פריצת דרך רפואית: מנתח ביצע סדרת טיפולי לב באמצעות רובוטים

הטיפולים הרפואיים בוצעו ממרחק של עשרות קילומטרים מהמטופלים והוגדרו מוצלחים. "לשימוש ברובוטים לטובת טיפולים מרחוק יש את הפוטנציאל להשפיע באופן משמעותי על חייהם של אנשים רבים"

זמן צפייה: 00:27

רופא בהודו ביצע סדרה של חמישה הליכים כירורגיים בלבם של מטופלים כשהוא במרחק של 32 קילומטרים מהם. ההליכים הרפואיים, שהוגדרו מוצלחים, היו בעיקר התערבות כלילית וחידוש זרימת דם בעורק חסום ובוצעו באמצעות רובוט שנשלט מרחוק. המקרה פורסם בכתב העת "EClinicalMedicine" של המגזין הרפואי "דה-לנסט".

"כבוד הוא לי להיות חלק בהליך המציין אבן דרך בתחום הרפואה", אמר הרופא שהוביל את הניתוחים, ד"ר טג'קס פטאל. "לשימוש ברובוטים לטובת טיפולים מרחוק יש את הפוטנציאל להשפיע באופן משמעותי על מספר רב של בני אדם על ידי מתן גישה לאזורים שבהם לא היה מתבצע טיפול בצורה אחרת. אני שמח לשתף את ניסיוני עם הקהילה הרפואית".

צילום המדגים את ההליך הרפואי שבוצע מרחוק
צילום המדגים את ההליך הרפואי שבוצע מרחוק | צילום: חדשות 13

בשנים האחרונות גובר השימוש ברובוטים לטובת הליכים כירורגיים, אך כמעט תמיד תחת הימצאותו של רופא בחדר הניתוח. ביצוע ניתוחים מרחוק באמצעות רובוטים, ללא נוכחות של רופא במקום, הוא עדיין פעילות נדירה ויוצאת דופן.

מדובר בתחום חדש שנקרא "טלרפואה", הכולל שימוש בטכנולוגיית מידע וטלקומוניקציה שמטרתה לספק שירות רפואי מרחוק. באמצעות שימוש באמצעים אלה ניתן לשפר את הגישה לשירותים רפואיים באזורים מרוחקים ובשעות לא שגרתיות.