התמונה שזעזעה את העולם: אב ובתו טבעו בגבול מקסיקו מחובקים

תמונות בהן נראות גופותיהם של אוסקר אלברטו ובתו בת השנתיים צפות בנהר הריו גראנדה עוררו סערה בארה"ב ובעולם. אמו של אוסקר סיפרה בדמעות: "מילותיו האחרונות היו 'אמא, אני אוהב אותך'"

זמן צפייה: 02:11

חבוקים עד המוות: תזכורת נוספת לסכנות שאורבות למהגרים ממקסיקו לארצות הברית, ניתנה היום (רביעי) לציבור האמריקני, לאחר שפורסם תיעוד של גופות אב ובתו שמתו בטביעה בשעה שניסו לחצות את הגבול. בתמונה ניתן לראות את אוסקר אלברטו מרטינז רמריז ובתו בת השנתיים, תושבי אל סלבדור, צפים בנהר הריו גראנדה כשפניהם בתוך המים כשהם עדיין אוחזים זה בידו של זו וחבוקים.

אמו של אוסקר אלברטו, רוזה, סיפרה בדמעות למצלמות, כשהיא אוחזת בצעצועי נכדתה: "הפעם האחרונה ששמעתי ממנו הייתה בשבת, הוא שלח לי הודעה ובה כתב 'אמא, אני אוהב אותך, תשמרי על עצמך. כי אנחנו בסדר פה'", אמרה רוזה. "כשקראתי את ההודעה הזו רציתי לפרוץ בבכי, כי זה הרגיש כאילו הוא נפרד ממני לשלום".

גופותיהם של אב ובתו מאל סלבדור בנהר ריו גרנדו שבמקסיקו
גופותיהם של אב ובתו מאל סלבדור בנהר ריו גרנדו שבמקסיקו | צילום: journalist Julia Le Duc

התיעוד הקשה צולם על ידי העיתונאית ג'וליה דה דוק שמתגוררת במקסיקו, לאחר שהגופות נמצאו ביום שני ליד העיר מטמורוס שבמדינה. לא רחוק משם נמצאת טקסס, אליה ודאי ביקשו להגיע. כאמור, הילדה הקטנה נראית כשהיא בתוך חולצת אביה, שככל הנראה ניסה לעגן אותה אליו במהלך חציית הנהר כאשר ידה הימנית כרוכה סביב צווארו. במים ועל גדת הנהר בסמוך לגופותיהם, פוזרו פחיות בירה ומשקאות קלים.

כתבות נוספות בחדשות 13:

"חיכך את איבר מינו בבגדיה": אישום נגד דלאל ממסעדת "הסובל"

מחמוד קטוסה לאחר קריסת תיק אונס בת השבע: "נהרסו לי החיים"

חשש במשרד הבריאות: מאות אלפי בדיקות סרטן זוהמו • פרסום ראשון

גבול ארה''ב - מקסיקו
גבול ארה''ב - מקסיקו | צילום: רויטרס

דה דוק הוסיפה כי היה זהו מחזה שהרעיד אותה עמוקות: "היה ניתן לראות שעד לנשימה האחרונה שלה, הילדה הייתה מאוחדת עם אביה לא רק בכך שהיא היה בתוך חולצתו, אלא גם באותו חיבוק - שבו הם טבעו ומתו יחד". דה דוק הסבירה כי זהו לא אזור שבו מהגרים בוחרים לחצות את הגבול: "בדרך כלל אנשים יודעים שניתן להיתפס שם בקלות - אבל אוסקר ומשפחתו הגיעו לאחרונה למקסיקו ולא ידעו זאת. ניתן להבין שהם ניסו לעבור שם מתוך ייאוש".

מותם של האב ובתו מאל סלבדור הניע את שרת החוץ של המדינה, אלכסנדרה היל, להתחנן בפני בני ארצה להישאר ולעבוד עם הממשלה, תוך שהיא מנסה לפתור את הבעיות הכלכליות שגורמות לרבים לנדוד צפונה. "המדינה שלנו שוב מתאבלת. אני מבקשת מכל המשפחות, מההורים, לא לסכן את החיים - הם שווים הרבה יותר", הוסיפה. עוד אמרה היל, כי הממשלה עובדת עם הרשויות המקסיקניות על מנת להחזיר את גופותיהם למדינה. הנשיא הנבחר החדש של אל סלבדור, נאיב בוקלה, אמר גם הוא כי הממשלה תתמוך במשפחה כלכלית.

התמונה אמנם מזעזעת, אך אינה מפתיעה - במשך חודשים ארוכים מתריעים ארגוני זכויות אדם כי מספר המתים באזור הגבול בין ארה"ב למקסיקו יילך ויגדל. זאת, בשל המדיניות הנוקשה שאימצה ארצות הברית כלפי המהגרים ממרכז אמריקה, דבר שהוביל לניסיונות רבים להיכנס לארצות הברית בדרכים שאינן חוקיות.

איילן כורדי
איילן כורדי | צילום: רויטרס

תמונה זו, המציגה את שבר החלום של ההורה ובתו, מצטרפת לתצלום של גופת פעוט הסורי איילן כורדי - שנמלט מהמדינה יחד משפחתו בשנת 2015 על סירה לאירופה, טבע ונסחף לחוף בטורקיה. איילן, אחיו ואמו היו על סירה עמוסה במהגרים שברחו ממלחמת האזרחים בסוריה, כשזו התהפכה בדרכה מאזור בודרום שבטורקיה לאי היווני קוס במסע אחר חיים טובים יותר באירופה. הדרך בין בודרום לבין האי קוס היא אחת הדרכים הקצרות ביותר מטורקיה לאיים היווניים, ולכן הפכה באותה תקופה למועדפת בקרב פליטים.