הטריטוריה הקטנה שגברה על סין בזכות מאבק אזרחי

ביטול "חוק ההסגרה" מספק הצצה למחלוקת בין שני המחנות בהונג קונג: הפרו דמוקרטים שמתנגדים למעורבות הסינית והפרו-סינים. ההמונים שיצאו לרחובות לא הותירו למושלת הכריזמטית ברירה

זמן צפייה: 01:00

קארי לאם, מנהיגת הונג קונג, לא שיערה בחלומות הכי רעים שלה שתיקלע לתסריט גרוע כל כך מבחינתה: מאות אלפים, יש שיאמרו מיליון אזרחים בטריטוריה הקטנה המונה בסך הכל בני אדם, שהציפו מאז לסוף השבוע האחרון את הרחובות בדרישה לבטל את הצעת החוק שיאפשר הסגרה לסין. היום (שבת) היא נאלצה להודיע על השהיית החוק, שעליו נלחמה בכל כוחה ללא הגבלה.

אמנם הצעת החוק היא שהוציאה את ההמונים לרחוב, אבל ללא ספק יש פה הקשר רחב הרבה יותר: חוסר הנכונות של תושבי הטריטוריה החצי אוטונומית לקבל את התכתיבים מבייג'ינג. המפגינים הביעו את זעמם בעיקר כלפי לאם, שלטענת רבים משרתת את האינטרסים הסינים על חשבונם.

עד לסוף המאה הקודמת הייתה הונג קונג מושבה בריטית. בשנת 1997 היא הועברה לשליטת סין בשיטת "מדינה אחת, שתי שיטות", שהבטיחה לה אוטונומיה בתחומים רבים, בהם משפט, תקשורת, מערכת אינטרנט חופשית בדומה למערב – ובשונה מסין בעלת הצנזורה הכבדה. את סוגיות הביטחון הלאומי של הונג קונג, כמו גם יחסי החוץ שלה, השאירה סין בידיה.

הפגנת ענק בהונג קונג
הפנגת ענק בהונג קונג | צילום: רויטרס
אחד המפגינים נזקק לחמצן לאחר שרוסס לעברו גז מדמיע
צילום: רויטרס

הונג קונג מחולקת לשני מחנות מרכזיים: המחנה הפרו-דמוקרטי, המתנגד למעורבות הסינית; והמחנה הפרו סיני, שמבקש דווקא להעמיק את הקשר עם הממשל המרכזי בבייג'ינג. החלוקה בין המחנות הביאה את ההמונים להפגין בשנת 2014 נגד השאיפה הסינית להתערב בחקיקה בהונג קונג, במה שכונה אז "מחאת המטריות".

הפרו דמוקרטים של הונג קונג חוששים כעת כי חוק ההסגרה – שמזכיר את החוק שמולו נאבקו קרטלי הסמים הקולומביאניים בסדרה "נרקוס", שחששו מהסגרה לארה"ב – יפקיע את ההכרעות בתיקים משמעותיים, בסוגיות כמו רצח ואונס, ממערכת המשפט של הונג קונג הפועלת על פי קודים מערביים, ויעביר אותן לידי בתי המשפט הסיניים, שפועלים באופן דורסני ובחוסר שקיפות.

עוד טענו מתנגדי החוק, כי מטרתו האמיתית היא לאפשר לסין להיפרע מגורמים לאומניים מקומיים ומתנגדי משטר. תומכי החוק, בראשות קארי לאם, טענו כי החוק אמור למנוע מצב שבו הונג קונג משמשת כעיר מקלט לעבריינים נמלטים.

במהלך ההפגנות הניפו רבים שלטים שעליהם פניה של לאם, המנהיגה-אישה הראשונה של הונג קונג ושלטים שמאשימים אותה בכך שהיא "שקרנית", "בובה של סין" ועוד. לאם נתפסת כמנהיגה כשרונית ובעלת ביטחון עצמי גבוה, אך מתנגדיה טוענים שהיא בעלת גישה מתנשאת ואליטיסטית, שרואה רק את האינטרסים הסינים ואת שכבת האליטה המקומית.

מנהיגת הונג קונג, קארי לאם
מנהיגת הונג קונג, קארי לאם | צילום: רויטרס

היום היא נאלצה להודות בהפסד. "ביומיים האחרונים בחנו את החקיקה ואני מודיעה בזאת על הקפאתה", היא אמרה, "אני מאמינה שעל הממשל לנסות למצוא את הדרך הנכונה לסגור את הפערים בחקיקה. נמשיך בדיונים עם התושבים, נגביר את מאמצי ההסברה שלנו ונהיה קשובים יותר. הממשל יהיה פתוח לשמוע עמדות שונות לגבי הצעת חוק".

מלבד המחנה הפרו דמוקרטי, נרשמה התנגדות חריפה לחוק גם מצד המגזר העסקי בהונג קונג. הכלכלה המקומית פורחת בין היתר בזכות העסקאות שנחתמו בין בעלי העסקים למדינות המערב, בהן ארצות הברית, בריטניה, קנדה ונוספות, שחוששות כעת שהמעורבות סינית תפגע בעסקאות שנחתמו.

כך או כך מדובר בהצלחה מסחררת של מתנגדי החוק בפרט, ומתנגדי העמקת השליטה הסינית בכלל. שכן, נראה היה שלאם נחושה להעביר את החוק, יש שיגידו בשל הוראות שקיבלה מבייג'ינג, אך ההמונים שהציפו את הרחובות וצבאו על מבני הממשלה הכריעו אותה. את התשובות היא תיאלץ לתת לממשל הסיני.