זה זמן לאפריקה? הטיולים ביבשת בתקופת הקורונה

משבר הקורונה דווקא עובר על אפריקה יחסית בטוב: שמיים נקיים, אתרי תיירות ריקים ובעלי חיים מרוצים מהשקט. היבשת מהווה את היעד הבטוח ביותר כרגע לטיולים בעולם - אסף כהן, מומחה לתיירות באפריקה סוקר עבורנו את סטטוס התיירות בכמה מהיעדים הבולטים ביבשת

Caroledeschuymere 1 43
האריות מחכים לכם באפריקה | צילום: אסף כהן

מדוע לבקר בכנסייה הומת אדם באיטליה או במוזיאון עמוס באמסטרדם כשאפשר להנות מג'ין וטוניק בחברת עדר פילים באוויר הפתוח! כבר מעל שנה שעולם התיירות קפוא לגמרי ואנחנו משתדלים להקפיד על מרחק בתוך ארצנו. ישנה יבשת אחת, שהמצב עשה לה יחסית טוב: שמיים נקיים, אתרי תיירות ריקים, בעלי חיים משגשגים וטיול ערכי יותר – אנו מדברים על יבשת אפריקה.

יבשת אפריקה עד כה, עוברת את מגפת הקורונה על הצד הטוב ביותר ומהווה את היעד הבטוח ביותר כרגע לטיולים בעולם (כאשר שדה התעופה בישראל יפתח כרגיל).
בזכות לודג׳ים ומחנות קטנים הנמצאים בטבע ובהם בין 3 ל -12 חדרים, שטחים פתוחים וזמן איכות באוויר הפתוח, אין מקום טוב יותר לריחוק חברתי. אזורי ספארי נחשבים מבודדים חברתית בהווייתם. חישבו על זה: אתם בחוץ בטבע, מגלים את הסביבה מתוך רכבים פתוחים ופרטיים, ישנים באוהלים מבודדים, נהנים מארוחות באוויר הפתוח ומביטים בכוכבים סביב מדורה. 

Uzofx
השמורות של אפריקה | צילום: סוכנות הטיולים Red Pineapple

מדינות כמו קניה וטנזניה פתוחות שתיהן לקבלת תיירים מכל העולם. ואפילו קייל מקרטר, שגריר ארה"ב בקניה, אמר לאחרונה כי "קניה היא ההזדמנות הטובה ביותר שיש למדינה כמו ארצות הברית בעת זו לנסיעות בינלאומיות". קניה זכתה על ידי המועצה העולמית לטיולים ותיירות ב"חותמת הטיול הבטוח" על אימוץ פרוטוקולי הבריאות וההיגיינה העולמיים בהצלחה. יעדי הספארי פתוחים ומחכים לקבל את פניכם. הם עושים שימוש בפרוטוקולים הגיוניים לשמירה על בטיחות הנוסעים והאזרחים. רוב המדינות שבמרכזן ספארי, דורשות בדיקת קורונה שלילית תוך 48 עד 120 שעות מרגע ההגעה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Red Pineapple (@redpineappletrips)

תושבים מקומיים הן מקניה וטנזניה מדווחים על תצפיות מדהימות של בעלי חיים ונדידות חסרות תקדים. נראה כי בעלי החיים נהנו מ"זמן הפגרה" שלהם ונעים כעת בכמויות בלתי מבוטלות. המבקרים יכולים לחוות זאת ואם יגיעו לטייל כעת, יהיה להם את כל שמורת המסאי מארה והסרנגטי, לעצמם.

G Gwix
בהיעדר מבקרים בספארי, החיות יוצאות בכמויות | צילום: סוכנות הטיולים Red Pineapple

סינגפור של אפריקה

מזרח אפריקה הייתה פתוחה ופעילה במידה רבה מאז יולי ואוגוסט. כיום, אזרחים ממדינות רבות בעולם יכולים לנסוע לקניה, טנזניה, רואנדה ואוגנדה. על ידי יישום סגירת גבולות מהירה בחודשים מרץ ואפריל, מדינות אפריקה השיגו הצלחה רבה יותר בשליטה על המגפה, מיעדים רבים אחרים. אוכלוסיית רואנדה מונה למעלה מ -12 מיליון בני אדם ומאז חודש מרץ היו לה לא יותר מ- 6,800 מקרי הדבקה. מדווחים פחות מ- 100 מקרים ביום. רואנדה שמה לעצמה מטרה להיות סינגפור של אפריקה. מדינה ירוקה, קטנה (מרחקים קצרים), בתנופת התפתחות ובטוחה. רואנדה הקומפקטית היא ה-מקום בשבילכם. במרחק של שעות טיסה בודדות תוכלו לבקר במבחר אדיר של שמורות טבע, מסלולי ספארי ואתרי צפייה בשפע מסחרר של חיות נדירות כמו גורליות האדם ושימפנזים שלא ניתן לצפות בהן בשום יעד אחר והכל תוך שמירה קפדנית ביותר על כללי הקורונה. 

בדרום היבשת, בוצואנה ודרום אפריקה הכריזו זה עתה על פתיחה מחודשת. מטיילים מהעולם מתקבלים בברכה בבוצואנה, דרום אפריקה, זימבבואה, זמביה, נמיביה, מדגסקר ומוזמביק. מדינות בחלק של דרום היבשת, לקחו דוגמא מוקדמת מהתנהלותה של מזרח אפריקה. הם מתעדכנים במהירות - חלק מהלודג׳ים והמלונות יציעו בדיקות עם הגעת האורחים, מה שמגביל את הזמן שבו המטיילים צריכים לבלות בערים באם מסלולי הטיולים שלהם מצריכים בדיקות נוספות.

פירוט דרישות הנסיעה למדינות ספארי: טנזניה וזמביה מציעות את דרישות הכניסה המינימליסטיות ביותר עם אפשרויות ספארי נפלאות - במקרה של טנזניה כל שתצטרכו הוא פשוט להגיע! קניה מאורגנת במיוחד עם הצעות נהדרות אולם פרק הזמן הקצר יותר לביצוע הבדיקות בולט במיוחד. רואנדה היא המדינה המגבילה ביותר.

Fkawth
מדינות אפריקה השיגו הצלחה טובה יחסית בשליטה על המגפה | צילום: דב קגן

רשימת המדינות באפריקה והההתנהלות שם בימים אלו מבחינת קורונה ותיירות

הכנו לכם רשימה של מדינות ויעדים באפריקה עם התייחסות להתנהלות והמדיניות כלפי תיירות תחת הגבלות הקורונה. שימו לב שצריך לבדוק לפני שיוצאים לטיול כי המצב מאוד דינמי.

בוצואנה- פתוחה לחלוטין/יש להציג תוצאת בדיקת PCR שלילית הבוצעה לא יותר מ-72 שעות לפני מועד העלייה לטיסתכם הראשונה.  

אתיופיה - פתוחה לחלוטין/יש להציג תוצאת בדיקת PCR שלילית הבוצעה לא יותר מ-72 שעות לפני מועד העלייה לטיסתכם הראשונה. מי שיגיע למדינה ללא בדיקה או חיסון, יאלץ לשהות בבידוד בבית מלון על חשבונו במשך 14 ימים. ניתן לטוס דרך אתיופיה מבלי לצאת משדה התעופה וללא בדיקת קורונה שלילית כל עוד השהייה בשדה התעופה היא פחות מ- 48 שעות. אזור צפון המדינה אינו בטוח לטיולים בעקבות מלחמת האזרחים שטרם הסתיימה לחלוטין.

קניה – פתוחה לחלוטין. יש להציג בדיקת קורונה מבוססת PCR שלילית, שבוצעה עד 4 ימים לפני מועד ההגעה - החל מתאריך איסוף הדגימה.

מלאווי – פתוחה לחלוטין. יש להציג בדיקת קורונה שלילית שדגימתה נלקחה עד 10 ימים לפני מועד ההגעה.  

נמיביה – פתוחה לחלוטין. יש להציג תוצאת בדיקת PCR שלילית, הבוצעה לא יותר מ-7 ימים לפני יום ההגעה. 

רואנדה – פתוחה לחלוטין. כל המטיילים הנכנסים ויוצאים מרואנדה, מחוייבים בבדיקת קורונה שלילית תוך 3 ימים עד עזיבתכם (כלומר עליכם להבדק ולקבל את תוצאות הבדיקה לא יותר משלושה ימים לפני הטיסה הראשונה שלך). בדיקת PCR נוספת תבוצע בהגיעכם לקיגאלי ועליכם להמתין במלון עד 24 שעות עד קבלת תוצאות הבדיקה. חובה לעבור בדיקה נוספת לפני עזיבתכם כך שבמידה ותבקרו בסיור גורילות, עשו זאת תוך 72 שעות מקבלת תוצאת בדיקה שלילית (עדיף לבקר את הגורילות מיד אחרי שהותכם בקיגאלי). 

דרום אפריקה - החל מה -11 בנובמבר 2020 – פתוחה לחלוטין. יש להציג תוצאת בדיקת PCR שלילית, שבוצעה לא יותר מ- 72 שעות לפני העלייה לטיסתכם הראשונה. קיים איסור על הגעת תיירים דרום אפריקאים לישראל, אך לא למטיילים ישראליים אשר חופשיים לטוס לדרום אפריקה ולחזור הביתה.

טנזניה – פתוחה לחלוטין. אין צורך בבדיקות קורונה.

אוגנדה – פתוחה לחלוטין. יש להציג בדיקת קורונה מבוססת PCR שלילית שבוצעה עד 3 ימים לפני העלייה לטיסה מאוגדת לאוגנדה. יש לבצע בדיקה נוספת עד 3 ימים לפני עזיבתכם את אוגנדה.

זמביה – פתוחה לחלוטין. יש להציג בדיקת קורונה מבוססת PCR שלילית שבוצעה עד 7 ימים לפני מועד ההגעה. דרושה תוצאת בדיקת קורונה שלילית על מנת לעזוב את המדינה. 

זימבבוואה – פתוחה לחלוטין. יש להציג בדיקת קורונה שלילית שדגימתה נלקחה עד יומיים לפני מועד ההגעה.

Rjxvfd
אפריקה מחכה, עכשיו רק נשאר שהשמיים בישראל יפתחו | צילום: דב קגן

חיי הבר והאנשים המקומיים של אפריקה זקוקים לכם מאוד

ועוד דבר חשוב לכולנו - טיולי ספארי הם תיירות אקולוגית במיטבה, שלהם תועלות ישירות עצומות על האנשים המקומיים, חיות בר ואזורי הערבה הבראשיתיים. התיירות מספקת מקומות עבודה בנוסף למקור מימון לבתי ספר, מרפאות וסיורים נגד ציד. ללא תיירים, חיות אפריקה מתמודדות מול מצבים נוראיים וקהילות מקומיות רבות עומדות מול מחסור חמור במזון. טיול הספארי שלך מסייע בהצלת חיות הבר והקהילות באפריקה.

לסיום, אני מאמין שייתכן ותהיה העדפה לשטחים פתוחים ופחות להתקבצויות והתקהלויות. לכן, התיירות המקיימת (Sustainable Tourism) ובמיוחד נישות, כגון: תיירות אקולוגית תוך נכונות לשמור על האיזון שהופר בטבע, תיירות מורשת מתוך כבוד, הערכה-מחודשת ורצון לשמור על נכסים תרבותיים וחברתיים, ותיירות יצירתית התרה אחר חוויות משמעותיות על פני צרכנות-יתר.

אסף כהן הוא בעלים ומנכ"ל של סוכנות הטיולים Red Pineapple המתמחה באפריקה וטיולים חוויתיים בעולם.