תסלחו לי על הצרפתית שלי
תסלחו לי על הצרפתית שלי (צילום Egor Lyfar)

אומת הבגט והברט: Maison&Objet קבע שצרפת היא הטרנד הלוהט הבא

המעצב ווינסנט גרגואר חש שכוח הפיתוי, השיק נטול המאמצים והסגנון המובחן של הצרפתים הם נקודות הייחוס לקביעת 'סלחו לצרפתית שלי' כנושא שיוביל את היריד בעוד עשרה ימים

הצרפתים היו מאז ומתמיד, איך להגיד את זה במילים עדינות, מלאים מעצמם. ההיסטוריה, התרבות, האדריכלות, האמנות, הקולינריה וכל מה שסביבם, תמיד שימשו להם מקורות לגאווה עד כדי כך שנתפסו כמבודלים ואפילו שחצנים. למען האמת, אם תשאלו לדעתי, יש להם בהחלט במה להתגאות. עם הזמן, או כך לפחות לדעתי וגם לצערי, צרפת הלכה ואיבדה קצת מהיוקרה והשיק שלה ואפילו פריז היפהפיה הפכה מעט פחות זוהרת, בעיקר מסיבות פוליטיות, חברתיות וכלכליות. כל רב מלצרים במסעדה או נהג מונית, שישמח שלא כמו בעבר, לפצוח איתכם בשיחה, יתלונן על יוקר המחייה, על המהגרים, על ההזנחה ועל החיים בכלל.

הצרפתים, שככל הנראה מרגישים איך כל זה עלול להוביל אותם לתהומות שקשה יהיה לחזור מהם, מנסים להחזיר קצת אודם ללחיים, לא באמצעות השקת עוד כוס של יין משובח, אלא בקביעת הטרנד הנכון ליריד Maison&Objet שמתקיים בבירתם בעוד כעשרה ימים, בין התאריכים 18-22 לחודש. פעמיים בשנה, מטיל צוות ההשראה אור על מגמות וטרנדים החוצים את תחום העיצוב על הקטגוריות השונות בו, משפיעים על השוק ומעצבים את העתיד. כך, וכבמדי שנה, גם הפעם עומד היריד בסימן נושא ראשי מסוים שנבחר מראש ושכמו מאגד את התצוגה כולה וכמו מהווה מקור השראה וסמן ימני למתרחש בה.

המעצב והתפאורן וינסנט גרגואר (Vincent Gregoire), מסוכנות החיזוי הפריזאית NellyRodi, מי שקובע מה יהיו הנושאים שיובילו את יריד העיצוב, חש הפעם שהגיע הזמן להתייחס לכוח הפיתוי, לשיק נטול המאמצים ולסגנון המובחן של הצרפתים. גרגואר והסוכנות בה הוא פועל, מנתחים את התנהגות הצרכנים לצד תופעות סוציולוגיות ומדייקים אותם לכדי נושא. הנושא הפעם 'סלחו לצרפתית שלי!' נשמע אולי משעשע אבל הוא נראה רציני למדיי בהקשר של נסיקתה מחד של ארץ הבגט והברט בסצנה הבינלאומית. או כך לפחות על פי אמונתם של חוזי הטרנדים הצרפתים.

נושא היריד, ינואר 2019
נושא היריד, ינואר 2019 (deValence)

על פי גרגואר וחבריו, לאחרונה צצה סקרנות מחודשת כלפי צרפת. "המגמה הזו קשורה לחלוטין לגלובליזיציה" אומר גרגואר "בעולם בו דברים הופכים מתוקננים, אנשים מחפשים את השונה. יריד העיצוב בפריז הוא המקום לחגוג את זה בעוד שמבקרים זרים בעיקר יקבלו הזדמנות לגלות חברות, מותגים ומעצבים צרפתים כמו גם להתוודות לתופעת ה'עשוי בצרפת'".

איך הצרפתית שלכם?
איך הצרפתית שלכם? (Shyam Sundar)

צרפת, כך לפי קברניטי היריד, כבר מזמן הפכה לרפרנטית בכל הקשור באמנות, אופנה, עיצוב וסגנון חיים. עבור רבים, היא התגלמות האלגנטיות, פשוטו כמשמעו. אפשר לחשוב על קלישאות כמו קתרין דנב או ארמון וורסאי, אבל גרגואר מצביע דווקא על מספר משתנים שכמו אחראים לתחייה ולהתעוררות המחודשות של צרפת. בראש ובראשונה נמצאת רשימה של חברות קטנות שמתרגמות מחדש את הידע המסורתי לכדי קולקציות מוצרים המאופיינות ברוח של המצאה וייחודיות. לצדם, גל חדש של יצירה נפתח להשפעות רב תרבותיות כך שהוא כמו מתנער מהשיק הצרפתי המסורתי על ידי הוספת השראות ממקומות אחרים ובכך מייצר תרכובות חדשות ואופנים חדשים של ערבוב והתאמה.

תחייה והתעוררות
תחייה והתעוררות (Charles Deluvio)

לצד המסורת המכובדת, מסתבר שהצרפתים מתהדרים גם בתעשיית טכנולוגיה מתקדמת וטוענים שפריז מהווה בית לקמפוס הסטרט אפים הגדול בעולם המייצרים מהפכה של ממש בתוך הבית פנימה. עולם העיצוב, כך לטענתם, מלא ביוצרים שאת סגנון העיצוב שלהם אפשר לתאר כ'קלאסי עם טוויסט'.

קלאסי עם טוויסט
קלאסי עם טוויסט (Sylvain Guiheneuc)

כל הטוב הזה יוצג ביריד בביתן 7 במקבצים של מוצרים המייצגים ועוטפים את המהות של סצנת העיצוב הצרפתית המתחדשת. התצוגה התיאטרלית תעוצב בהשראת אולם המראות של ארמון וורסאי בשילוב עזות מצח צרפתית אופיינית. משאית קטנה, שתשא את ספר הטרנדים שיוצע למכירה, תוצב במרכז התצוגה ומספר אלמנטים עכשוויים יהוו ניגוד משלים לתפאורה הקלאסית.

או זה?
או זה? (Florian Pircher)

אולי יעניין אותך גם...