חשש במשרד הבריאות: מאות אלפי בדיקות סרטן זוהמו • פרסום ראשון

בימים הקרובים תופסק פעילות המעבדה הפתולוגית LEM, בשל ליקויים חמורים שנמצאו באופן בדיקת הדגימות - בין היתר, דגימות מעורבבות של מטופלים שונים וניקיון לא מספק של הכלים

זמן צפייה: 04:48

משרד הבריאות יסגור בימים הקרובים את מעבדת "LEM" שבנס ציונה, לאחר שהתגלה כי מאות אלפי בדיקות סרטן שביצעה זוהמו - כך פורסם היום (שלישי) לראשונה בחדשות 13. בעוד כמה ימים, כאמור, תופסק פעילות המעבדה, עד שמשרד הבריאות יקבע כי הליקויים טופלו.

מדובר במעבדה הפרטית הגדולה ביותר בישראל, שנותנת שירותים לקופות החולים כללית ומאוחדת, ולבתי החולים של אסותא. למעבדה מגיעות בדיקות ביופסיה, קולונוסקופיה וגסטרוסקופיה, שלפי תוצאותיהן מחליטים הצוותים הרפואיים באילו שיטת טיפול לנקוט.

עוד בחדשות 13:

"רפואה מותאמת אישית": בדיקת הדם שיכולה למנוע סרטן במעי הגס

חשד לרשלנות במעבדה: נשים קיבלו תוצאות שגויות בבדיקת סרטן השד

מבחנות דם
מבחנות דם | צילום: רויטרס

לפני כחודשיים נחשף בחדשות 13 כי משרד הבריאות הורה למעבדה להפסיק לערוך בדיקות לקולטנים לסרטן השד. כעת, לאחר בקרות נוספות, נמצאו ליקויים קשים בתהליכי העבודה במעבדה. בין היתר, נמצאו דגימות מעורבבות של מטופלים שונים, וכן עלה כי לא היה תהליך מסודר של ניקוי הכלים בין דגימה לדגימה. במכתב ששלח משרד הבריאות נכתב כי "ממצאי הבקרות העלו חשש כבד לאבחנות שגויות בבדיקות פתולוגיות הרות גורל, ופגיעה בביראות הציבור".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו, סיפר לחדשות 13 כי "מספר אונקולוגים פנו למשרד הבריאות ומצאו שהייתה טעות בבדיקה. מכאן החלו הבקרות והחששות שלנו. עשינו בקרות מאוד מקיפות וראינו שאין השפעה על תיקון הליקויים, ולכן החלטנו לעצור את פעילות המעבדה".

פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ''ל משרד הבריאות
פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ''ל משרד הבריאות | צילום: החדשות 13

לדבריו, "המעבדה מבצעת כ-300 אלף בדיקות בשנה. עוד לא יודעים אם נפל פגם בבדיקות עצמן, אבל הוחלט לעצור את הפעילות בשל הליקויים התהליכיים החמורים שנמצאו. מינינו ועדה שדוגמת מחדש חלק מהבדיקות, בשלב זה לא מעבירים המלצות למטופלים, ומחכים לתוצאות הבדיקה הנוספת".

תגובת מעבדות LEM: "מנהלי המעבדה מקווים כי משרד הבריאות יאשר את המשך ההתנהלות המלאה של המעבדה כפי שהיא מתנהלת שנים רבות. למעלה מ-10 חוות דעת של טובי הפתולוגים העובדים כראשי מחלקות ויחידות בבתי חולים קבעו שהמעבדה עומדת בסטדנרטים הגבוהים ביותר".