בחירות בספרד: מפלגת הימין הקיצוני תיכנס לפרלמנט

לאחר ספירת 99% מהקולות בבחירות שנערכו במדינה בפעם השלישית בארבע השנים האחרונות - ניצחון למפלגה הסוציאליסטית. לראשונה זה ארבעה עשורים, מפלגת Vox הניצית קיבלה 24 מושבים בפרלמנט

זמן צפייה: 00:31

בתום ספירת 99% מהקולות בבחירות שהתקיימו אתמול (ראשון), המפלגה הסוציאליסטית בראשות פדרו סנצ'ז תשאר בשלטון לאחר שזכתה עד כה ב-123 מושבים מתוך 350 מושבים בפרלמנט הספרדי. המפלגה השנייה בגודלה תהיה המפלגה השמרנית שקיבלה 66 מושבים, ואחריה מפלגת מרכז ימין עם 57 מושבים. ברביעית בגודלה תהיה מפלגת השמאל עם 42 מושבים, ואחריה תהיה מפלגת Vox, המפלגה הימנית קיצונית, שנכנסת לראשונה לפרלמנט עם 24 מושבים לאחר ארבעים שנה שבהן נעדר ממנו הימין הקיצוני.

מנהיג המפלגה הסוציאליסטית וראש הממשלה הנוכחי פדרו סאנצ'ז אמר כי "התנאי היחידי ליצירת ממשלה הוא כיבוד החוקה וקידום צדק חברתי". כמו כן, הוסיף כי יקדם ממשלה פרו-אירופאית. מנהיג המפלגה השמרנית הצהיר שהם "יובילו את האופוזיציה בצורה אחראית".

מפלגת Vox נחשבת לסמן ימני לא רק בפוליטיקה הספרדית, אלא גם ביחס למפלגות ימין אחרות באירופה, בהן מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה". המפלגה מתנגדת לרב תרבותיות, ובין היתר מאיימת לבטל את האוטונומיה של אזורים עצמאיים במדינה כמו קטלוניה.

נושא שעלה רבות במערכת הבחירות הוא זכויות נשים. מחאות נגד אלימות כלפי נשים מתקיימות זה מספר שנים ברחבי המדינה, ופוליטיקאים רבים הצטרפו אל המוחות והמוחים וחיזרו אחר קולות המצביעות. מפלגת Vox התייחסה להפגנות בזלזול וקראה להן "מחאות פמיניזם רדיקלי" וטענה כי הן מתייחסות לכל הגברים כפושעים.

עוד בחדשות 13:

נפתחו הקלפיות בספרד: מפלגת הימין הקיצוני צפויה להתחזק

900 מיליון מצביעים ב-6 שבועות: החלה מערכת הבחירות בהודו

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז, בקלפי מחוץ למדריד
ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז, בקלפי מחוץ למדריד | צילום: רויטרס

כאמור, אתמול התקיימו בספרד בחירות – בפעם השלישית מזה ארבע שנים. ראש הממשלה מטעם המפלגה הסוציאליסטית, פדרו סנצ'ז, הודיע על קיום הבחירות לאחר שמפלגות קטאלניות ומפלגות ימין דחו את התקציב שהציע מפלגתו. המפלגה הסוציאליסטית עומדת בראש המדינה החל מיוני בשנה שעברה. הממשלה הצרה בראשות סנצ'ז לא הצליחה להעביר חוקים רבים, משום שמפלגתו מהווה פחות מרבע מהפרלמנט, עם 84 מושבים מתוך 350. מתנגדיו טוענים כי הוא חלש ומחויב למפלגות הקטאלניות העצמאיות משום שתמכו בו במהלך שביצע על מנת לעלות לשלטון.

סנצ'ז מיצב את עצמו בבחירות הנוכחיות כמגן נגד עליית הימין הקיצוני במדינה. הסקרים מצביעים על כך שמפלגתו תוביל, אך לא נראה כי אף אחת תזכה ברוב מכריע. מערכת הבחירות התאפיינה בקמפיינים יצריים ועסקה רבות בעתיד קטלוניה, המחוז שהכריז על עצמאות באוקטובר 2017 בעקבות משאל עם שנערך באזור.

12 ממנהיגי קטלוניה נשפטו בעקבות האירוע, והואשמו בהמרדה. מומחים טוענים כי התמיכה במפלגת Vox עלתה בעקבות הביקורת הציבורית כלפי הכרזת העצמאות, משום שהיא מתנגדת באופן נחרץ להיפרדות או ויתורים בנושא.