אחרי 30 שנה בכלא האמריקני: ג'ונתן פולארד נחת בישראל

המרגל היהודי-אמריקני, שריצה בארה"ב מאסר עולם בגין ריגול עבור ישראל ושוחרר לפני 5 שנים, עלה ארצה כחודש לאחר שהוסרו ממנו המגבלות. עם הגעתו, קיבל מנתניהו ת"ז ישראלית: "עכשיו אתה בבית"

זמן צפייה: 01:36

ג'ונתן פולארד, המרגל היהודי-אמריקני שריצה בארצות הברית 30 שנות מאסר בגין ריגול עבור ישראל, נחת הבוקר (רביעי) בארץ, יחד עם אשתו אסתר. זאת, כחמש שנים לאחר ששוחרר בתנאים מגבילים וכחמישה שבועות לאחר שהורד ממנו האזיק האלקטורני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את פניהם של השניים בכבש המטוס, והעניק לפולארד תעודת זהות ישראלית  "ברוך שובכם, כמה טוב שבאתם הביתה", אמר נתניהו לבני הזוג. "עכשיו תוכלו להתחיל את החיים מחדש, בחופש ובאושר. עכשיו אתם בבית".

פולארד אמר: "אנחנו נרגשים להיות בבית סוף סוף, אחרי 35 שנים. אנו מודים לעם בישראל ולראש ממשלת ישראל על שהחזירו אותנו הביתה. אין מי שגאה יותר במדינה הזו או במנהיג שלה יותר מאיתנו. אנחנו מקווים להפוך לאזרחים פרודוקטיביים בהקדם האפשרי ולהמשיך בחיינו כאן. זו מדינה נהדרת. יש לה עתיד מזהיר. היא העתיד של העם היהודי ואנחנו לא הולכים לשום מקום".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2012300732' autoplay='0' credit='' desc='פולארד עם הגעתו ארצה' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1609306797/Capture-54_czsuvy.jpg' kid='1_qw0epscr' kid='1_qw0epscr' duration='115'']

לכתבות נוספות בחדשות 13:

דיווחים בסוריה: הרוג ופצועים בתקיפה ישראלית באזור דמשק

חולדאי לא שואף להיות ר"מ – יסתפק בלהשפיע מבפנים • פרשנות

פרקליטים מאוימים: הצצה ליחידה שמאבטחת את בכירי מערכת המשפט

ג'ונתן פולארד ורעייתו הגיעו לישראל
ג'ונתן פולארד ורעייתו הגיעו לישראל

עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, המייצגת את פולארד, מסרה: "אני נרגשת מאוד מהגעתם של פולארד ורעייתו לישראל. היה מאמץ גדול לשמור את תוכנית הגעתם מהתקשורת האמריקנית ולא להודיע דבר עד הגעתם ארצה. שוחחתי איתם לפני נסיעתם והם מאוד נרגשים אחרי 35 שנה להגיע לישראל ולפתוח בחיים חדשים. כמחויב, בני הזוג יכנסו מיד לבידוד. זוהי הזריחה הראשונה של פולארד בירושלים. כולנו תפילה שהכאב והסבל של השנים הארוכות של פולארד בכלא יהיו מאחוריו לעד".

כאמור, בחודש שעבר הודיע פולארד כי בכוונתו לעלות לישראל, לאחר שאשתו, אסתר, הסירה ממנו את האזיק האלקטרוני. "בכך היא החזירה לי את חירותי הכמעט מוחלטת", כתב. "כצעד האחרון לחירות נותרה חזרתנו הביתה, לארץ ולעם שאנו אוהבים - בקרוב מאוד".

עוד כתב פולארד כי "לפני 30 שנה, אשתי האהובה אסתר מצאה בפעם הראשונה את דרכה אלי, בכלא מריון, הכלא השמור ביותר בארצות הברית, שבו הייתי כלוא בצינוק שלוש קומות מתחת לאדמה מאחורי 13 מנעולים ומפתחות. כנגד כל הסיכויים, אסתר הגיע אליי, חתכה את אזיקים מעל ליבי והחזירה את נשמתי לחיים. זו הייתה העת בה המאבק לחירותי החל לראשונה".

יום לאחר מכן, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם פולארד ובירך אותו על שחרורו: "אנו מחכים לך. אתה צריך להרגיש באמת בבית ושיהיו לך כעת חיים נוחים. ששניכם תוכלו לעסוק בתחומי העניין שלכם". בהמשך, שוחח נתניהו גם עם רעייתו של ג'ונתן, והדגיש בשנית כי מדינת ישראל מחכה לשניים שיעלו ארצה. "אנחנו מחכים לכם, גם בעידן הקורונה, בזרועות פתוחות. אתם תקבלו מאתנו את החיבוק האמיתי של עם ישראל. אני רוצה לברך אתכם שנגמר הסיוט הזה ותוכלו לחזור הביתה לישראל".

ג'ונתן פולארד
ג'ונתן פולארד | צילום: עדי גינזבורג - הועד למען פולארד

שבוע קודם לכן הכריע משרד המשפטים האמריקני שלא להאריך את תקופת המבחן של פולארד - כך הודיעו עורכי דינו. "הוא ישמח לבוא לישראל, זה היה החלום שלו, התקווה שלו, המשאלה שלו", אמר עורך דינו אלן דרשוביץ. "זה יהיה טוב לישראל, טוב לאמריקה, וטוב לשלטון החוק".

בשנת 1987 הורשע פולארד בריגול לטובת ישראל במסגרת הסדר טיעון. בנובמבר 2015, לאחר שריצה 30 שנות מאסר, שוחרר פולארד בהתאם להחלטת ועדת השחרורים האמריקנית. תנאי שחרורו כללו הגבלות רבות למשך 5 שנים: עוצר בית לילי, איסור יציאה מאזור מסוים של ניו יורק, ענידת אזיק אלקטרוני וניטור של מחשבו הפרטי ובמקום העבודה.