אוהלים, מזרנים ואשפה – ערימות הזבל שהשאירו המטיילים בחג

כמויות הפסולת שהושארו השנה בחופים ובפארקים הפתיעו גם את פקחי הרשויות שחווים את התופעה בכל שנה מחדש. "זו בעיה של חינוך? של הסברה? אני פשוט לא יודע איך להסביר את זה"

זמן צפייה: 03:39

ישראלים רבים ניצלו את סוף השבוע האחרון לטובת טיולים ובילוי בטבע. אך לצד ההנאה ממזג האוויר הנעים שליווה את ימיו האחרונים של חג הפסח, הותירו המטיילים כמויות אשפה רבות באתרי הטבע והחופים. בחוף הבונים, אחד החופים היפים ביותר בישראל, נערמו כמויות פסולת שהפתיעו גם את עובדי הרשויות המנוסים.

אוהלי ענק ששימשו את המבלים בחוף נותרו הבוקר נטושים בנוסף לציוד ואשפה רבים. "אלכוהול, בקבוקי זכוכית. השאירו מגבונים שזה דבר שלא מתכלה ומגיע בסוף למים, גזייה וגם באנגים", אמר אבישי שמעוני, מרשות הפיקוח של המועצה האזורית חוף הכרמל.

פסולת
פסולת | צילום: החדשות 13

לאורך החופים שבין מעיין צבי לעתלית נמצאו משטחי עץ גדולים ופסולת מפלסטיק. "זו בעיה של חינוך? של הסברה? זה עניין של תפיסת עולם? אני פשוט לא יודע איך להסביר את זה. אנשים מתנהגים בחופי הים ובשמורות הטבע בטח ובטח לא כמו שהם מתנהגים בבית שלהם", אמר אסיף איזק, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל.

בכינרת, שגם סביבה נותרו טונות רבות של זבל, נרתמו עשרות מתנדבים לנקות את החופים. "אספנו כאן יותר מ-80 טון של זבל. יותר מ-4,000 מתנדבים מ-42 מדינות מכל העולם", אמר ג'ורדן מרסלינו, אחד המתנדבים.

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-20190428-2138' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_683rrd7u' duration='219'']

"אנשים השאירו בקבוקים, שקיות, אבטיחים", אמרה אדר סטולרו מליחי, שממונה ברשות הטבע והגנים על הקהל והקהילה. לדבריה, עובדי הרשות מתקשים לפקח בעיקר על המבלים בשטחים הפתוחים ובאתרי הפיקניק המפוזרים בשטח. "בהרי יהודה יש הרבה מאוד שטחי פיקניק, אנשי קק"ל עובדים מהבוקר קשה מאוד במטרה לאסוף את הפסולת. גם פקחים של רשות הטבע והגנים בליווי הרבה מאוד מתנדבים ואנשים שאכפת להם מגיעים לשטח לאסוף את הפסולת".

"לא מספיק לאסוף את הפסולת בשקית ולהשאירה בשטח", הצהירה מליחי. "צריך לקחת אותה איתנו ולשים באוטו, להגיע לפח האשפה הראשון בתחנת דלק או ביישוב ושם לזרוק אותה".

"אנשים מטיילים ומשאירים פסולת", הסבירה. "יש כאלה שאורזים את הכול בשקית, משאירים קשור ומחכים שמישהו יבוא לאסוף, אבל אנחנו לא תמיד נמצאים בכל מקום ובכל נקודה ולפעמים מקדימים אותנו חיות הבר – שועלים ותנים, הם פותחים את השקיות והכול מתעופף לכל עבר או שהרוח מעיפה הכול ואנחנו מוצאים שטחים מאוד מלוכלכים".

פסולת מושלכת בים
פסולת מושלכת בים | צילום: החדשות 13

לא מדובר רק בחוסר נעימות או לכלוך זמני שייאסף על ידי הרשויות השונות, אלא שהשלכת הפסולת גורמת לנזק אקולוגי מיידי גם אם הוא מטופל כבר ביום שלאחר מכן. "בעלי החיים מתעניינים בפסולת הזו, הם אוכלים אותה ונחנקים או נפגעים ממזון שאינו מתאים להם. הם מתרגלים לצרוך את המזון שלהם מפסולת שבני אדם משאירים אחריהם ושוכחים לצוד ולצרוך את המזון בדרך הטבעית להם".