Back Home, שרפרף בתנועה
Back Home, שרפרף בתנועה (עיצוב וצילום נועה שריקי בן דוד)

כשעיצוב ישראלי עכשווי מגיב לקיימות, איכות הסביבה ובריאות

חקלאות אורבנית על גגות ת"א, אופנת עילית מבגדים משומשים, חביות יין שהפכו לשולחנות וקולקציית ריהוט שעוצבה מרהיטים שהושלכו לפח הם רק חלק מתערוכה חדשה שתפתח בחולון

ביום ראשון, 16/3, תפתח במסגרת העונה הישראלית לעיצוב בגלריה החווה בחולון התערוכה 'Back Home: אוהבים את כדור הארץ, שומרים על סביבה בריאה וגוף בריא'. אוצרת: ד"ר אביבית אגם דאלי.

אופנת עילית מבגדים משומשים
אופנת עילית מבגדים משומשים (עיצוב וצילום מריה זברין)

בעשורים האחרונים חלה התפתחות רבה בהבנת הקשר שבין גורמי סביבה לגורמי בריאות בכלל ובריאות הציבור בפרט. גורמי סיכון סביבתיים כמו זיהום אוויר, חשיפה לאסבסט וחשיפה לכימיקלים בחקלאות נמצאו כבעלי קשר מובהק להתפתחות של מחלות ולתמותה בטרם עת. המעצבים המציגים בתערוכה, משתמשים בחומרים שחלקם הגדול מתכלה, לטובת כדור הארץ ולטובת בריאות בני האדם. שאיפתם היא ליצור סביבה שתאפשר שימוש חוזר בחומרים שהתבלו תוך כדי התמרתם אל הקשר חדש ורענן במטרה למנוע בזבוז נוסף של משאבי טבע או תוך רתימת השימוש במוצרים מתכלים. ובנוסף, הם מבקשים להציג פתרונות לבעיות כמו צפיפות האוכלוסין, לרעש, לצורך בהובלה ובאחסון, לצורך בשימוש בקירור, לאכילה בריאה, לשמירה על הגוף וכדומה. לצד החזרה "אחורה" (אל פרקטיקות של שימוש חוזר, למיחזור ולחומרים טבעיים) נכרת בעיצוב העכשווי מגמה לשפר את מצב האדם והסביבה תודות לידע נרכש ועדכני שהעיצוב הופך אותו מתיאוריה למעשה בר מימוש.

מרכז מסחרי שהוסב למרכז קיימות וקהילה
מרכז מסחרי שהוסב למרכז קיימות וקהילה (תכנון והדמיה יוליה פופוב)

"רק לאחרונה פורסם בכתב העת Lancet מחקר רחב היקף שמצא כי יותר בני אדם מתים ברחבי העולם מדי שנה מזיהום סביבתי מאשר מכל המלחמות, הרעב, אסונות הטבע והמחלות גם יחד" אמרה ד"ר אביבית אגם, אוצרת התערוכה "במילים אחרות, ההכרה בזיקה שבין סביבה ובריאות גברה בשנים האחרונות במחקר, בשיח הציבורי ובקרב מקבלי ההחלטות. כך עלתה המודעות לתועלת שבמחזור, לחזרה לשימוש בחומרים טבעיים וזמינים ולקירוב הטבע אל בני האדם בעידן של פוסט המהפכה התעשייתית. התערוכה, מבקשת לבחון ולהציג עיצוב המתייחס לסוגיות אלה ולהצביע על הקשר בין איכות החיים, שמירה על הסביבה ושמירה על גוף בריא. חלק מהמוצגים מתמקדים בסביבה וחלק בגוף האדם, אך כל המוצגים מכבדים את ערכי הקיימות".

חקלאות אורבנית על גגות תל אביב, יעל גזית
חקלאות אורבנית על גגות תל אביב, יעל גזית (צילום עידן גרוס)

חלק גדול מהעבודות בתערוכה עוסקות בסביבת האדם הקרובה ביותר – גוף האדם והבית. הבית הוא סביבת האדם הקרובה והמוגנת ביותר וכמה מהמעצבים מציעים פתרונות חדשים לבעיות אתן מתמודד האדם בעידננו. היחס אל הגוף מוצג על ידי המעצבים המשתתפים כחלק מהטבע וככזה, גם הוא, "משתתף" בכמיהה להתחדש ובמקביל משתקף בעבודות הרצון לחזור לעבר ולשימוש בפרקטיקות של ייצור ידני כדי לשרת את אותו גוף/סביבה באותה הילת קדושה יחידנית של ייצור יחידני – כמו פעם.

כלים חד פעמיים אכילים משאריות פרי, ענבר זניר
כלים חד פעמיים אכילים משאריות פרי, ענבר זניר (צילום דרור עינב)

המעצבים בתערוכה הם: אמור בניטח גורן, יוליה פופוב, יעל גזית, מריה זברין, נועה שריקי בן דוד, נטע קפון פרלמן, עדיה קושיצקי, ענבר זניר, צליל גאני, רות גודמן, שיר לוי.

התערוכה עד: 27/4.

אולי יעניין אותך גם...