עברו טסט: עכברושים למדו לנהוג במכוניות זעירות • צפו

מדענים מאוני' ריצ'מונד אימנו את המכרסמים להיכנס לכלי רכב ייעודיים, ללחוץ על דוושה - ולנוע לאורך מסלול. הממצאים הראו כי הניסוי שיפר את בריאותם הנפשית, באופן שעשוי לסייע גם לבני אדם

עכברוש נוהג בכלי רכב
עכברוש נוהג בכלי רכב | צילום: חדשות 13

במסגרת מחקר שנערך באוניברסיטת ריצ'מונד שבארה"ב, קבוצת מדענים לימדה עכברושים לנהוג במכוניות זעירות שעוצבו במיוחד עבורם. במהלך הניסוי הצליחו המכרסמים להיכנס לתוך כלי הרכב, שעוצב ממיכל פלסטיק שאליו חוברו גלגלים, ללחוץ על דוושה - ולנהוג לאורך מסלול ייעודי.

עוד בחדשות 13:

להתחיל מבראשית: האנשים שהחליטו לשנות את חייהם – והתחילו מחדש

קרנבל פשע: סיפור ההצלחה של "איתוראן" הישראלית בברזיל

נמשכת חקירת מות המהגרים במשאית בבריטניה: כנראה קפאו למוות

החוקרת, קלי למברט, אימנה שתי קבוצות של עכברושים צעירים: קבוצה אחת גודלה בסביבה עתירת גירויים, צעצועים וחפצים המיועדים להגביר את התגובות המנטליות שלהם, בעוד הקבוצה השנייה גודלה בכלוב סטנדרטי. במהלך הניסוי, שתי קבוצות העכברושים אומנו לתפעל מכונית זעירה העשויה ממיכל פלסטיק, שתוכננה במיוחד עבורם. בתוך כלי הרכב הקטנים עוצב משטח אלומיניום שעליו עמדו העכברושים, ולחצו על ידית מתכת במטרה להניע את הגלגלים. לאחר מכן הפעילו את כלי הרכב ונהגו לאורך המסלול, שבסופו קיבלו את הפרס שלהם - חטיף "פרוט לופס".

התגלה כי העכברושים שגודלו בסביבה עתירת צעצועים וגירויים היו מיומנים יותר בתפעול כלי הרכב, הודות ליכולת של מוחם להתגמש - בעקבות הסביבה שבה שהו. מתחריהם, שגדלו בכלוב ללא גירויים, "נכשלו במבחן הנהיגה", הסבירה למברט. בבדיקות צואה שנערכו לשתי הקבוצות נמצאו אצל שתיהן כמויות גדולות של דהידרו אפיאנדרוסטרון ושל קורטיקוסטרון - הורמונים השולטים ומסעיים בתגובות ללחץ.

עכברוש נוהג בכלי רכב
עכברוש נוהג בכלי רכב | צילום: חדשות 13

משמעות הממצאים, על פי החוקרים, היא ששליטה בפעילות מורכבת כנהיגה חיזקה את החסינות הנפשית של העכברושים. "סביר כי הנהיגה גרמה לעכברושים תחושה של שליטה על הסביבה שלהם", הסבירה לבמרט. "בקרב בני אדם, ניתן להגדיר את התחושה הזאת כמסוגלות לפעול ותחושת יכולת עצמית".

למברט הסבירה כי מוחם של בני האדם דומה לזה של העכברושים מבחינת האזורים המרכיבים אותו והנוירו-כימיקלים שהם מכילים. על אף שבני האדם מורכבים יותר מהעכברושים, למברט הסבירה כי ישנן "אמיתות אוניברסליות" המשפיעות באופן דומה על בריאותם הנפשית של בני אדם ועכברושים.

משום כך, לתוצאות המחקר ישנן השפעות גם על חקר הבריאות הנפשית של בני אדם. חסינות נפשית היא אחת הדרכים המשמעותיות בהתגוננות מפני מחלות נפש כגון דיכאון, ולמידה אילו פעילויות משפרות את החסינות - עשויה לסייע לרופאים לטפל במחלות הללו בבני אדם. "כל דבר שמפחית לחץ עשוי לפתח חסינות מפני מחלות נפש", אמרה למברט. "הפעילות יכולה להיות פשוטה כמו סריגה, או במקרה של החולדות - נהיגה. כל עוד הפעילות מערבת פעילות של הידיים ושל המוח, זה משפר את תחושת השליטה של המטופל".