"נדיר כמו זהב": מחסור בגז ההליום ברחבי העולם

המשאב הטבעי, שנעשה בו שימוש רב בין היתר בתעשיית התרופות ובעסקי המסיבות, החל לאזול - ומחירו מטפס. חברת ענק אמריקנית הודיעה על סגירת 45 מסניפיה. "ברגע שהליום משוחרר, הוא נעלם לנצח"

דאגה בתעשיית ההליום: מחירי גז ההליום עולים, בשל המחסור הבין-לאומי במשאב. "הליום כנראה נדיר בימים אלה באותה מידה כמו זהב, פלטינה או פלדיום. הבעייתיות מתעוררת בשל העובדה שזהב ניתן להתיך וליצור ממנו פריט אחר. הליום, ברגע שהוא משוחרר, נעלם לנצח" הסביר פרופ' מרקוס בונד, מרצה לכימיה באוניברסיטת סאות'איסט מיזורי סטייט.

השימוש בגז נעשה בתעשיית התרופות וכן בתי עסק שונים, בעיקר כאלה הקשורים לתעשיית המסיבות. הליום הוא אומנם המשאב השני בכמותו בעולם, אך כאמור, הוא הולך ואוזל.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

המשרד הנשכח: למה אף אחד לא נלחם על תיק הגנת הסביבה?

"עושים היסטוריה": בני הנוער נלחמים על עתיד איכות הסביבה

אוהלים, מזרנים ואשפה – ערימות הזבל שהשאירו המטיילים בחג

ישנם רק שלושה מקורות לאספקתו - קטאר, ומדינות טקסס ווויומינג שבארצות הברית. מהאחרונה מופק 75% מכמות הגז בעולם, כך לפי אתר הידיעות בנושא גז, "gasworld". מאגר ההליום האמריקני בטקסס מתרוקן, מה שמאלץ את הלשכה לניהול קרקעות במדינה להשתמש במנות קצובות של המשאב.

בהליך מחקר ופיתוח של תרופות, נעשה שימוש בהליום במכשיר ה-NMR, שמשמש בעיקר לזיהוי המבנה של חומרים כימיים, והוא מהותי להפקת תרופות. כמו כן, נעשה שימוש בגז זה גם במכונות MRI, שבה נעשה שימוש בכמות נמוכה יחסית של הגז, ולכן בינתיים המחסור משפיע על המכונות בצורה מתונה יחסית, אך בהמשך גם מכונות אלה ייפגעו מהמשבר.

בדיקת MRI
בדיקת MRI | צילום: רויטרס

המחסור פוגע אף בתעשיית המסיבות, כשאחת מהחברות האמריקניות הגדולות ביותר למתנות ומסיבות, "פארטי סיטי", הודיעה כי בעקבות המשבר היא תסגור 45 מסניפיה ברחבי ארצות הברית. "המחסור במשאב משפיע באופן שלילי על מכירת הבלונים הרגילים והמטאליים" מסר בהודעה רשמית מנכ"ל החברה, ג'יימס ה. הריסון. באתר החברה צויין כי "בשל המחסור בהליום, המחסור יורגש בחנויות שלנו. אנו פועלים לחידוש המלאי, ונעשה זאת כשיימצא מקור חדש לגז".

גם חנויות הפרחים נפגעות מהמשבר הבין לאומי. "ברגע שבלון ההליום הקיים בחנות ייגמר, אין לי מושג איך נשיג עוד אחד להחליפו" אמרה בעלת חנות פרחים בעיר מיזורי בארצות הברית, והוסיפה: "ככל הנראה, נפסיק למכור בלונים עד שנבין כיצד ניתן יהיה לקנות שוב את הגז". "בלונים הם חלק חשוב בכל חגיגה, והם מהותיים לעסקים כמו שלנו" אמר בעצב בעל בית עסק לאביזרי מסיבות במיזורי, ארצות הברית.