מקום ראשון, ככר רבים
מקום ראשון, ככר רבים (הילה רחימה)

הילה רחימה בוגרת ויצו חיפה היא הזוכה בפרס דוד עזריאלי 2018

במקום השני זכתה בקה קרום מבית הספר לאדריכלות באוניברסיטת ת"א ובשלישי מתן גל מהמחלקה לארכיטקטורה בבצלאל. פרסים בסך כולל של מאה אלף שקלים חולקו בין השלושה

הילה רחימה, בוגרת המחלקה לארכיטקטורה במרכז האקדמי ויצו חיפה, היא הזוכה הגדולה בפרס דוד עזריאלי לפרויקטי סטודנטים לאדריכלות לשנת 2018 שהוענק אתמול בערב, באודיטוריום סמולרש שבאוניברסיטת תל אביב. רחימה

זכתה בזכות פרויקט הגמר של שלה, 'ככר רבים', המציע חשיבה מחודשת על המרחב הציבורי העירוני ועוסק בכיכר רבין שבתל אביב ובתחנת הרכבת הקלה העתידית המתוכננת במקום. הפרויקט של רחימה מבקש לשנות את היחסים המוכרים במרחב באמצעות הורדת שימושי העירייה אל המרחב התת קרקעי והפיכת המבנה למרחב עירוני ציבורי. בכך הוא מבקש להחזיר את הכיכר לציבור ולתכנן מרחב דמוקרטי באמת.

שינוי היחסים בככר רבין
שינוי היחסים בככר רבין (הילה פחימה)

הפרוקיט מנצל את ההזדמנויות שמזמנות עבודות החפירה התת­־קרקעיות בעיר ובכיכר לטובת הקמת הרכבת הקלה, ומציע מרחב תת־קרקעי עשיר. הוא קורא לחיזוק מעמדה היומיומי של הכיכר כמרחב של התכנסות קהילתית וכמקום פנאי ובילוי. ברמה הרעיונית, הפרויקט מערער על אחד הסמלים המרכזיים של הקולקטיב הישראלי ומציע מערך חלופי לכיכר רבין, הכולל עולם של מטה ועולם של מעלה. בניין העיריה האיקוני מגלם את ייצוגה של הסמכות השלטונית בעיר. העמדתו, ממדיו וארגונו הפנימי יוצרים מערכת יחסים פורמלית המתאפיינת בניתוק מכוון בין בניין השלטון הציבורי ובין הציבור עצמו ואת זה מנסה רחימה לפתור.

ככר רבין כמרחב להתכנסות קהילתית
ככר רבין כמרחב להתכנסות קהילתית (הילה פחימה)

"זו גאווה גדולה, בעיקר כי הפרוייקט של הילה מייצג את המחלקה, את הקשר החשוב שאנו רואים בין החשיבה הביקורתית והמופשטת ובין המעשה האדריכלי הקונקרטי" אמרה פרופ' אירית צרף נתניהו, ראש המחלקה לארכיטקטורה בויצו חיפה "הילה מוכשרת ואני מברכת אותה על ההישג האישי החשוב וכך גם את מנחי פרויקט הגמר ובראשם את אדר' אייל מלכא שליווה את אותה עד להגשתו".

עיר של מעלה ועיר של מטה בככר רבין
עיר של מעלה ועיר של מטה בככר רבין (הילה רחימה)

טרם הענקת הפרס, נשלחו שלוש עבודות גמר מכל אחד מחמשת בתי הספר לאדריכלות בארץ שבהם הטכניון, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת אריאל, בצלאל וויצו חיפה. העבודות, שנבחרו כמצטיינות מטעם בתי הספר, נשפטו בציון שם הסטודנט בלבד וללא ציון שם המוסד בו למד. זאת במטרה למנוע זיהוי או הטיה מכל סוג שהוא בשיפוט. במהלך האירוע, הוכרזו שלושת הסטודנטים הזוכים במקומות הראשונים והוענקו, על ידי קרן עזריאלי, פרסים בסך כולל של מאה אלף שקלים.

"באמצעות התחרות הזו אנו שואפים לתמוך בחלומם של אדריכלי העתיד, בוני הארץ והעולם של המחר" אמרה דנה עזריאלי, יו"ר קרן עזריאלי ישראל ויו"ר קבוצת עזריאלי "אנו שמחים להמשיך במסורת וגאים לראות את היכולת של הדור הצעיר לפרוץ דרך בכל שנה מחדש".

אל המקום השני הגיעה בקה קרום, מבית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב על הפרויקט No Man's Land. הפרויקט של קרום הוא מרכז קהילתי לנשים הממוקם בתוך מחנה הפליטים זעתרי שבירדן, המחנה הגדול ביותר לפליטים סוריים, שבו נשים וילדים מהווים כ־80% מהאוכלוסייה. המרכז, שמציעה קרום, מתגבר על אתגרים רבים דרך בחינה מחדש של תכנון, חומרי בנייה ואורך חיים, כשלמעשה מציעה קרום דרך מעשית ומוחשית לסייע לפליטות ליצור מקום שמתהלך על הגבול הדק שבין זמני לקבוע. את זאת מציעה קרום לעשות באמצעות הקמת חלל שמגן ומעצים את הנשים, תוך שהוא מספק להן מקום בטוח לעבוד, ללמוד ואפילו ליהנות מהיותן נשים. מטרת המרכז היא ליצור שינוי ותקווה הן בתוך המחנה והן עם מבט לעתידן מחוצה לו.

No Man's Land
No Man's Land (בקה קרום)

את רשימת הזוכים סוגר במקום השלישי, מתן גל מהמחלקה לארכיטקטורה בבצלאל עם הפרויקט 'אפריקה ישראל' שבוחן את יחסי אפריקה–ישראל ומגיב למגמות ניאו־קולוניאליסטיות "ביבשת השחורה" דרך כינון תשתית רכבת המיועדת למינוף היחסים באופן דו־כיווני ושוויוני. הפרויקט של גל מציע קו רכבת הנמתח מישראל לעומקה של יבשת אפריקה על בסיס נהר הנילוס. כינון תוואי הרכבת מבנה פלטפורמה לסחר ממוסד ונקי מאינטרסים פרטניים, הנגיש לפלח אוכלוסייה ושוק רחבים ומשמש כמנוף לפיתוח ויזמות במדרג הפרטני והקולקטיבי כאחד. הערך המוסף "באסטרטגיית המסילות" הוא ביכולת לפרק את היבשת לגורמים, להציף את ערכי המקומיות ולשזור אתת ישראל כחוליה במארג זה.

אפריקה ישראל
אפריקה ישראל (מתן גל)

קרן עזריאלי לקחה על עצמה לתמוך ביצירתיות, מקוריות ואיכות אדריכלית בקרב סטודנטים העוסקים בתחום. מטרת הפרס, המוענק זו השנה ה-15, הינה עידוד מצוינות במוסדות האקדמאיים לארכיטקטורה בישראל, תוך הידוק הקשר וההפריה ההדדית עם הקהילה המקצועית בישראל ובעולם.

בצוות השופטים: יעל מוריה, שי דוגמן, רחל פללר, גיל שנהב ושי בוכמן. אליהם הצטרף, האדריכל הבינלאומי ג'יימס פון קלמפרר, נשיא ומעצב ראשי במשרד האדריכלים האמריקאי 'קון, פדרסן, פוקס ושות' העומד היום בראש צוות של מאות עובדים.

אולי יעניין אותך גם...