המגפה השנייה: כך הפכו משככי הכאבים לגורם המוות מס' 1 בארה"ב

אחת מהבעיות הגדולות של אמריקה היא תרופות המרשם. יותר מ-400 אלף איש מתו ב-20 השנים האחרונות כי נטלו מנת יתר, ומה שהוביל לכך היה הקפיטליזם של היצרניות - אז למה אף אחד לא מדבר על כך?

זמן צפייה: 12:33

כדי לנסות להבין את הכישלון האמריקני בהתמודדות עם מגפת הקורונה, אפשר להפנות מבט אל משבר משככי הכאבים, אשר מכה בארה"ב כבר שנים. כך, במשך שני עשורים, גבו המשככים את חייהם של יותר מ-400 אלף בני אדם, והפכו לגורם התמותה מספר 1 באמריקה שמאיים, בעיקר, על חייהם של הצעירים ביבשת.

אז מה בכלל הניע את ההתמכרות בקרב האמריקנים? ביקוש והיצע, קפיטליזם וחברות תרופות שדחפו את משככי הכאבים לרופאים - שסיפקו אותם ללא אבחנה לחולים שלהם. אנשים שקיבלו מרשמים מהרופא שלהם מצאו את עצמם מזריקים הרואין ברחוב - ולאט לאט הפכו למכורים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

היועמ"ש הודיע על הגשת כתב אישום כפוף לשימוע נגד חיים כץ

פועל במשאית מנוף התחשמל למוות בתאונת עבודה בקריית עקרון

מגמת הירידה נמשכת: 1,608 נדבקים ביממה; 4.5% מהבדיקות חיוביות

טראמפלנד, קייל דודס שמת ממנת יתר
קייל וסינדי דודס | צילום: חדשות 13

אחד מהם הוא קייל דודס, שמת ממנת יתר קטלנית של "פנטניל" בשנת 2016. הוא קיבל אופיואיד כמשכך כאבים בגיל 15 בעקבות פציעה שספג בפוטבול, ו"כבר אחרי שנטל את הגלולה הראשונה הוא הרגיש אופוריה", תיארה אימו סינדי. "התרופות האלה עובדות כך שברגע שהכאב נעלם ופיתחת התמכרות, הן מחקות את הכאב כדי שתצרוך תרופות נוספות, כך שזה מעגל אכזרי".

בריאיון לחדשות 13, שחזרה סינדי את רגעיו האחרונים של בנה לפני שמצא את מותו: "הגברת מעבר לרחוב הייתה זו שסיפרה לי שראתה אותו מתמוטט, והיא נשארה איתו עד שהוא מת. היא אמרה לי שהוא לא סבל ושהוא לא היה לבד. אלה שני הדברים שהייתי צריכה לשמוע כאמא. אני צריכה להתמודד עם שארית חיי בלעדיו בגלל השקרים של חברת התרופות".

קים האמפרי היה קצין משטרה כשגילה שבנו התיכוניסט מכור לאופיואידים. בסופו של דבר הבן נכנס לגמילה: "יש לי נכדה יפיפיה שלא חשבתי שתהיה לי, יש לו עבודה נהדרת, הוא הסדיר את כל החובות שלו וטיפל בכל הבעיות שלו", סיפר האב. היום עובד האמפרי בארגון PAL, של הורים למען יקיריהם המכורים.

טראמפלנד
טראמפלנד | צילום: חדשות 13

אז אומנם בארה"ב כבר מחלקים פחות תרופות מרשם קטלניות מאשר חולקו בשנות ה-90, ואפילו שהנשיא טראמפ הבטיח עוד ב-2017 "לדחוף נמרצות את הרעיון של משככי כאבים שאינם ממכרים", כלשונו, נראה כי האמריקנים מצאו תרופה אחרת, שגם היא זולה, ממכרת - וקטלנית. קוראים לה "פנטיל".

והסיפור של קייל הוא אחד מיני רבים - והרי בשנת 2019 לבדה מתו למעלה מ-50 אלף אמריקנים מאופיואידים. אלה הם הנושאים האמיתיים שעומדים בפני אמריקה, יחד עם הקורונה - אולם משום מה, על הדברים האלה לא דיברו בבחירות.