בשל ציוץ התומך ב-BDS: מנהל המוזיאון היהודי בברלין התפטר

פטר שפר הודיע על סיום תפקידו בעקבות הביקורת העזה שספג, לאחר שחשבון הטוויטר של המוסד שבראשו עמד שיתף מאמר המביע תמיכה בתנועה הקוראת להחרים את ישראל

זמן צפייה: 00:37

פרופסור פטר שפר, מנהל המוזיאון היהודי בברלין, התפטר מתפקידו אתמול (שישי). זאת, בעקבות הביקורת העזה שקיבל לאחר שחשבון הטוויטר הרשמי של המוזיאון שיתף מאמר המביע ביקורת על חקיקת הפרלמנט הגרמני נגד תנועת ה-BDS, הקוראת להחרים את ישראל.

בהודעה הרשמית שמסר שפר באתר האינטרנט שלו, נכתב כי הוא הגיש את התפטרותו "על מנת למנוע מנזק נוסף למוזיאון". הנהלת המוסד קיבלה את התפטרותו. שפר כיהן בתפקיד מאז ספטמבר 2014, ולאחרונה חידש את חוזה העבודה שלו עד אוגוסט 2020.

Germany. Berlin. Judisches Museum
המוזיאון היהודי בברלין

בין המגנים היה שגריר ישראל בגרמניה, ג'רמי יששכרוף, שכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בושה. המוזיאון היהודי בברלין אומר לעוקביו שהם חייבים לקרוא מאמר שתומך ב-BDS. המוזיאון אמור להיות גוף תרבותי, אבל הוא הופך לפוליטי כאשר תומך בחרם על ישראל, ומותח ביקורת על החלטת הפרלמנט לגנות אנטישמיות".

המועצה המרכזית של יהודי גרמניה בירכה על התפטרותו של שפר. נשיא הארגון מסר לסוכנות הידיעות "DPA" כי מדובר במהלך ראוי, במיוחד בשל העובדה שהמוזיאון עומל בימים אלה על פתיחת תערוכה קבועה חדשה וכן מוזיאון לילדים. לדבריו, "מדובר בצעד חשוב במטרה למנוע נזק עתידי למוסד".

Gettyimages 1001888364 594x594
גרמניה | צילום: Getty Images

בחודש שעבר אישר הפרלמנט הגרמני הצעת חוק לגינוי תנועת ה-BDS והגדרתה אנטישמית. ההחלטה לאשר את ההצעה התקבלה ברוב קולות על ידי חברי הפרלמנט גם ממפלגות הימין, בהן מפלגת השמרנים של מרקל והמפלגה הדמוקרטית החופשית וגם מפלגות משמאל, בהן המפלגה הסוציאל דמוקרטית, וכן מפלגת הירוקים. זו הפעם הראשונה שפרלמנט אירופי מרכזי מגדיר את תנועת החרם על ישראל אנטישמית. מלבד משמעותו הסמלית, החוק קורא גם לאסור העברת מימון ותמיכה ממשלתיים לגופים ששוללים את זכותה של מדינת ישראל להתקיים

הח"כ גלעד ארדן (הליכוד) בירך על ההחלטה, וכתב בטוויטר כי מדובר בהחלטה החושפת את פרצופה האמיתי של תנועת החרם נגד ישראל: "החלטת הבונדסטאג המגנה את ארגוני ה-BDS ורואה בפעילותם כאנטישמית היא החלטה היסטורית שתסייע במאבק בתנועת החרם ובאנטישמיות על כל גווניה. ההחלטה מוכיחה שפרצופה האמיתי של תנועת החרם נחשף! תודה מעומק הלב לידידינו בבונדסטאג על עמידתם לצדנו. אני קורא לכל מדינות אירופה להעביר החלטות דומות".

שגריר ישראל בגרמניה, ג'רמי יששכרוף, צייץ בטוויטר כי להחלטה "משמעות רחבה באירופה": "הבונדסטאג קיבל כעת החלטה לגינוי תנועת ה-BDS והאנטישמיות ברוב קולות. אנחנו מקבלים בברכה את היוזמה. יש לכך משמעות רחבה יותר בהקשר האירופי, בהתחשב בעובדה כי ה-BDS לא עושה שום מאמץ לבנות דו-קיום ושלום בין ישראל ושכנותיה".