בריטניה אישרה לשימוש את החיסון נגד קורונה של אסטרה-זניקה

הממלכה הפכה למדינה הראשונה שאישרה את החיסון שפותח בשיתוף אוניברסיטת אוקספורד, ונחשב קל יותר לשינוע. ישראל כבר רכשה מענקית התרופות 10 מיליון מנות עבור חמישה מיליון אזרחים

זמן צפייה: 00:24

בריטניה אישרה היום (רביעי) לשימוש את החיסון נגד קורונה של ענקית התרופות אסטרה-זניקה, שפותח בשיתוף אוניברסיטת אוקספורד. בכך, הפכה הממלכה למדינה הראשונה שמאשרת את החיסון של החברה, איתה ישראל כבר סיכמה על רכישה של 10 מיליון מנות עבור חמישה מיליון אזרחים.

החיסון של אסטרה-זניקה קל יותר לשינוע, ולא מצריך מבצעים לוגיסטיים מורכבים כמו זה של פייזר או מודרנה. נוסף על כך, החיסון מתבסס על השיטות המסורתיות ולא על MRNA. מנכ"ל החברה הודיע כי הפצת מנות החיסון תחל היום או מחר, והוסיף כי הן צפויות להיות יעילות גם נגד המוטציה הבריטית.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

5,583 נדבקים חדשים אובחנו אתמול; יותר מ-150 אלף התחסנו

אחרי 30 שנה בכלא האמריקני: ג'ונתן פולארד נחת בישראל

דיווחים בסוריה: הרוג ופצועים בתקיפה ישראלית באזור דמשק

חיסון קורונה של חברת ''אסטרהזניקה''
חיסון קורונה של חברת ''אסטרהזניקה'' | צילום: רויטרס

לפני כחודש, כזכור, הודיעה החברה כי בכוונתה לבצע ניסוי חדש בחיסון שפיתחה נגד הקורונה, וזאת לאחר שהניסוי שכבר בוצע העלה ספקות בנוגע לרמת היעילות של החיסון. בין היתר, במהלך הניסוי נתנו לנסיינים את מנת החיסון שלכאורה אפקטיבית ב-90% - בטעות, ובנוסף לחלק מהנסיינים ניתנו חצאי מנות חיסון - בניגוד לפרוטוקול. זאת ועוד, החוקרים ניסו לחבר בין נתונים שונים על מנת ליצור ממוצע, שהתברר כלא מדויק.

בתגובה רשמית מאסטרה-זניקה נכתב: "עם התקדמות בפיתוח החיסון בשיתוף עם אוניברסיטת אוקספורד, נמצא כי חוזק המינונים שבהם השתמשו בשלבים מוקדמים של הניסוי הוערך יתר על המידה, כך שבפועל ניתנה לנסיינים חצי מנה". עוד נאמר בתגובה כי "חשוב לציין שלמרות הביקורת, גם תוצאה ברף הנמוך, 62%, היא עדיין גבוהה יותר מהרף שהציב הרגולטור הבריטי. בעקבות זאת, אסטרהזניקה רוצה להציג תוצאות טובות יותר בהתחשב באלה שהציגו המתחרות".

פסקל סוריוט, מנכ"ל חברת התרופות אסטרהזניקה, מסר: "מעתה, כאשר מצאנו דרך יעילה יותר, עלינו לוודא זאת, לכן אנו נדרשים לבצע ניסוי נוסף", והוסיף: "זה יהיה ניסוי בין-לאומי, אך הפעם תוצאות הניסוי יהיו מהירות יותר משום שאנו יודעים שיעילות החיסון גבוהה, לכן נצטרך כמות נסיינים קטנה יותר".

מוקדם יותר באותו שבוע, חברת התרופות הבריטית-שוודית הודיעה כי החיסון שפיתחה נגד הקורונה יעיל ב-70% מהמקרים. זאת, לאחר שקלול של שני ניסויים, שבאחד התקבלו תוצאות של 90% יעילות, ובאחר 62% - כפוף למינון שניתן למשתתף.