גן ילדים ראשון בעולם מאופס אנרגיה
גן ילדים ראשון בעולם מאופס אנרגיה (יחצ)

כבוד לחדרה: גן ילדים ראשון בעולם מאופס אנרגיה

גן הילדים זכה בתקן העולמי של Living Building Challenge לאחר שהשלים שלוש שנים מלאות של מאזן אנרגיה חיובי

מחקרים מעידים שלמידה במבנים ירוקים מפחיתה ב-40% את התחלואה בהם וחוסכת בהוצאות אנרגיה ומים ב-30%. הלוואי והילדים של כולנו היו יכולים לבלות את מרבית היום שלהם במבנים מסוג זה. גן אחד בחדרה, העיר שהגדירה עצמה כעיר האנרגיה, הצליח להציג במהלך שלוש שנים מלאות מאזן אנרגיה חיובי לפיו המבנה מייצר יותר אנרגיה מזו שהוא צורך. בכך הפך הגן, שהוקם על ידי החברה הכלכלית חדרה בהובלת 'אלפא פרויקטים ירוקים' ואדריכלית היידי ארד, לחלוצי בתחומו.

"מדובר בהישג עולמי אדיר" אמרה הילה בייניש, מנכ"ל המועצה הישראלית לבנייה ירוקה "בזכות ייחודיותו של המבנה הירוק, הוא זוכה לביקורים וסיורים של קבוצות אנשי מקצוע מהארץ ומחו”ל ואנו רואים בו חלוץ לקראת יישום נרחב של בנייה מאופסת אנרגיה בישראל".

גן הילדים המדובר, ממוקם בשכונת עין הים בחדרה שבחרה לבצע פרויקט של גני ילדים מאופסי אנרגיה. האתגר המרכזי בבנייתו, היה תכנון של מבנה שגם יהיה מאופס אנרגיה, גם יהווה מרחב ביופילי המחבר את המשתמשים עם הטבע והסביבה וגם קרוב ככל הניתן לתקציב הסטנדרטי שניתן על ידי משרד החינוך. הפרויקט הסופי הושג בעלות נוספת של כ 8% מהתקציב של בניית גן ילדים סטנדרטי, השקעה שתחזיר את עצמה תודות לחיסכון שנתי של כ-2,000 ₪ בעלויות חשמל.

"הקונספט גובש יחד עם אדריכלית היידי ארד כשתכננו מבנה מגורים מאופס אנרגיה לקראת תחרות בניה ירוקה" אמר אדריכל חן שליטא, מייסד ומנכ"ל חברת אלפא פרויקטים ירוקים "רעיון הגנים עלה בפגישה עם מנכ"ל החברה הכלכלית בעיר. המבנה מאופיין בתכנון פסיבי סולארי נטול עלויות המייעל אותו מבחינת שימוש אנרגטי".

כבוד לחדרה
כבוד לחדרה (יחצ)

מסתבר, שלא מעט מחשבה מושקעת גם על בריאות ורווחת הילדים. "מאווררי ענק בתקרה מחליפים את הצורך במזגנים וכך ניתן לאוורר ללא צורך במיזוג ולפותח את החלונות בשעת הצורך" אומרת אדריכלית היידי ארד "מעבר לחשיבה על חיסכון אנרגטי, שמנו דגש גם על עקרונות ביופיליים בכך שתכנון הגן משלב עצים, שיחים וגינת ירק וכן חלונות אשר שמוקמו כך שהם מאפשרים לילדים להביט אל הנוף".

על פי מחקרים שנערכו במדינות מערביות, הסתבר שמעבר לבנייה ירוקה בבתי הספר, חלקית או מלאה, מביא לירידה בתחלואת המורים והתלמידים (40%) , לעלייה בציונים ובפרודוקטיביות התלמידים (20-26%) ולחיסכון בהוצאות אנרגיה ומים (30%). על פי דוח הסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית, שילוב של אמצעי בנייה ירוקים בתכניות בית הספר משפר את איכות האוויר בחללים הסגורים ויכול להפחית את שיעורי היעדרות בשיעור של עד 15%.

"יצאנו לפרויקט עם יעד ברור של השגת מאזן אנרגיה חיובי" ציין שליטא "אך ברור היום לכל כי ההישג האמיתי של הגנים הוא ביצירת סביבה פדגוגית מעולה, התומכת בבריאותם ורווחתם של הילדים השוהים בהם. בנוסף הצלחת הפרויקט מעודדת את השיח הקיים היום בנושא מאופסי אנרגיה מה שחשוב בפני עצמו".

אולי יעניין אותך גם...