איחוד בימין, עוצמה יהודית רצה לבד: נסגרו הרשימות לכנסת

ברגע האחרון, רפי פרץ הפר את הסיכום שלו עם בן גביר, וחבר לבנט וסמוטריץ'. זאת, לאחר שנתניהו איים שיפעל "לשתות" קולות של מפלגה שלא תעבור את אחוז החסימה בסקרים. אין שינוי ברשימות השמאל

זמן צפייה: 10:55

בחירות 2020: היום השני והאחרון להגשת הרשימות לבחירות לכנסת ה-23 הסתיים הערב (רביעי). מהשעה 16:00 החלו נציגי המפלגות שטרם הגישו מועמדותן להגיע אל ועדת הבחירות המרכזית ולהירשם, כשבשעה 22:00 נסגרה ההרשמה. בין היתר, נרשמו היום המפלגות הליכוד, ישראל ביתנו, העבודה-גשר-מרצ וכחול לבן, וגם מפלגות ללא סיכוי ממשי להיכנס לכנסת - מפלגת הפיראטים, מפלגת אדום לבן ותנועת הנשים החרדיות.

ברגע האחרון, בעקבות לחציו של ראש הממשלה נתניהו, סוכם על איחוד במפלגות הימין - יו"ר הימין החדש נפתלי בנט ויו"ר הבית היהודי רפי פרץ סיכמו על ריצה משותפת, מה שאומר ששר החינוך ביטל את ההסכם שחתם עם עוצמה יהודית. ככל הנראה, איתמר בן גביר יתמודד לבד.

Whatsapp Image 2019 07 29 At 0
הרב רפי פרץ, איילת שקד ונפתלי בנט

יו"ר העבודה-גשר-מרצ, עמיר פרץ, אמר בעת הגשת רשימת המפלגה: "ממשלת 61 של נתניהו לא תקום, היום החלום על ממשלת חסינות התנפץ. העובדה שאנו עומדים כאן לפניכם מבטיחה שלא יהיה שום הפסד קולות למחנה המרכז-שמאל. היום פתחנו במסע לבניית חסינות לחברה הישראלית".

עם הגשת רשימת כחול לבן, כתב גנץ: "אני גאה בכל אחת ואחד מהנבחרת שלנו. אנשים ערכיים שבשבילם ישראל לפני הכול. נעבוד קשה ונגיע להכרעה. ישראל חייבת לצאת לדרך חדשה".

מהצד השני של המפה הפוליטית, עדיין מתנהלים מגעים בניסיון אחרון להגיע להסכמות. נתניהו זימן ללשכתו את יו"ר הימין החדש נפתלי בנט ויו"ר הבית היהודי רפי פרץ, לפגישה שבה נוכח גם הרב דרוקמן, מראשי הציונות הדתית.

מוקדם יותר, יו"ר הימין החדש נפתלי בנט הבהיר בעמוד הפייסבוק שלו כי לא ירוץ עם עוצמה יהודית לכנסת. "לא אכלול ברשימה שלי מי שמחזיק בסלון ביתו תמונה של אדם אשר רצח 29 איש חפים מפשע". את הדברים פרסם במהלך פגישתו עם פרץ הערב. "יש לכך פתרון פשוט ומיידי. ראש הממשלה יזמן אליו את ידידי רפי פרץ, יסייע לו להצטרף אלינו, ויקרא לבן גביר להסיר את התמודדותו לכנסת. אם רה"מ יצליח, הימין לא יאבד אף קול. אם בן גביר יחליט בכל זאת לרוץ, ראש הממשלה יבהיר לציבור שהפעם שאין לבן גביר שום סיכוי לעבור את אחוז החסימה", הוסיף בנט.


בהתייחס לבן גביר הוסיף יו"ר הימין החדש, ואמר: "דמיינו חבר קונגרס אמריקאי שהיה תולה על קיר ביתו תמונה של מי שרצח עשרות יהודים בבית כנסת בזמן התפילה. זה בכלל לא עולה על דעתי. זה לא יקרה, וזו החלטתי הסופית".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-20200115-2015' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ' kid='' duration='0'']

בן גביר ענה לבנט, ובחשבון הפייסבוק שלו כתב: "קראתי את דבריך. הסברתי אינספור פעמים כי אני נגד פגיעה בחפים מפשע. לאור העובדה שגורל עם ישראל וארץ ישראל מונח על כף המאזניים, ועל הפרק סכנה של הקמת ממשלה שתגרש יהודים מהבית, אני מודיע כי לטובת האחדות וניצחון הימין בבחירות אני מסיר את התמונה בסלון. אני קורא לך ולשר סמוטריץ' לגלות אחריות ולהציל את שלטון הימין".

איתמר בן גביר ונפתלי בנט
איתמר בן גביר ונפתלי בנט | צילום: רויטרס

אתמול הגישו את מועמדותן תשע מפלגות, רובן ככולן אינן צפויות לעבור את אחוז החסימה, ורובן בעלות אג'נדה ספציפית. המפלגות שהגישו אתמול את מועמדותן הן "עוצמה ליברלית וכלכלית", "משפט צדק, לרפורמה במערכת המשפט ולשחרור יגאל עמיר" - שאותה הגישה אשתו של הרוצח, לריסה טרימבובלר, מפלגת "זכויותינו בקולנו", "החזון", "מפלגת הגוש התנ"כי", "הלב היהודי", "מנהיגות חברתית", "אני ואתה – מפלגת העם הישראלית" ו"דעת כלכלה ירוקה מדינה אחת".

הגשת רשימות מועמדים לכנסת ה-22
הגשת רשימות המועמדים לכנסת ה-22 | צילום: ועידת הבחירות המרכזית

לקראת סגירת הרשימות, גובר הלחץ לחיבורים נוספים במחנה הימין. ראש הממשלה בנימין נתניהו העביר מסר ליו"ר הימין החדש נפתלי בנט כי ישקול לפטר אותו אם יערים קשיים על איחודים כאלה, מאחר שבנט מתנגד לאיחוד עם עוצמה יהודית.

אתמול סיכמו הימין החדש והאיחוד הלאומי על ריצה משותפת כבלוק טכני בבחירות לכנסת ה-23. בהודעה משותפת קראו שר הביטחון נפתלי בנט ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ליו"ר הבית היהודי רפי פרץ "להצטרף אלינו למפלגה אחת מאוחדת לניצחון המחנה הלאומי".

רפי פרץ, נפתלי בנט, איילת שקד, בצלאל סמוטריץ, איתמר בן גביר
רפי פרץ, נפתלי בנט, איילת שקד, בצלאל סמוטריץ, איתמר בן גביר | צילום: אתר הכנסת, רויטרס, דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בתוך כך, אמש אישרה ועידת מפלגת העבודה את הסכם הריצה המשותפת של העבודה-גשר-מרצ לכנסת ה-23 עם הפתק “אמת”. "אזעקת אמת תישמע ברחוב בלפור. תמו החלומות על עוד ממשלת ימין", אמר יו"ר הרשימה, עמיר פרץ, בוועידה.