שגריר ארה"ב לזמביה התנגד להומופוביה - והוגדר אישיות לא רצויה

דניאל פוט נשלח בחזרה לארצו, לאחר שיצא בחריפות נגד גזר דין אכזרי במיוחד - 15 שנות מאסר לזוג גברים שקיימו יחסי מין. זאת, משום שהומוסקסואליות אסורה ע"פ חוק במדינה האפריקנית הנוצרית

זמן צפייה: 04:00

שגריר ארצות הברית לזמביה, דניאל פוט, הוגדר "אישיות לא רצויה" במדינה האפריקנית, ונשלח בחזרה לארצו אמש (רביעי). זאת, לאחר שיצא בחריפות נגד גזר דין שניתן לשני גברים שקיימו יחסי מין - 15 שנות מאסר. בהצהרתו ביקר את ההמשל במדינה על כך שגונב כספי ציבור וכן הוסיף: "בואו נאמר את האמת. זמביה רוצה דיפלומטים זרים צייתנים עם צ'קים פתוחים ופיות סגורים".

ההחלטה האמריקנית להשיב את פוט לארצות הברית היא דרמטית. על פי התקשורת הזמבית, נשיא המדינה אדגר לונגו ביקש להוציא אותו מהמדינה כבר לפני כשבועיים. ארצות הברית לא התבטאה באופן רשמי בנושא, אך על פי מקורות במשרד החוץ האמריקני, כשהוגדר השגריר "אישיות לא רצויה", הוא לא יכול לעבוד ולתפקד במדינה - כך שלא הייתה ברירה אלא להחזיר אותו. אך יש לציין שעד כה לא נמסר האם יובא מחליף, כלומר - ישנה פגיעה משמעותית ביחסים בין המדינות.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

פינגווין אומץ על ידי זוג חד מיני – והוחלט כי יגדל ללא מגדר

בצל ההתנגדויות: אירוע גאווה ראשון ייערך הערב בבית שמש

"כולנו שווים": אלפים משתתפים במצעד הגאווה בחיפה

נשיא זמביה, אגדר לונגו
נשיא זמביה, אגדר לונגו | צילום: החדשות 13

בדבריו התייחס השגריר ליחסים הכלכליים בין המדינות ואמר שמדינתו מעניקה לזמביה בכל שנה 500 מיליון דולרים. הנשיא לונגו התראיין בנושא לרשת החדשות "סקיי ניוז", ורמז שהמדינה מעדיפה להתמודד עם העוני - ולהיות הומופובית. "אנחנו אומרים 'לא' להומוסקסואליות. מדוע עלינו לומר שנהיה מתורבתים רק אם נאפשר זאת? האם אתם אומרים שאנחנו מאוד פרימטיביים כעת, אך ורק משום שאנחנו מזעיפים פנינו לנוכח הנטייה המינית הזאת?", אמר הנשיא.

"אפילו בעלי חיים לא נוהגים כך. מדוע יש לאלץ אותנו לפעול כך? האם מפני שאנחנו רוצים שיראו אותנו כחכמים, מתורבתים, מתקדמים וכן הלאה?" הוסיף לונגו.

בזמביה, כאמור, קיימים חוקים קשים ונוקשים נגד גילוי הומוסקסואליות. עצם הנטייה המינית היא אינה חוקית במדינה, ואם נתפס זוג חד מיני מקיים יחסי מין - הוא עשוי אף להישלח למאסר עולם. ארגונים הפועלים למען זכויות אדם ולהט"ב אסורים גם הם במדינה הנוצרית.