המכתבים של מוטי כהן לאוחנה: "הפסק להתערב בעבודת המשטרה"

ממכתבים שנחפשו במסגרת עתירה לבג"ץ עולה כי מ"מ המפכ"ל סירב לדרישת השר לביטחון הפנים דאז להעביר לידיו חומרי חקירה ושמות של שוטרים. "אבקש שתימנע מקשר ישיר עם קצינים בכירים" • בלעדי

זמן צפייה: 04:32

ממלא מקום המפכ"ל לשעבר, מוטי כהן, ביקש מהשר לביטחון הפנים דאז, אמיר אוחנה, להפסיק להתערב בעבודת המשטרה ולהיפגש עם קציניה הבכירים - כך עולה ממכתבים שכתב לאוחנה ונחשפו הערב (שלישי) בחדשות 13, במסגרת עתירה לבג"ץ.

כהן טען כי מהרגע שהשר לשעבר נכנס לתפקיד, הוא שיגר דרישות ללשכת המפכ"ל, בין היתר להעביר לידיו שמות של קציני משטרה שיצרו קשר עם עיתונאים וחומרי חקירה רגישים מחקירות שעדיין מתנהלות.

בין היתר, ביקש אוחנה לקבל את חומרי החקירה לאחר אירוע החתונה שפוזרה על ידי שוטרים בגבעת זאב, ואת החומרים בנוגע לעיכוב שכנתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בעקבות משפט שאמרה לו. זאת, בטענה שרצה לחקור את האירועים בעצמו.

חבר הכנסת מהליכוד אמיר אוחנה
חבר הכנסת מהליכוד אמיר אוחנה

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

משרד הבריאות דורש: להחזיר התו הירוק במסעדות וחדרי כושר

מכת מדינה: בתוך שעה – שלושה פועלים מתו בתאונות עבודה

מקלטים חדשים ועו"סיות נוספות: התוכנית למניעת אלימות במשפחה

השר לשעבר אמיר אוחנה וממלא מקום המפכ''ל לשעבר ניצב בדימוס מוטי כהן
השר לשעבר אמיר אוחנה וממלא מקום המפכ''ל לשעבר ניצב בדימוס מוטי כהן

השר לשעבר ביקש לקבל לידיו את שמות המתלוננים ואת שמות השוטרים שהורו על חקירתה של שכנתו של מנדלבליט, אלא שממלא מקום המפכ"ל סירב ודרש "הפרדה מוחלטת בין הליכי חקירה לבין הדיווח לדרג המיניסטריאלי, זאת בכדי למנוע חשש להתערבות פוליטית בחקירות". עוד כתב כהן לאוחנה כי "מסירת פרטיהם של השוטרים המעורבים עלולה להתפרש כניסיון להלך עליהם אימים".

כזכור, לפני כחודש נחשפו יומני השר לשעבר אוחנה באמצעות בקשת חופש מידע שהגישה תנועת "הצלחה", מהם עלה כי אוחנה התעלם מהמפכ"ל בפועל וניסה לכאורה לנהל את המשטרה בעצמו. לפי היומן, אוחנה לא קיים אף לא פגישה אישית אחת עם ממלא מקום המפכ"ל כהן, אך מנגד קיים פגישות אישיות רבות עם הקצינים שמתחתיו, בהם מפקד מחוז ירושלים, דורון ידיד, וזאת בשיא תקופת ההפגנות בבלפור נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. "הדבר הזה יכול להעיד על ניסיון לעקוף וללכת מעל לראש של המפכ"ל והסמפכ"ל כדי להשפיע על החלטות פיקודיות ברמת הניצבים", אמר עו"ד אלעד מן מתנועת "הצלחה".

מפקד מחוז ירושלים, דורון ידיד
מפקד מחוז ירושלים, דורון ידיד

כהן עצמו התייחס לדבר במכתב שכתב לאוחנה: "בתקופה האחרונה אני עד לקשר ישיר בינך ואנשי לשכתך אל קציני המשטרה, קשר שעלול ליצור מראית עין של התערבות בניהול המשטרה וההחלטות המתקבלות על ידה. הדבר עשוי לפגוע במשטרה כגוף עצמאי ובלתי תלוי", כתב כהן במכתב לשר לשעבר. "אבקשך להימנע מכל קשר ישיר עם קציני משטרת ישראל ולהורות כך גם את אנשי לשכתך". למרות הטענות הברורות שעלו מפיו של כהן במכתבים שכתב לשר לשעבר - אוחנה הכחיש אותן.

בימים אלו, המכתבים מופיעים כנספחים בעתירה לבג"ץ שהגישו כהן וגונדר בדימוס אשר וקנין, בעוד ששניהם מבקשים הכרה כמי שהיו מפכ"ל ומפקד שב"ס בפועל, וזאת לצורך מעמד וזכויות כלכליות. בין היתר, הם טוענים כי ההחלטה להותירם ממלאי מקום הייתה נגועה במניעים זרים. בעתירה נכתב כי כהן נאלץ להתמודד עם ניסיונות חוזרים של התערבות בעבודת המשטרה, גם סביב קיום הפגנות מול מעון ראש הממשלה. זאת ועוד, לטענתו של ניצב בדימוס כהן, העובדה שלא התמסר לדרישות השר אוחנה, היא שמנעה ממנו את תפקיד מפכ"ל המשטרה.

מפקד מחוז ירושלים, דורון ידיד
מפקד מחוז ירושלים, דורון ידיד (במרכז)

מטעמו של השר לביטחון הפנים לשעבר, אמיר אוחנה, נמסר: "המקרים שבהם ביקשתי הסברים מפורטים מהמשטרה הם החתונה בגבעת זאב שהסתיימה בפיזור מדמם וכן לקיחתה לחקירה של עורכת דין שומרת שבת בפתח תקווה ב'פרשת משפטים בושה'. גם שם מאן ניצב כהן לספק הסברים. מעולם לא התערבתי בחקירות פוליטיות כלשהן. ניצב כהן סבר כנראה שהמשטרה צריכה להתנהל בלי דרג ממונה שעליה לספק לו הסברים, אני חשבתי ועודני חושב אחרת. גם העובדה שהוא מדליף היום לכלי התקשורת דברים שכתב לי במכתב שנמסר אישית ידנית ועליו הכותרת 'למכותב בלבד' - מעידה עליו ועל אופיו".

בעקבות חשיפת חדשות 13, תנועת דרכנו הודיעה כי תפנה ליועמ"ש בדרישה לחקור את ההתערבות, לכאורה, של השר לשעבר אוחנה בעבודת המשטרה, "בשביל לקדם לכאורה אינטרסים פוליטיים ומשפטיים של רה"מ לשעבר", לשון ההודעה. מנכ"ל התנועה יאיא פינק, הוסיף כי "צר לנו שהשר לשעבר השתמש בכוחו השלטוני בשביל אינטרסים צרים".