הישראלים שנקלעו לסופה ההרסנית ביוון: "כולם רצו כמו באסון"

אזור חלקדיקי שבצפון המדינה הוא יעד תיירות פופולרי בקרב ישראלים רבים, שמצאו את עצמם בלב הסערה הקטלנית שגבתה את חייהם של שבעה בני אדם. "נכנסנו לכפר - והייתה תחושה שמשהו הולך לקרות"

זמן צפייה: 02:57

ישראלים רבים פוקדים את אזור חלקידיקי שבצפון יוון - שספג אתמול (רביעי) מהלומה עזה בעקבות סערה קטלנית שפקדה את המקום. הסופה הביאה למותם של שבעה אנשים, הובילה לפציעתם של יותר ממאה בני אדם וגרמה לנזק כבד למבנים.

"נכנסנו לכפר והייתה תחושה שמשהו הולך לקרות", סיפר זיו גורן, ישראל שנפש במקום, על רגעי האימה. "ראינו את כל המשפחות רצות - ממש כמו באסון, כמו בסרטים של צונאמי".

עוד בחדשות 13:

שבעה תיירים נהרגו במהלך סופה חריגה בצפון יוון

"מפחד להיות הקורבן הבא": הנערים ממוצא אתיופי על תחושת הזרות

חשיפה: אותרו חומרים רדיואקטיביים במחסן האיראני שחשף נתניהו

הנזקים שנגרמו בעקבות הסופה שפקדה את חצי האי כלקידיקי
הנזקים שנגרמו בעקבות הסופה שפקדה את חצי האי כלקידיקי | צילום: רויטרס

"תוך שלוש דקות מהרגע שנכנסנו לכפר הסתובבנו במקום בפניית פרסה כדי לברוח משם", שחזר. "עצים כבר נפלו על הכביש, הזזנו שני עצים בעצמנו ועזרנו לעוד כמה רכבים להימלט. בתוך שלוש דקות הכול היה תוהו ובוהו. היינו כל הלילה בלי חשמל ומים, מעט נרות". ליאור רנן-לב, שנמצא במקום עם משפחתו, סיפר גם הוא: "החדר הוצף במים, החשמל נפל, אין אינטרנט".

"זאת סופה מאוד מאוד חזקה, חריגה בעוצמתה, בטח בתקופה הזאת של השנה, הרסנית וקטלנית", הסביר פרופ' יואב יאיר, מומחה אקלים ואטמוספירה. "אפשר לצפות שיהיו עוד כמוה, וזה הולך להיות מה שאנחנו קוראים 'הנורמלי החדש'".

הנזקים שנגרמו בעקבות הסופה שפקדה את חצי האי כלקידיקי
הנזקים שנגרמו בעקבות הסופה שפקדה את חצי האי כלקידיקי | צילום: רויטרס

כאמור, שבעה בני אדם, בהם שישה תיירים, נהרגו בסופה חריגה שפרצה בצפון יוון. הסופה פרצה לאחר כמה גלי חום שתקפו את מדינת האיים, ואת אירופה כולה, בשבועות האחרונים.

הרשויות דיווחו כי זוג צ'כי נהרג לאחר שרכבם הועף ברוח, אזרחית רומנית ובתה נהרגו כשתקרה קרסה עליהן, ואב רוסי ובנו נהרגו לאחר שהתמוטט עליהם עץ בסמוך למלון בו שהו. הממשל באתונה הכריז על מצב חירום לאומי, וגייס יותר ממאה עובדי חילוץ והצלה.

אמילי קישטו, אזרחית בריטית שנפשה באי, חגגה עם משפחתה במסיבת חוף כשהסופה הכתה באי. לדבריה, החשמל באתר הנופש בו היא שוהה טרם חזר, ומזה מספר ימים שאין לנופשים גישה למים זורמים "זה הגיע משום מקום", סיפרה. "האורות כבו בכל האי, היה כאוס. אנשים רצו, צרחו וניסו להימלט מהאי. היו שם הרבה ילדים שבכו בפחד".

הסופה, שכונתה על ידי הרשויות "חסרת תקדים בהיקפה", היא האירוע האחרון בסדרת אירועי מזג אוויר חריגים באירופה בשבועות האחרונים. בדרום צרפת ובאיטליה דווח על סופות בהן ירד ברד בגודל של כדורי גוף, ובסיציליה פרצו שריפות ענק שכילו אתרי נופש פופולריים בעיר. במהלך גלי החום החריגים שתקפו את אירופה, מתו שבעה בני אדם.