נפתחו הקלפיות בספרד: מפלגת הימין הקיצוני צפויה להתחזק

בפעם השלישית בארבע השנים האחרונות, ייבחרו היום האזרחים את הרכב הממשלה שתעמוד בראש המדינה. Vox, התומכת בביטול האוטונומיות בספרד, צברה תמיכה לאחר הכרזת העצמאות הקטלאנית

זמן צפייה: 01:31

הקלפיות נפתחו היום (ראשון) בבחירות הכלליות בספרד, בפעם השלישית בתוך ארבע שנים. במרכז מערכת הבחירות עומדת עליית מפלגת הימין הקיצונית Vox, המתנגדת לרב תרבותיות ובין היתר מאיימת לבטל את האוטונומיה של אזורים עצמאיים כמו קטלוניה.

ראש הממשלה מטעם המפלגה הסוציאליסטית, פדרו סנצ'ז, הודיע על קיום הבחירות לאחר שמפלגות קטאלניות ומפלגות ימין דחו את התקציב שהציע מפלגתו. המפלגה הסוציאליסטית עומדת בראש המדינה החל מיוני בשנה שעברה. הממשלה הצרה בראשות סנצ'ז לא הצליחה להעביר חוקים רבים, משום שמפלגתו מהווה פחות מרבע מהפרלמנט, עם 84 מושבים מתוך 350. מתנגדיו טוענים כי הוא חלש ומחויב למפלגות הקטאלניות העצמאיות משום שתמכו בו במהלך שביצע על מנת לעלות לשלטון.

סנצ'ז מיצב את עצמו בבחירות הנוכחיות כמגן נגד עליית הימין הקיצוני במדינה. הסקרים מצביעים על כך שמפלגתו תוביל, אך לא נראה כי אף אחת תזכה ברוב מכריע. בסקר היום האחרון בעיתון "אל פאיס" בשבוע שעבר, זכתה המפלגה הסוציאליסטית בכ-30%, השמרנים בכעשרה אחוזים פחות, הימין-מרכז והמפלגה הנוטה שמאלה בכ-14% כל אחת ואילו מפלגת הימין הקיצונית Vox עומדת על כ-11% . כמו כן, מצביעים הסקרים על כך שארבע מתוך כל עשרה בוחרים טרם החליטו.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

דמוקרטיה לכולם: קלפי הוקם עבור כוהן דת בלב הג'ונגל בהודו

תוצאות הבחירות הסופיות: בנט ושקד בחוץ; הליכוד התחזקה במנדט

א-סיסי ניצח במשאל העם: יוכל לכהן כנשיא עד שנת 2030

ההצבעה החלה בשעה תשע בבוקר ותסתיים בשמונה בערב. מערכת הבחירות התאפיינה בקמפיינים יצריים ועסקה רבות בעתיד קטלוניה, המחוז שהכריז על עצמאות באוקטובר 2017 בעקבות משאל עם שנערך באזור.

12 ממנהיגי קטלוניה נשפטו בעקבות האירוע, והואשמו בהמרדה. מומחים טוענים כי התמיכה במפלגת Vox עלתה בעקבות הביקורת הציבורית כלפי הכרזת העצמאות, משום שהיא מתנגדת באופן נחרץ להיפרדות או ויתורים בנושא.

נושא נוסף שעלה רבות הוא זכויות נשים. מחאות נגד אלימות כלפי נשים מתקיימות זה מספר שנים ברחבי המדינה, ופוליטיקאים רבים הצטרפו אל המוחות והמוחים וחיזרו אחר קולות המצביעות. מפלגת Vox התייחסה להפגנות בזלזול וקראה להן "מחאות פמיניזם רדיקלי" וטענה כי הן מתייחסות לכל הגברים כפושעים.

באמצע החודש החלו גם הבחירות הכלליות בהודו והתוצאות יוכרזו ב-23 במאי. כ-900 מיליון בעלי זכות הצבעה יכריעו את המשך שלטונו של ראש הממשלה של נרנדרה מודי שנבחר לפני חמש שנים. מודי מתואר כלאומן הינדי שזכה לשבחים על המדיניות הכלכלית שנקט בגוג'אראט, לפני היבחרו לראשות ממשלת הודו. מדיניות שמייחסים לה יצירת סביבה המאופיינת בשיעור גבוה של צמיחה כלכלית.