דיווח: נשיא סודאן המודח עבר אירוע מוחי – מצבו יציב

סוכנות הידיעות הטורקית אנדול דיווחה כי אל-בשיר עבר שבץ בשבוע שעבר, וכי מצבו הנפשי הידרדר, הוא מסרב לאכול ומוזן בכפייה. מנהיגי המחאה דורשים הקמת מועצה צבאית-אזרחית

 נשיא סודאן, עומר אל-בשיר
נשיא סודאן, עומר אל-בשיר | צילום: רויטרס

עומר אל-בשיר נשיא סודאן לשעבר, שהודח מתפקידו לפני כשבועיים, עבר בשבוע שעבר אירוע מוחי קל. מצבו הפיזי יציב, אך מצבו הנפשי הידרדר והוא מוזן בכפייה לאחר שסירב לאכול או ליטול את תרופותיו. כך דווח הבוקר (שני) בסוכנות הידיעות הטורקית "אנדול".

לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", מנהיגי המחאה אמרו אתמול כי הם לא מכירים יותר בסמכות המועצה הצבאית, שלדבריהם מורכבת משאריות של הממשל האסלאמי בראשו עמד אל-בשיר במשך שלושים שנה. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אתמול כי ממשלת המעבר הצבאית במדינה מנהלת דיונים על הקמת מועצה אזרחית-צבאית משותפת, אחת מהדרישות שהעלו פעילי המחאה במדינה. בריאיון לרשות השידור הממשלתית אישר מנהיג המועצה הזמנית, עבדל פתח אל-בורחן שהנשיא לשעבר ובכירים נוספים מפמלייתו נמצאים במעצר.

אל-בשיר הודח מתפקידו ב-11 באפריל לאחר 30 שנות כהונה. זאת, ברקע ההפגנות מתמשכות נגדו מזה כמה חודשים, שהלכו והחריפו בתקופה האחרונה. שעות לאחר מכן הודיע רשמית צבא סודאן בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית, כי הנשיא נעצר וכי השילטון כעת בידם: "המועצה הצבאית החליטה ליטול אחריות על המדינה".

עוד בחדשות 13:

תושבי סודאן קראו לממשל אזרחי – בכירי המועצה הצבאית התפטרו

צבא סודאן: הנשיא עצור, המועצה הצבאית השתלטה על המדינה

אחרי 30 שנה: נשיא סודן עוזב את תפקידו

הפגנות בסודאן
הפגנות בסודאן | צילום: רויטרס

לטענת הצבא, המועצה הצבאית העליונה, הצבא וכוחות הביטחון עקבו זמן רב אחר מוסדות המדינה שפעלו בשחיתות וגרמו לעוני וחוסר תקווה לאזרחים. "למרות הסבל הרב, העם הסודאני נשא בסבל בסבלנות. העם יצא להפגנות מאז דצמבר, אלה היו הפגנות לא אלימות. אנו מצרים על הקורבנות, בין אם מבני העם ובין אם מכוחות הביטחון", נמסר.

סודאן סערה בחודשים האחרונים עם פרוץ מחאה נגד עליית מחירי הדלק והלחם, מחאה שהופנתה עד מהרה לנשיא עומאר אל-באשיר, שניסה לאחרונה להוסיף תיקון חוקתי שיאפשר לו להיבחר לקדנציה נוספת. "הקונצנזוס הוא שימיו של אל-באשיר ספורים", אמר המקור הצבאי. "והמאבק עכשיו הוא על המחליף שלו. לגוש יש קשרים עם סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים, והן מעוניינות שהוא יתפוס את מקומו של אל-באשיר.

הפגנה נערכה היום בבירה חרטום, נגד סעודיה ואיחוד האמירויות, יום לאחר ששתי המדינות הציעו לשלוח לסודאן סיוע בגובה שלושה מיליארד דולרים. שעות אחרי ההודעה של מדינות המפרץ אמש, מפגינים הגיעו מטה הכללי של צבא סודאן בעיר וקראו: "לא צריכים את הכסף שלכם". לפי טענות המפגינים, המדינות האלו ישתמשו בכספים שהן יעיברו כדי לנסות ולשלוט בתהליכים פנימיים בסודאן.