פוטין נפגש עם נתניהו ואמה של נעמה יששכר: "הכול יהיה בסדר"

נשיא רוסיה הגיע לארץ לפסגת המנהיגים, ונועד עם רה"מ. במהלך הצהרה לתקשורת פנה לאמה של הצעירה ואמר לה: "ברור שהיא מגיעה ממשפחה טובה. האחראית לזכויות אדם ברוסיה תיפגש היום עם נעמה"

זמן צפייה: 06:22

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש היום (חמישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בפגישה נכחה גם יפה יששכר, אמה של נעמה שכלואה ברוסיה. בתום הפגישה פוטין נשא ההצרה יחד עם נתניהו ובה אמר: "נפגשתי עם אמה של נעמה וברור שהיא מגיעה ממשפחה טובה, ידועה לי עמדת רה"מ בנושא וכל זה נלקח בחשבון בקבלת ההחלטה. אמרתי ליפה ואגיד שוב - הכול יהיה בסדר, היום נעמה תיפגש עם האחראית על זכויות האדם ברוסיה". יפה יששכר התייחסה בקצרה לנושא לאחר הפגישה ואמרה: "אני אופטימית".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200123-1301' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו הגב׳ שרה נתניהו ומשפחת יששכר, בתום פגישתם עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, במעון רה״מ בירושלים.' kid='' duration='0'']

בפתח הפגישה נתניהו אמר לפוטין: "מודה לך על הקשר האמיץ בין רוסיה וישראל שמשרת את העמים שלנו, את המדינות שלנו ואת השלום והיציבות באזור".  פוטין: "בטוח שזה יסייע לקדם את היחסים הבילטרליים שלנו, וכמובן היום אנחנו מזכירים את קורבנות השואה".

בתום הפגישה נמסר מלשכת רה"מ כי "ההתקדמות המשמעותית התאפשרה בזכות היחסים הקרובים והאישיים בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא פוטין. ראש הממשלה שוחח עם הנשיא בנושא כשבע פעמים. יחד עם שיחות ראש המל"ל – השניים שוחחו מול הרוסים כ-20 פעמים בנושא מאז שנעמה נאסרה. זוהי הפגישה ה-14 שמקיימים המנהיגים מאז ספטמבר 2015".

לכתבות נוספות בנושא >> 

משברים, זעם – ופריצת הדרך: אחורי הקלעים של המו"מ לשחרור נעמה

גורם בקרמלין: פוטין ייפגש מחר עם אמה של נעמה יששכר

"מרגש אותי": תשובת נעמה יששכר לישראלי ששלח לה מכתב לכלא

פוטין, ביבי ושרה נתניהו עם יפה יששכר בהצהרה בנושא שחרור נעמה יששכר
פוטין, ביבי ושרה נתניהו עם יפה יששכר בהצהרה בנושא שחרור נעמה יששכר | צילום: חדשות 13

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200123-1019' autoplay='0' credit='' desc='פוטין ונתניהו בפתח פגישתם' kid='' duration='0'']

טרם הפגישה אמרה יפה כי "אני מתרגשת, אופטימית. המסע מאחורינו, המסע שלי, של נעמה, של המשפחה". "אני באמת כ"כ מקווה שנשמע היום מהנשיא שמחזירים את הבת שלי הביתה, למדינה שלה, לעתיד שלה. יש לי כל מיני דברים להגיד", הוסיפה, "זה ייצא מהלב שלי. קשה לעכל – אני, האדם הפשוט, הישראלית, הולכת לפגוש את הנשיא במעמד הזה. קשה להכיל את זה".

אתמול, בכיר ישראלי התייחס לפגישה המתוכננת של אמה של נעמה עם פוטין, ואמר כי הנשיא הרוסי לא היה פוגש אותה אם לא היה מתכוון לקדם את השחרור.

עוזר הקרמלין למדיניות חוץ, יורי אושקוב, אמר אתמול כי הנושא ההומניטרי עלה במכתבם של נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין וגם "יעלה בשיחה". אמש פורסם בחדשות 13 כי המגעים בין ישראל לרוסיה על שחרורה של נעמה ידעו בחודשים האחרונים שורה של משברים - עד שהגיעה פריצת הדרך הנוכחית. בכירים ישראלים המעורבים במגעים החשאיים סיפרו לחדשות 13 על מה שהתרחש מאחורי הקלעים.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20200123-0839' autoplay='0' credit='' desc='יפה יששכר ' kid='' duration='0'']

גזר הדין של נעמה יששכר, שנדונה באוקטובר לשבע שנות מאסר וחצי, עורר כעס רב בישראל - והביא להעברת מסרים חריפים ביותר מלשכת ראש הממשלה לקרמלין. עם זאת, הרוסים המשיכו את המגעים בנושא מול ישראל כדי לנסות ולמצוא פתרון.

חודש לאחר מכן, כשאלכסיי בורקוב, ההאקר הרוסי שאת שחרורו דרשו הרוסים, עלה על המטוס לארצות הברית – המגעים בין ישראל לרוסיה בנוגע לשחרורה של נעמה יששכר התפוצצו. המשבר היה עמוק ובכירים ישראלים שהיו מעורבים במגעים סיפרו שהרוסים רתחו. המסר הרוסי היה: "אנחנו הולכים לקראתכם כל הזמן וכשפעם אחת צריכים אתכם אתם לא שם", סיפר בכיר ישראלי לחדשות 13.

יפה יששכר לוחצת את ידו של פוטין לאחר הצהרתו
יפה יששכר לוחצת את ידו של פוטין לאחר הצהרתו | צילום: חדשות 13

הרוסים כעסו במיוחד על כך שהם הסכימו לדון עם ישראל על שינוי החלטה של מערכת המשפט הרוסית, בעוד שישראל סירבה לדון על שינוי החלטה של מערכת המשפט הישראלית. הכעס העיקרי היה בקהילת המודיעין הרוסית שמאוד רצתה את שחרורו של בורקוב. מנקודה זו קהילת המודיעין הרוסית רבת העוצמה וההשפעה לחצה על הקרמלין לא לשחרר את נעמה יששכר. מהרגע הזה הרוסים ניתקו מגע ולא הסכימו לדון יותר בעניינה של נעמה יששכר.

משבר חמור נוסף ביחסים אירע בעקבות החזרת גופתו של נעדר קרב סולטן יעקוב זכריה באומל בחודש מארס 2019. הרוסים ביקשו מחווה בדמות שחרור אסירים סורים ודרוזים, וישראל אכן שחררה שני אסירים - אבל את האסירים הלא נכונים.

הסיבה לתקלה הייתה כנראה קצר בתקשורת ולא מהלך מכוון בכוונת זדון, אבל הרוסים לא האמינו ורתחו על ישראל. לפני כשבועיים שוחררו לבסוף שני האסירים הנכונים - דרוזים מרמת הגולן, שאחד מהם הורשע בריגול עבור סוריה.

נתניהו נפגש עם פוטין
נתניהו נפגש עם פוטין | צילום: עמוס בן גרשום לעמ

בניסיון להביא לפיוס בין ירושלים למוסקבה החלו לפעול שני ערוצי משא ומתן - מאיר בן שבת היועץ לביטחון לאומי מול הקרמלין, והשר זאב אלקין מול משרד החוץ הרוסי והשגריר בישראל. בכיר ישראלי אמר לחדשות 13: "הבנו שצריך לנקות שולחן מול הרוסים".

מכאן החלו בן שבת ואלקין לגבש חבילת מחוות בנושאים שהטרידו את מוסקבה. רוב הנושאים היו טכניים ופרוצדורליים ובראשם הייתה הבעלות על חצר אלכסנדר בעיר העתיקה בירושלים. ב-30 בדצמבר, אחרי שנים של גרירת רגליים ומתחת לרדאר, רשם משרד המשפטים את המתחם על שמה של הפדרציה הרוסית.

הרוסים עקבו אחרי המחוות שישראל החלה לבצע והבינו שבירושלים עושים מאמץ. בקרמלין גם הבחינו בכעס הרב שהפרשה מעוררת בדעת הקהל הישראלית ובעיסוק התקשורתי הנרחב בסוגיה. הם הבינו שלא ניתן להתעלם מהנושא ושפרשת נעמה יששכר הפכה למשקולת על היחסים בין המדינות. בכירים ישראלים ציינו כי בשבועות האחרונים הרוסים החלו להתרכך והאווירה מכיוונם השתנתה. המסר הרוסי החדש היה: "מבינים שצריך לפתור את הנושא". פוטין גם אמר את זה לנתניהו בשיחתם האחרונה.