בתום הצבעה: עצרת האו"ם האריכה את המנדט של אונר"א

העצרת הכללית אישרה את הארכת הפעילות של סוכנות הסעד והתעסוקה לפלסטינים, לאחר ש-170 מדינות הצביעו בעד ההחלטה. ישראל וארצות הברית התנגדו, ושבע מדינות נמנעו

 ילדה לצד לוגו אונרא
ילדה לצד לוגו אונרא | צילום: רויטרס

העצרת הכללית של האו"ם אישרה היום (שישי) את הארכת המנדט לפעילות אונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפלסטינים. 170 מדינות הצביעו בעד ההחלטה, בעוד ישראל וארה"ב התנגדו. שבע מדינות נמנעו: קנדה, קמרון, גוואטמלה, ונואטו, מיקרונזיה, איי מרשל ונאורו.

שגרירת ארצות הברית באו"ם, קלי קראפט, תקפה את ההחלטה בחשבון הטוויטר שלה. "הוועדה אימצה שמונה החלטות, שבאופן בלתי הוגן מבודדות ומכוונות נגד ישראל. מבוהלים מההתקפה הזו על השלום, בעיקר מצד בעלי ברית רבים שלנו. ארצות הברית תמיד תעמוד עם ישראל".

עוד בחדשות 13:

המחמאות – והביקורת: שש שנות כהונתו של פרקליט המדינה

שגרירת ארה"ב בקייב לשעבר העידה נגד טראמפ: "חשה מאויימת"

קצין בכיר הזהיר את אנשי הביטחון בעוטף: "ייתכן שהירי יימשך"

יו''ר אונר''א, פייר קראנבול
יו''ר אונר''א, פייר קראנבול | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר הושעה מתפקידו פייר קראנבול, ראש הארגון, עד שתושלם החקירה בעניינו. לפי ההצהרה, קראנבול נמצא תחת חקירת האו"ם בחשד להתנהלות פנימית שגויה. כריסטיאן סונדרס מונה למחליפו הזמני.

תחילת הפרשה לפני כשלושה חודשים, אז פורסם דוח ביקורת של האו"ם על הארגון שהעלה טענות לניצול סמכויות, נפוטיזם והטרדות מיניות מצד הדרג המנהלי הבכיר. בדוח נטען כי קראנבול מינה לתפקיד אישה עמה היו לו יחסים אינטימיים – והשניים אף טסו במחלקת עסקים על חשבון הארגון.

קראנבול אינו הראשון שעזב בעקבות הדוח החריף - אישה נוספת שהואשמה כי כופפה את המערכת לצרכיה במטרה להשיג מינוי לבן זוגה עזבה את תפקידה "בשל סיבות אישיות". ובכיר נוסף שתואר בדוח כבעל "התנהגות של מאפיונר" עזב גם הוא את הארגון.

ראש אונר''א פייר קרנבהול
ראש אונר''א פייר קרנבהול | צילום: רויטורס

"ישראל רואה בחומרה רבה את ממצאי ועדת החקירה על אונר"א, וקוראת לפרסום מלא ושקוף של ממצאי החקירה", נמסר ממשרד החוץ בעקבות השעייתו של קראנבול. "הפרסומים מאששים את טענותיה של ישראל כי נדרש שינוי עמוק ויסודי במודל הפעולה של הסוכנות. תחת הנהגתו של קראנבול בשנים האחרונות גברה הפוליטיזציה של אונר"א, הגרעון התקציבי תפח, ומודל הפעולה של הארגון הוכח ככזה שאינו בר קיימא", נכתב בהודעת משרד החוץ.

"השעייתו הינה צעד ראשון בתהליך ארוך הנדרש לביעור השחיתות, הגברת השקיפות, ומניעת הפוליטיזציה בסוכנות. ישראל קוראת לקהילה הבין-לאומית ולכל המדינות התורמות לקחת חלק בתהליך חשיבה על מודל פעולה אפקטיבי יותר. ההתפתחויות האחרונות מוכיחות שהחידוש האוטומטי של מנדט אונר"א בשלוש שנים הינו מהלך אבסורדי לחלוטין, לא מוסרי, ובלתי מתקבל על הדעת".

שר החוץ ישראל כץ הוסיף כי "התנהלותה של אונר"א ממחישה כי היא חלק מהבעיה ולא חלק מהפתרון. הסוכנות מנציחה את בעיית הפליטים באופן פוליטי מובהק ומרחיקה כל אפשרות לפתרון. הקהילה הבין-לאומית צריכה למצוא מודל אחר שיספק מענה הומניטרי למי שזכאים באופן אמיתי לסיוע, ויוריד מעל סדר היום את רעיון השווא של שיבת הפליטים".