משבר דיפלומטי: צרפת החזירה את שגריריה מארה"ב ואוסטרליה

ברקע הפסד צפוי של 65 מיליארד דולר עקב יציאתה של אוסטרליה מהסכם לאספקת צוללות דיזל, צרפת זימנה חזרה את שגרירה להתייעצות. שר החוץ הצרפתי: "התנהגות בלתי מתקבלת על הדעת מצד שותפנו"

מספנה צרפתית
מספנה צרפתית | צילום: רויטרס

הממשלה הצרפתית החזירה היום (שבת) את שגריריה מארה"ב ואוסטרליה להתייעצות, זאת בתגובה להחלטתה של ארה"ב לחתום על הסכם שיתוף פעולה בתחום הביטחון הלאומי עם בריטניה ואוסטרליה, ועקב יציאתה של אוסטרליה מההסכם עם צרפת לאספקת צוללות מונעות דיזל בסך 65 מיליארד דולרים.

ז'אן איב לה-דריאן, השר לענייני החוץ של צרפת, אישר כי ההוראה לזמן את השגרירים חזרה הגיע מהנשיא עמנואל מקרון, והוסיף כי "נטישת אוסטרליה מההסכם שנחתם עמנו ב-2016 וההכרזה על שותפות חדשה עם ארה"ב והאפשרות לשיתוף פעולה עתידי בתחום הצוללות הגרעיניות - מהווה התנהגות בלתי מקבולת מצד בת בריתנו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רוח גבית למתנגדי החיסון? בדיוק להפך

מכונת ירייה ממוחשבת ומודיעין נמרץ: פרטים מחיסול פחריזאדה

מקור בהנהגת הפלגים הפלסטיניים: תוכניתו של לפיד חסרת ערך

טיל משוגר מצוללת
טיל משוגר מצוללת | צילום: רויטרס

לפי ההסכם שנחתם בין אוסטרליה לפריז, צרפת הייתה אמורה לספק לאוסטרילה 12 צוללות קונבנציונליות התקפיות, זאת לאחר שזכתה במכרז עליו התמודדה מול גרמניה ויפן. כמו כן, שתי המדינות עבדו במשך שנים על ההסכם שנחתם עוד ב-2016. בנוסף, צרפת עשויה לאבד את השפעתה האסטרטגית באזור האינדו-פסיפי, היכן שהמדינה הצרפתית מחזיקה באינטרסים רבים.

כזכור, אתמול הזהירה סין את ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה, לאחר שכאמור חתמו על הסכם לשיתוף פעולה וידע שיאפשר לאוסטרלים לפתח צוללות גרעיניות. משרד החוץ הסיני הגיב להסכם האסטרטגי המשולש, שנועד להבטיח את ביטחונה של אוסטרליה מול התעצמותה הצבאית והמדינית של בייג'ין וכינה אותו "הסכם חסר אחריות שפוגע באופן קשה בשלום האזורי".