נטישת העמדה בלבנון לא הרפתה מהתצפיתן 25 שנים - עד שנהרג

נתי שמש עזב את עמדתו בעת מתקפה של מחבלי חזבאללה בגלל טעות בהנחיות ונשלח למאסר ל-28 ימים. ההנחיות עודכנו, אבל חייו כבר לא חזרו להיות כפי שהיו, עד שנהרג בתאונת דרכים. "נלחם בשדים"

זמן צפייה: 03:16

נתי שמש בן ה-44 נהרג ביום חמישי האחרון מפגיעת משאית כשהיה רכוב על אופניו ברחוב דרך שלמה שבתל אביב. בין התחושות הקשות שליוו את הלווייתו שנערכה ביום שישי, היו תחושות מועקה, כאב והחמצה, בגלל סיפור חייו שקיבלו תפנית בלתי הפיכה באוקטובר 1994 כשהיה תצפיתן בלבנון.

בימים שצה"ל ישב בשרשרת מוצבים בלבנון, שמש היה התצפיתן המצטיין במוצב "דלעת". מחבלי חזבאללה תקפו מוצבים באותה העת ותיעדו את המתקפות. בבוקר אחד, הגיעו המחבלים גם למוצב בו ישבו שמש וחבריו לצוות – והוא עזב את העמדה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חפץ: יאיר נתניהו צרח – "אלוביץ' לא מספק הסחורה – חרף ההטבות"

ברק הסכים לוותר על ראשות המפלגה למען איחוד – פרץ עדיין מהסס

משרד החינוך חושף: אלו מוסדות החינוך המובילים בזכאות לבגרות

נתי שמש
נתי שמש | צילום: החדשות 13

דגל הארגון הונף על המוצב הישראלי, ותמונת הניצחון שהתפרסמה בכל העולם – הפכה לסמל לחרפה ולבריחה מהקרב וזעזעה את הארץ. חיילי המוצב שבסופו של דבר הדפו את המתקפה, היו מטרה לחיצי ביקורת מכל כיוון ובראשם נתי - התצפיתן שברח. שמש נידון ל-28 ימים בכלא בעקבות התקרית ומאז לא התאושש.

"עד התקרית, נתי היה מהבחורים שכל הבנים רוצים להיות החברים הכי טובים שלהם וכל הבנות רוצות לצאת אתו. מין כוכב. היה לו קסם שכל מי שהיה לידו הרגיש. עד האירוע הזה ששינה אותו", סיפר חבר ילדות של שמש, שי חלמיש. ערן שמש, אחיו, סיפר: "החיים של אחי היו מאוד מורכבים וקשים אחרי הצבא. הוא היה צריך למצוא את עצמו מחדש ולהילחם בשדים. לקח לי שנים להבין עם מה התמודד".

נתי שמש
נתי שמש | צילום: החדשות 13

לימים הסתבר שכמה ימים קודם לכן מח"ט הגזרה תדרך את החיילים לצאת מהעמדה בעת מתקפה, ובתחקירים מקיפים שנעשו מאוחר יותר שונו נהלי הכשרת התצפיתנים מהיסוד – אבל איש כבר לא התנצל. שמש מעולם לא הקים משפחה, לא פיתח קריירה, ההתמודדות הנפשית מעולם לא הרפתה ונתי לקח על עצמו את כל האחריות. ביום חמישי כשנודע שנהרג בתאונת דרכים טרגית, התייצבו חבריו לצוות. לא היו שם אלופים ולא מפקדים ואף אחד לא בא לנקות את שמו שהוכתם ושינה את מסלול חייו. החברים הגיעו לחלוק כבוד אחרון לחבר החייל שמעולם לא עזב את מוצב דלעת.