30 שנה לנפילת חומת ברלין: אירוע ששינה את העולם וממשיך להדהד

בשנת 1961 הורה הקרמלין להקים חומה סביב ברלין המערבית - אתר שהפך לסמלה של המלחמה הקרה. המאבק לחצות אותה הפך למאבק לחופש, אך גם לאחר קריסתה - נשאלת השאלה אם האיחוד הושלם

זמן צפייה: 05:28

החל מסוף מלחמת העולם השנייה ועד 1961, יכלו אזרחי הגוש הקומוניסטי להימלט מהמשטרים שלהם דרך ברלין ודרך גרמניה המנוצחת, שחולקה בין מזרח ומערב. ואז, הגיעה ההוראה מהקרמלין להקים חומה - שלמעשה סגרה את ברלין המערבית והקיפה אותה. החומה הייתה לסמל של המלחמה הקרה, והמאבק לחצות אותה הפך להיות המאבק לחופש.

בשנות ה-80 המצב הכלכלי בגוש המזרחי כולו החל מידרדר, והדרישות לרפורמות החלו צומחות. הציבור המזרח גרמני חש את החולשה, והחלו הפגנות ענק ברחבי המדינה, בתביעה לחופש תנועה.

עוד בחדשות 13:

ניר חפץ העיד: נתניהו שלח אותי לאיים על בכירים בתקשורת

המשטרה עצרה חשוד באיומים בפייסבוק על בני משפחת נתניהו

בפרקליטות שוקלים: סגירת תיק סלמון טקה – או אישום בגרימת מוות

Wmvqxm
חומת ברלין | צילום: רויטרס

הפוליטביורו, הגוף המבצע של מזרח גרמניה, ניסה לעשות רפורמה למען יחסי ציבור, ולהבטיח שבעתיד השערים ייפתחו. בלב המתח אירעה מסיבת העיתונאים הגורלית – שבה הוכרז על תקנה חדשה המאפשרת לכל תושבי גרמניה המזרחית לצאת מגבולות המדינה.

פקיד מזרח גרמני נשלח לדברר את ההחלטה, אבל לא עדכנו אותו מתי השערים ייפתחו – אז הוא אלתר, וענה: "מיידית". בתגובה, המזרח וגם המערב גרמנים נהרו לחומה - והיא החלה מתפרקת באותו ערב. העולם כולו הביט בתדהמה בברלין, העיר שחולקה ואז התאחדה ברגע.

30 שנה אחרי, הרבה אירועים בגרמניה המאוחדת יציינו את יום השנה לנפילת החומה, אך נשאלת השאלה אם האיחוד הושלם. במזרח גרמניה יש פחות פיתוח כלכלי, יותר אבטלה, ועלייה של ימין קיצוני ורעיונות גזעניים. הדמוקרטיה הליברלית שלכאורה ניצחה שוב מאויימת ונשחקת כמעט בכל יום.