הפרלמנט הגרמני אישר חוק לגינוי תנועת ה-BDS והגדרתה אנטישמית

ההצעה עברה ברוב קולות ממפלגות הימין והשמאל. עוד קורא החוק לאסור מימון ותמיכה ממשלתיים לגופים ששוללים את קיומה של ישראל. השר ארדן: "החלטה שחושפת את פרצופה האמיתי של תנועת החרם"

זמן צפייה: 00:24

הפרלמנט הגרמני אישר אתמול (שישי) הצעת חוק לגינוי תנועת ה-BDS והגדרתה אנטישמית. ההחלטה לאשר את ההצעה התקבלה ברוב קולות על ידי חברי הפרלמנט גם ממפלגות הימין, בהן מפלגת השמרנים של מרקל והמפלגה הדמוקרטית החופשית וגם מפלגות משמאל, בהן המפלגה הסוציאל דמוקרטית, וכן מפלגת הירוקים. זו הפעם הראשונה שפרלמנט אירופי מרכזי מגדיר את תנועת החרם על ישראל אנטישמית. מלבד משמעותו הסמלית, החוק קורא גם לאסור העברת מימון ותמיכה ממשלתיים לגופים ששוללים את זכותה של מדינת ישראל להתקיים

הח"כ גלעד ארדן (הליכוד) בירך על ההחלטה, וכתב בטוויטר כי מדובר בהחלטה החושפת את פרצופה האמיתי של תנועת החרם נגד ישראל: "החלטת הבונדסטאג המגנה את ארגוני ה-BDS ורואה בפעילותם כאנטישמית היא החלטה היסטורית שתסייע במאבק בתנועת החרם ובאנטישמיות על כל גווניה. ההחלטה מוכיחה שפרצופה האמיתי של תנועת החרם נחשף! תודה מעומק הלב לידידינו בבונדסטאג על עמידתם לצדנו. אני קורא לכל מדינות אירופה להעביר החלטות דומות".

הפגנת BDS
הפגנת BDS | צילום: חדשות עשר

הח"כ ישראל כץ (הליכוד) בירך אף הוא על ההחלטה, וכתב כי הוא מקווה שמדינות אחרות באירופה יילכו בדרכה של גרמניה: "אנחנו מקדמים בברכה את החלטת הבונדסטאג, אשר התקבלה ברוב גדול, נגד תנועת ה- BDS. הפרלמנט הגרמני קבע כי מדובר בתנועה אנטישמית המקדמת חרם בלתי חוקי נגד ישראל. זהו צעד חשוב ואנו תקווה שגם מדינות אחרות באירופה תלכנה בדרך זו".

שגריר ישראל בגרמניה, ג'רמי יששכרוף, צייץ בטוויטר כי להחלטה "משמעות רחבה באירופה": "הבונדסטאג קיבל כעת החלטה לגינוי תנועת ה-BDS והאנטישמיות ברוב קולות. אנחנו מקבלים בברכה את היוזמה. יש לכך משמעות רחבה יותר בהקשר האירופי, בהתחשב בעובדה כי ה-BDS לא עושה שום מאמץ לבנות דו-קיום ושלום בין ישראל ושכנותיה".

לפני חודש דחה בית המשפט המחוזי בירושלים את עתירתו של עומר שאקיר על החלטת משרד הפנים לבטל את אשרת העבודה שלו בישראל ולהרחיקו מגבולות הארץ החל מהאחד במאי. לפי הפסיקה, שאקיר, פעיל בארגון "משמר זכויות האדם", קידם בזמן שהותו במדינה פעילויות רבות להחרמת ישראל, ובהן תמיכה בכנסי BDS.

עומאר שקיר
עומאר שקיר | צילום: רויטרס

עתירתו של שאקיר הוגשה בטענה כי אינו פועל לקידום החרם אלא בשם ארגונו בלבד, שמטרתו היא לבחון את זכויות האדם בישראל - אולם כאמור העתירה נדחתה. השופטת תמר בזק-רפפורט הסבירה את פסיקתה: "הקוראים לחרם על מדינת ישראל מכוונים חציהם נגדה, אולם האינדיבידואלים החיים בתוכה הם שמשלמים את המחיר, ומשמשים כאמצעי להשגת מטרתם של המחרימים". לדבריה, "הוכח כי העותר ממשיך לקרוא באופן פומבי לחרם נגד מדינת ישראל ובאותה נשימה מבקש כי היא תפתח שעריה בפניו".