תושבי סודאן קראו לממשל אזרחי – בכירי המועצה הצבאית התפטרו

לאחר הדחתו של הרודן עומר אל-בשיר הודיעה המועצה הצבאית הזמנית כי לא תסגירו לאו"ם וההליכים המשפטיים יתנהלו במדינה. ראש המודיעין וראש המועצה התפטרו על רקע המשך מחאת התושבים בבירה

זמן צפייה: 00:36

ראש המועצה הצבאית הזמנית בסודאן, עוואד אבן עוף, הודיע היום (שבת) על התפטרותו, במטרה "לשמור על אחדות הכוחות החמושים". ראש המודיעין הסודאני, סאלח גוש, הלך בעקבותיו והודיע אף הוא על סיום תפקידו.

התפטרות הבכירים במועצה הצבאית הזמנית בסודאן מגיעה על רקע קריאת מנהיגי המחאה בבירת המדינה לתושבים להמשיך להפגין ברחובות בדרישה לכונן באופן מיידי משטר אזרחי. זאת, בעקבות הדחת הנשיא עומר אל-בשיר, שכיהן בתפקיד ב-30 השנים האחרונות והושם במעצר ביום חמישי. "אנו קוראים לכוחות החמושים להעביר את השלטון באופן מיידי לממשלה אזרחית", נמסר מהקבוצה המארגנת את המחאות. במסיבת עיתונאים שכינסה המועצה הצבאית הזמנית, אמר אבן עוף כי בכוונתם לסייע במעבר לכינון משטר דמוקרטי.

בתוך כך, המועצה הצבאית הודיעה כי לא תסגיר את עומר אל-באשיר לבית המשפט הבין-לאומי, שם יעמוד בפני אישומים בגין רצח עם ופשעים נגד האנושות, ובמקום זאת תעמיד אותו לדין בגבולות המדינה.

צבא סודאן: הנשיא עצור, המועצה הצבאית השתלטה על המדינה

אחרי 30 שנה: נשיא סודן עוזב את תפקידו

הפגנות בסודאן
הפגנות בסודאן | צילום: רויטרס

ביום חמישי הודיע צבא סודאן באופן רשמי, בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית, כי הנשיא עומר אל-באשיר נעצר וכי השילטון כעת בידם: "המועצה הצבאית החליטה ליטול אחריות על המדינה". זאת, בעקבות דיווחים כי הצבא הדיח את הנשיא מכל תפקידיו.

לטענת הצבא, המועצה הצבאית העליונה, הצבא וכוחות הביטחון עקבו זמן רב אחר מוסדות המדינה שפעלו בשחיתות וגרמו לעוני וחוסר תקווה לאזרחים. "למרות הסבל הרב, העם הסודאני נשא בסבל בסבלנות. העם יצא להפגנות מאז דצמבר, אלה היו הפגנות לא אלימות. אנו מצרים על הקורבנות, בין אם מבני העם ובין אם מכוחות הביטחון", נמסר.

בעקבות המחאות והחשד לשחיתות, "המועצה הצבאית החליטה הקים מועצה זמנית לשנה, ויחולו חוקי חירום למשל שלושה חודשים. מערכות המשפט יפעלו כתקנם". כמו כן, צבא סודאן הבטיח כי "נשמור על חיי התושבים, ללא נקמות או ביזה של רכוש פרטי. נמנע מעשי אלימות ונשחרר את כל האסירים הפוליטיים לאלתר. נקיים את כל ההסכמים, האזוריים ובכלל, כפי שסודאן מחויבת להם, ונשמור על יחסי החוץ של המדינה".

אל-באשיר ניצב בפני חמישה אישומים של פשעים נגד האנושות בבית הדין הבין-לאומי בהאג, ושני אישומים של פשעי מלחמה. המשרד לזכויות אדם של האו"ם קרא לסודאן לשתף פעולה עם בית הדין בהאג: "התקבלה החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם בשנת 2005, ועומדים נגד אל-באשיר שני צווי מאסר מ-2009 ומ-2010. אנו קוראים לרשויות בסודאן לשתף איתה פעולה".

צילום: טוויטר

כאמור, ביום חמישי דווח כי הנשיא סיים את תפקידו לאחר 30 שנות כהונה על רקע ההפגנות נגדו זה כמה חודשים, שהחריפו בשבוע האחרון. גורמים בממשל אישרו כי הנשיא התפטר מתפקידו, והודיעו כי נערכות התייעצויות לקראת הקמת מועצה צבאית זמנית. על פי דיווחים, צבא סודאן הדיח את אל-באשיר מכל תפקידיו, והוא הושם במעצר בית. לפני כן, דיווחה רשת אל-ג'זירה כי הצבא צפוי לפרסם בקרוב "הודעה חשובה" בטלוויזיה הממלכתית. עוד דיווח כתב הרשת כי בבוקר הגיעו קציני צבא לבניין הטלוויזיה, ועצרו את שידוריו הרגילים של הערוץ. נמל התעופה של חרטום נסגר עד לאחר שתשודר הודעת הצבא הסודאני. סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה מפי עדי ראיה כי רכב צבאיים נפרסו בחרטום, וכי אזרחים צועקים ברחובות "הוא נפל, ניצחנו".

לפני כחודש דיווח מקור צבאי סודאני לאתר Middle East Eye כי בחודש פברואר פגש ראש המוסד, יוסי כהן, את ראש המודיעין הסודאני, כחלק מניסיון ישראל לקדמו לנשיאות. זאת, על רקע אי היציבות הפוליטית במדינה. על פי הדיווח, כהן נפגש עם ראש ארגון הביון, סאלח גוש, במהלך ועידת מינכן לביטחון. הפגישה תווכה על ידי גורמים מצרים, ונתמכה גם על ידי סעודיה ואיחוד האמירויות – מדינות הרואות בגוש המנהיג הבא של המדינה האפריקנית. שירות המודיעין הכללי הסודאני הכחיש באופן רשמי את הדיווח כי השניים נפגשו.

פליטים מדארפור וסודאן בהפגנה מחוץ לשגרירות ארה"ב בתל אביב, 2016
פליטים מדארפור וסודאן בהפגנה מחוץ לשגרירות ארה"ב בתל אביב, 2016 | צילום: רויטרס

סודאן סוערת בחודשים עם פרוץ מחאה נגד עליית מחירי הדלק והלחם, מחאה שהופנתה עד מהרה לנשיא עומאר אל-באשיר, שניסה לאחרונה להוסיף תיקון חוקתי שיאפשר לו להיבחר לקדנציה נוספת. "הקונצנזוס הוא שימיו של אל-באשיר ספורים", אמר המקור הצבאי. "והמאבק עכשיו הוא על המחליף שלו. לגוש יש קשרים עם סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים, והן מעוניינות שהוא יתפוס את מקומו של אל-באשיר".

על פי המקור, גוש פגש בוועידת הביטחון במספר בכירים מודיעיניים אירופיים, אך נשיא המדינה לא היה מודע לפגישה חסרת התקדים עם ראש המוסד. "הישראלים נתפסים כבני ברית חשובים עבור סודאן", אמר. "היחידים שאפשר לסמוך עליהם שיפתחו את הדלת לקשר קרוב יותר עם וושינגטון".

בסוף פברואר הכריז אל באשיר על מצב חירום לאומי במדינתו באורך של שנה, וכן על פיזור ממשלתו והממשל המקומי ברחבי המדינה. בהצהרה שמסר, הודיע אל-באשיר העומד בראש המדינה מאז 1989, כי לא יקדם תיקונים לחוקה שיאפשרו לו להתמודד לנשיאות בפעם השלישית, בבחירות שייערכו ב-2020. הצהרתו הגיעה על רקע ההפגנות נגדו, וימים בודדים לאחר שהוועדה האחראית על תיקון החוקה הודיעה על ביטול פגישתה.

נשיא סודאן, עומר אל-באשיר
נשיא סודאן, עומר אל-באשיר | צילום: רויטרס

בחודש דצמבר פרצו במדינה הפגנות על רקע מחירי הלחם והדלק הגבוהים, שהפכו עד מהרה למחאה נגד שלטונו של אל-באשיר. בהפגנה שהתקיימה אתמול במסגד מרכזי בבירת המדינה, חרטום, השתמשו כוחות הביטחון בגז מדמיע על מנת לפזר את המפגינים שנשאו שלטים שקראו לנשיא להתפטר מתפקידו. על פי הרשויות במדינה, 31 בני אדם נהרגו מאז פרוץ ההפגנות, אך פעילים חברתיים טוענים כי מניין ההרוגים כפול ועומד על 60. מאות מפגינים, בהם מנהיגי אופוזיציה, פעילים ועיתונאים נכלאו על ידי השירות החשאי בחודשים האחרונים.