מצב חירום אזרחי בלוד - כוחות מג"ב נכנסו לעיר; 2 נפצעו קשה

בתי כנסת ועשרות כלי רכב הוצתו בעיר. השר אוחנה הודיע על גיוס 16 פלוגות משמר הגבול במילואים. נתניהו: "לפעול ביד קשה עם מפירי החוק והסדר". במקביל, נמשכות ההתפרעויות בערים המעורבות

זמן צפייה: 02:22

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הכריז הלילה (רביעי) על מצב חירום אזרחי מיוחד בלוד בעקבות התפרעויות צעירים ערבים בעיר. שר הביטחון בני גנץ הורה לתגבר את העיר בכל פלוגות משמר הגבול שנמצאות ביהודה ושומרון, ואוחנה הנחה לגייס 16 פלוגות מג"ב במילואים. זאת, בתום דיון שקיים ראש הממשלה נתניהו עם השרים, המפכ"ל והיועץ המשפטי לממשלה.

מטעם נתניהו נמסר כי הוא הנחה "לפעול ביד קשה עם מפירי החוק והסדר ולעבות את הכוחות בשטח במטרה להשיב לעיר את השקט והסדר בהקדם האפשרי". גנץ מסר כי "במצב שאליו הגענו חייבים לפעול בתקיפות מול הפושעים, לצנן את הרוחות ולשמור על הסדר הציבורי. יש לנו כמנהיגי ציבור אחריות להרגעת המצב - וכך נפעל".

בד בבד, אוחנה קרא הבוקר לשחרור היהודי שירה למוות במתפרע ערבי בעיר. יש לציין כי עד כה טענות היורה על הגנה עצמית לא מתקבלת על ידי החוקרים, בשל העובדה כי המתפרעים היו במרחק של 50 מטרים מהיהודים.

רכבים שהוצתו במהלך מהומות בלוד
רכבים שהוצתו במהלך מהומות בלוד

אוטובוס שהוצת במהלך התפרעויות צעירים ערבים בלוד
אוטובוס שהוצת במהלך התפרעויות צעירים ערבים בלוד

במהלך המהומות אמש והלילה בעיר, נפצעו שני בני אדם קשה ועשרה נוספים קל. אחד מהפצועים שבמצב קשה נפגע מאבן שנזרקה על רכבו, ופונה לבית החולים תוך שהוא מורדם ומונשם.

המהומות בעיר יצאו משליטה, כאשר במהלך הלילה הוצתו בית כנסת, עשרות כלי רכב וכן תחנת שיטור עירוני. תושבים יהודים העידו כי רעולי פנים מסתובבים בעיר וזורעים הרס בדירות. בעקבות קריאות התושבים, אזרחים יהודים הגיעו לעיר כשהם חמושים.

תחנת שיטור עירוני שהוצתה במהומות בלוד
תחנת שיטור עירוני שהוצתה במהומות בלוד

חילוץ ספרי תורה לאחר הצתת בית כנסת בלוד על ידי מפתרעים ערבים
חילוץ ספרי תורה לאחר הצתת בית כנסת בלוד על ידי מפתרעים ערבים

בד בבד, נמשכו הפרות הסדר בכל רחבי הארץ, ברקע ההסלמה בדרום. בהר הבית יודו אבנים לעבר כוחות הביטחון, שבעה חשודים נעצרו. בקבר רחל הסמוך לירושלים נרשמה הפרת סדר משמעותית כאשר כ-150 מתפרעים השליכו אבנים ובקבוקי תבערה וירו זיקוקים לעבר כוחות הביטחון. נער בן 17 מבית לחם נעצר. ברמלה נרשמה פגיעה בעסקים ברחוב בעיר. בתל אביב אירע עימות אלים בין יהודים לערבים סמוך לכיכר הבימה, וביפו התעמתו תושבים ערבים עם כוחות המשטרה.

באזור הצפון נעצרו 151 מתפרעים, רובם צעירים. המשטרה תביא להארכת מעצר 66 מהם. בעשרות מוקדים באזור הובערו צמיגים והושלכו אבנים. בין היתר, בטובא זנגריה הוצתו משרדי הרווחה ודגל ישראל שהיה על מבנה מועצה הורד. במג'ד אל-כרום מאות צעירים יידו אבנים לעבר תחנת המשטרה, גרמו לנזק ובהמשך אף ניסו לפרוץ למקום.

התפרעות צעירים ערבים בשפרעם
התפרעות צעירים ערבים בשפרעם | צילום: דוברות המשטרה

גם בערי המשולש נרשמו הפרות סדר רבות. סמוך לגשר טייבה מאות מתפרעים הבעירו צמיגים וחלקם השליכו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר שוטרים, אדם אחד נעצר. בקלנסווה עשרות מפירי סדר הבעירו צמיגים. בטירה, נעצרו שלושה מתפרעים לאחר שמאות צעירים יידו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר השוטרים, אמבולנס שעבר במקום נרגם באבנים. גם בכפר קאסם ובג'לג'וליה נרשמו מהומות.

גם בדרום נרשמו מהומות רבות. תושבי האזור דיווחו על בדואים שחוסמים כבישים. בהמשך, המשטרה עצרה 12 מתפרעים בחשד ליידוי אבנים, הבערת צמיגים וניסיון לחסימת כביש. בצומת דימונה פוזרו עשרות מתפרעים שהציתו צמיגים וחסמו את הצומת. ברהט הובערו צמיגים ונגרם נזק למשטרה קהילתית.