האפיפיור ביטל תקנה שמנעה דיווח על התעללות מינית בכנסייה

בעקבות ביקורות קשות שנמתחו על הכנסייה הקתולית לאורך השנים, בשל יחסה המקל כלפי אנשי כמורה שפגעו בקטינים, הודיע פרנציסקוס על ביטול החיסיון שהגביל העברת תלונות לידי הרשויות

האפיפיור פרנציסקוס
האפיפיור פרנציסקוס | צילום: רויטרס

האפיפיור פרנציסקוס הודיע היום (שלישי) על ביטול תקנה שאסרה על העברת דיווחים על התעללות מינית בשטחי הכנסייה לידי הרשויות. במסמך שפרסם הבוקר, כתב כי "על מנהיגי הכנסייה לשמור על יושרה וחשאיות במקרי הצורך, אך תקנת החיסיון לא תחול על תלונות הנוגעות בהתעללות וניצול".

לצד זאת, הרחיב האפיפיור את הגדרת הוותיקן לפורנוגרפיית ילדים, שמהיום תכלול דימויים מיניים של נערים עד גיל 18 – ולא עד גיל 14 כפי שהיה נהוג עד כה.

התקנה מגיעה על רקע ביקורת חריפה שנמתחה על הכנסייה הקתולית לאורך השנים, ועל צעדיו החסרים להתמודדות עם חשיפת פרשת פדופיליה חסרת תקדים בשנה שעברה.

עוד בחדשות 13:

האפיפיור יוצא נגד ההתעללות המינית בכנסיות: "לא לטיוח"

"דפוס של הכחשה והסתרה": 300 כמרים התעללו מינית באלפי ילדים

האפיפיור פרנציסקוס
האפיפיור פרנציסקוס | צילום: רויטרס

באוגוסט שעבר פורסם דוח מקיף, ממנו עולה כי יותר מאלף ילדים עברו התעללות מינית בכנסייה הקתולית בפנסילבניה, על ידי יותר מ-300 אנשי כמורה ב-70 השנים האחרונות. "זו הייתה התעללות מינית בילדים, כולל אונס, שבוצע על ידי גברים מבוגרים", אמר התובע הכללי במדינה, ג'וש שפירו.

החקירה בנושא נערכה במשך שנה וחצי, לאחר טענות ברחבי העולם על התעללויות של אנשי דת בילדים. בית המשפט העליון בפנסילבניה פרסם דוח של 884 עמודים של חבר המשובעים, המפרט ומכיל דוגמאות גרפיות של ההתעללויות על ידי אנשי הדת.

על פי הדוח, אחר מהכמרים הטריד מינית חמש אחיות מאותה משפחה. עוד דוגמא להתעללות, היא כומר שסיפר לילדים כיצד "מריה הייתה צריכה ללקק את ישו אחרי שנולד", זאת כדי ללמד אותם על מין אוראלי. "הילדים למדו כי לא רק שההתעללות נורמלית, אלא שהיא קדושה", סיפר שפירו.

תפילה בכנסייה בפילדפיה (getty images)
תפילה בכנסייה בפילדפיה (getty images) | צילום: Getty Images

ימים לאחר מכן פרסם האפיפיור מכתב שהופנה לאוכלוסייה של כ-1.2 מיליארד קתולים מסביב לעולם, שבו ביקש מכל אחד מהמאמינים לעזור לעקור את התופעה הפסולה אותה כינה "תרבות המוות". נוסף לכך, הבטיח כי הכנסייה לא תחסוך במאמצים על מנת למנוע את ההתנהגות הזו ואת טיוחה. "הבנו כי פצעים אלה לעולם לא נעלמים", כתב האפיפיור, "הם דורשים מאיתנו לגנות את המעשים הנוראים ומחובתנו לעקור את התרבות הזו".

כמו כן, בחר להגיב ישירות לדוח שפורסם בפנסילבניה. לדברי האפיפיור, בעוד רוב המקרים שתוארו בדוח התרחשו בעבר, ברור לו כי "הייתה התעלמות ממעשי ההתעללות שנשמרו מושתקים".