בדיקת חדשות 13: האם המדחום שמכוונים לנו למצח מספיק מדויק?

כיום, בשביל להיכנס לסופר או לעבודה, יש צורך למדוד לפני כן חום. אולם, נראה כי המדחומים המבוססים על טכנולוגיית אינפרה-אדום מראים לעיתים תוצאות שונות על אותו נבדק - בהפרשים של דקות

זמן צפייה: 03:30

מדידת חום הפכה כבר לשגרה בכניסה לסופר, לחנויות שונות, לעבודה וגם לפני בית הספר. מד חום המבוסס על טכנולוגיית אינפרה-אדום הפך לפופולרי בייחוד בתקופת הקורונה, ומחירו של מכשיר כזה יכול להגיע למאות שקלים, והסיבה ברורה - הוא לא מצריך מגע. אבל עד כמה הוא מדויק, ומה האופן הכי מדויק למדוד את חום הגוף באמצעותו?

בבדיקה שערכנו בכמה בתי עסק בהם משתמשים במכשירים שונים הראתה כל מדידה תוצאה שונה לחום הגוף, גם כשהיה מדובר באותו אדם באותו מכשיר ובהבדל של שניות ספורות. בכניסה לסניף של רשת מרכולים גדולה בתל אביב, למשל, נרשם הבדל של כמעט מעלה בין מדידה למדידה. במרחק של כמה מטרים משם, בסניף של רשת פארם גדולה גם כן בתל אביב אחרי דקה של הליכה - שוב הבדלים. נדגיש כי הבדיקה שערכנו מדגמית ואינה מדעית, ולא מעט גורמים יכולים להשפיע על התוצאות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לראשונה מאז החל משבר הקורונה: שר החוץ של ארה"ב יגיע לישראל

היערכות לגל שני: משרד הבריאות דרש תוספת של אלפי מיטות ותקנים

שלום, זאת אני: אדל הורידה 50 ק"ג – והדהימה את המעריצים

עומר ירדני מודד חום
עומר ירדני מודד חום | צילום: חדשות 13

"צריך לקחת בחשבון שלמכשירים דיגיטליים יש חריגה לכאן ולכאן וצריך להסתכל על המכלול", הסבירה ??? . "בן אדם מיוזע, בן אדם עם סומק, בן אדם מתנשם - זו לא תורה מסיני. צריך להסתכל בראייה רחבה".

ובכל זאת, בעידן שבו מדידה של 38 מעלות חום לא מאפשרת לנו להיכנס לסופר או לילדים להגיע לבית הספר לכל סטייה, גם של מעלה אחת, עשויה להיות השפעה מעשית לא מבוטלת. אז אם עדיין בוחרים להשתמש במד חום ללא מגע, חשוב שנדע כיצד לעשות זאת הכי טוב. "לוחצים 'התחלה', מחכים שהמכשיר יכויל, מכוונים למצח של המטופל ונדלקת נורה כחולה". ואז, במרחק של חמישה ס"מ באמצע המצח, מקבלים את התמונה הכללית - גם אם היא לא מדויקת, לגבי המצב הרפואי.