עו
עו"ד יוסף גיא מוסרי (צילום: יח"צ)

השקעה בנדל"ן לא למגורים | טור אישי: עו"ד יוסף גיא מוסרי

למרות מדיניות הממשלה, רובם המכריע של הצעירים לא יכולים להרשות לעצמם קניית דירה לצורך מגורים. העובדה הזו לא צריכה למנוע מהם להמשיך במסלול של השקעה בנדל"ן

על אף מאמציו של שר האוצר להילחם במחירי הדירות ולהגדיל את ההיצע, רמות המחירים בעינן עומדות וחלקם הגדול של הזוגות הצעירים מתקשים לרכוש דירה. כשלא כל אחד יכול או מוכן להשתעבד למשכנתא, רוב הזוגות רואה את שכירת הדירה כגזירת גורל. אלא שקיימות דרכים יצירתיות להשקיע בכל זאת בנדל"ן ואף להיות בעלים של דירה, בלי להסתכן במשכנתא גדולה. כך למשל, אפשר לרכוש דירה קטנה במחיר זול, להשכירה ובדמי השכירות להשתמש לצורך שכירת דירה במיקום המועדף עליכם. מי שמסוגל להרחיק ראות ולתכנן לטווח של חמש שנים קדימה לפחות, יכול להשקיע בנדל"ן בקטן ולהשתמש בהשקעה הראשונית כמקפצה לעתיד.

קרקע בהליכי תכנון
אפשר לקנות קרקע בהליכי תכנון שנמצאת בשלב מתקדם כך שאפשר לראות את האופק בשנים הקרובות. כמובן שהמחיר הוא פונקציה של המרחק מהמימוש אולם קיימות עדיין הזדמנויות מעניינות שכן התכנון אינו עוצר, ערים צריכות להתרחב והמדינה מעוניינת בהגדלת ההיצע.

לא צריך להיות מומחה גדול בנדל"ן כדי לנסות לצפות קדימה כאשר שוקלים לעבור דירה או לרכוש נדל"ן להשקעה. רכישת קרקע באזורי ביקוש בשלבים מוקדמים ובמועד המתאים – לרבות לקראת אישור תכנית מתאר או בסמוך לה, מהווה הזדמנות כלכלית יוצאת מן הכלל. מי שהשכיל לרכוש את אותן יחידות דיור בזמן.

רכישת דירה בחו"ל במדינות מרכז ומזרח אירופה לשעבר
בסכום של כ- 400,000 שקלים ניתן לקנות היום דירה בליבה של בודפשט בירת הונגריה בסיכון נדל״ני נמוך מאוד (דירה רשומה בטאבו, בלב עיר בירה אירופאית מושכרת בשכירות רגילה ללא שיעבוד לשום בנק מקומי) ולכן בהתאמה התשואה היא אטרקטיבית. העיר בודפשט היא יעד תיירות פופולרי המושך כ- 3.5 מיליון תיירים בשנה. בנוסף להם גרים בעיר עשרות אלפי סטודנטים מרחבי אירופה.
מאחר שמדובר בהשקעה מעבר לים, רצוי שיהיו לכם עיניים במקום ומישהו שיטפל עבורכם בכל היבט של ההשקעה. אם אין לכם תכניות להיות על הקו, ודאו שהחברה יכולה לעשות הכל עבורכם – מהרגע שתקבלו החלטה לרכוש ולהשקיע ועד שתקבלו את השקל האחרון ממימוש הנכס, דרך הטיפול בגביה, תשלומים, שכ"ד, הוצאות תחזוקה ומס מקומי.

הונגריה בכלל ובודפשט בפרט מראות נתונים של יציבות וצמיחה חזקה מאוד בשנתיים האחרונות. מכיוון שמדובר בהשקעה הפשוטה ביותר שאפשר לעשות בעולם הנדל״ן המניב (רכישה, רישום בטאבו, השכרה רגילה ומכירה בבוא העת), ההיסטוריה מוכיחה כי הזמן רק משביח את שווי הנכס כך שאנחנו מכוונים ללפחות 4-5 שנות השקעה כשהמשקיע כבעלים של הנכס יכול להחליט על מימוש בכל רגע נתון מיום רכישת הנכס.

פיזור השקעות
יחד עם זאת, ציפייה להכפלת כסף תוך שנה בשוק נדל"ן למגורים יכולה להיות ציפייה מוטעית אשר תגרור פעולות מוטעות בכניסה ויציאה מההשקעה. מומלץ לחשב מראש את תקופת השקעתכם ואת נקודת היציאה ולפזר את ההשקעה במספר נכסים כך שתוכלו להנזיל חלק מן הכסף במידת הצורך. כמו כן בנו טבלת ציפיות מבוססת מחקר שוק לגבי ההכנסות הצפויות מנכס זה, הן מבחינת הכנסות צפויות משכירות והן מבחינת ציפיות לרווח מעליית הערך.

למי שחושש מהשקעה תמיד שמורה האפשרות להשקעה בקרנות נדל"ן בבורסה כגון ריט 1 או בבורסות בחו"ל. במקום שהכסף ישכב בפק"מ, שיקלו להשקיע חלק מההון שברשותכם בנדל"ן. ההון הראשוני שיש לכם יקבע גם את סוג ההשקעה ואת אופיה.

עו"ד יוסף גיא מוסרי
עוסק בנדל"ן ומשרדו מתמחה בגיבוש וליווי קבוצות רוכשים של קרקעות בהליכי תכנון

אולי יעניין אותך גם...