של חברת בואינג מדגם 737 - MAX.

זירת התאונה באתיופיה
זירת התאונה באתיופיה | צילום: רויטרס