מודעות פלנטרית
מודעות פלנטרית (באדיבות קלי רובינסון)

היפיות 2018: חשיבה ירוקה, נשיות מתפרצת ויוגה

קלי רובינסון עסוקה בלחפש איזון בחיים. בין שמירה על ערכי המודעות הפלנטרית אותם היא מפיצה בעולם, היא מספיקה גם ללמד יוגה ולהיות דולה. איך? "זה לא פשוט" היא אומרת

בשבוע שעבר, בעיצומו של כנס INNO של בית ונוי, ישבנו לשיחה עם המעצבת קלי רובינסון שהגיעה לדבר על העלאת המודעות לפן האנושי בכל הקשור לעיצוב סביבת עבודה. רובינסון, שהגיעה לראשונה לארץ מארה"ב, מספרת סיפור שלא שומעים כאן כל יום. היא, מבחינתה, מפיצה את הבשורה של Planetary consciousness שמתרגמת לעברית כ'מודעות פלנטרית' שלמעשה גורסת כי בני האדם הם חלק מחברה שלא מוגדרת רק על ידי לאום, מדינה, דת או עיר אלא גם על ידי השייכות שלנו לפלנטה הזו.

"אני חושבת שאני רואה תמונה יותר רחבה" מסבירה המעצבת קלי רובינסון את השקפותיה "אני רואה את טובתו של היקום שלנו היום ואני יודעת שבעזרת עיצובים כאלו או אחרים בסביבות העבודה אנחנו יכולים לעודד וללמד אחד את השנייה איך להתייחס לפלנטה שלנו בצורה טובה יותר. זו התשוקה האמיתית שלי אבל לצד זה, כמובן, כשיש לי לקוחות אני רוצה לייצר להם סביבת עבודה שהם יאהבו ושתתאים להם כשאני תמיד מזכירה להם את הנקודות החשובות לי שבהן להיות יותר מודעים ליקום שלנו בחיי היומיום".

וכל הלקוחות כולם כה שמחים ללכת יד ביד עם המטרה הזו?

"למען האמת הצלחתי, אולי במזל, לעבוד רק עם לקוחות שמבינים את זה וגם מוכנים להשקיע בזה. היו כמה רגעים ספורים שהרגישו יותר כמאבק עם כמה לקוחות אבל זה לא היה משהו רציני. בסך הכל ממש יצא לי לעבוד עם אנשים בעלי ראש פתוח".

זה לא תמיד פשוט, עיצוב 'ירוק' נחשב ליקר יותר.

"זה נכון. אבל אני חושבת שגם זה משתנה וזה קשור גם לגיוס עובדים. צעירים היום לא רוצים לעבוד במשרדים בהם הם רואים את הבזבוז בכל מקום. אני מאמינה שזה לא רק לעשירים. גם אם אתה בתוך מסגרת של תקציב לא גבוה, אתה יכול להיות חלק מזה. יש דרכים ללמד את הנושא הזה דרך עיצוב שלא עוברות בקניית חומרים 'ירוקים' יקרים כל כך".

קלי רובינסון
קלי רובינסון (באדיבות רובינסון)

רובינסון לא מתרגשת מהשאלות הסקפטיות שלנו וממשיכה לספר את הסיפור שלה שנראה כי לאט לאט, יותר ויותר אנשים בוחרים בדרך הזו בין אם בזכותה ובין אם מסיבות אחרות. כשאנחנו תוהות על המקור להתמקדות במטרה הזו, היא מספרת על מה שמוביל אותה. "המקור שלי, הדם שזורם בעורקיי הוא בחלקו דם אינדיאני (native American) ורק לאחרונה, כשביליתי הרבה מהזמן שלי בטבע, הבנתי שבאמת יש לי איזשהו קשר מיוחד לאדמה ולאבותיי" היא אומרת. איך זה קשור לעיצוב אתם שואלים את עצמכם? "אני חושבת שעולם הטבע מספק לנו כל כך הרבה הכוונה וגם נחמה כשאנחנו צריכים אותה. אין שום דבר שאנחנו יכולים לעצב שיהיה יותר טוב ויפה ממה שאימא אדמה יצרה עבורנו. בגלל האהבה העצומה שאני מרגישה לטבע, אני גם כל כך נחושה להגן עליו".

בין עבודותיה, עיצוב המשרדים השייכים לחברות גדולות כמו לדוגמה AirBNB והיא דואגת להסביר כי הגודל לא משנה וגם לא המקום בו החברה נמצאת מבחינת ההתפתחות שלה. "יותר חשוב באמת להבין את החברה ולגלות מה הופך אותה למי שהיא לא רק כחברה אלא גם כקהילה, מהי המהות שלה. זו הדרך היחידה לחבר אחרי זה בין המהות לסביבת העבודה". עם AirBNB היא החלה לעבוד כשבחברה עבדו רק עשרה אנשים והיא מרגישה מאוד ברת מזל על ההתחלה הזו שאפשרה לה לגדול ביחד עם החברה מתוך יסודות חזקים, אם כי בעיניה זו לא הדרך היחידה. "בשונה מהחברה הזו, התחלתי לעבוד עכשיו עם חברה שוויצרית בת מאה וחמישים שנה עם 10,000 עובדים ואני רק מתחילה את התהליך של להבין את השורשים שלהם, למה הם הפכו ולאן הם רוצים ללכת. הבנת המהות של החברה היא תמיד החלק המרכזי".

מציאת מהות
מציאת מהות (באדיבות קלי רובינסון)

יש איזושהי דוגמה של משרדים שראית שהרגשת שהם מצאו את המהות הזו לצד ההסתכלות הירוקה?

"המשרדים הכי מדהימים שראיתי בחיי שבהחלט גם נתנו לי הרבה מאוד השראה הם משרדי ההנהלה החדשים של חברת אפל. Apple Park, זה מין עיגול ענק כזה, קצת נראה כמו חללית, 80% מהקמפוס נחשב לחלל ירוק, הם שתלו 9,000 עצים, פרדסים וגנים ויש בו מרכז בריאות לגוף ולנפש. הם עיצבו את מערכת האוורור של הקמפוס בצורה כזו ש 75% מהשנה אין בלל צורך בחימום או בקירור, הבניין ממש נושם בכוחות עצמו."

מהתחקיר הקצר שעשינו על רובינסון, גילינו שיש לה תחומי עניין מגוונים פרט לעולם העיצוב ולכן עניין אותנו לדעת מהי נטיית הלב האמתית שלה ומהי למעשה המהות שלה בתוך החיפוש אחר המהות של החברות איתן היא עובדת. לשאלתנו היא צוחקת ומסבירה שהיא מאמינה גדולה באיזון. "אם אני אמלא את כל הזמן שלי בעיצוב עבור חברות אני לא אתן לעצמי למצות את הפוטנציאל שלי כבת אדם. הצד השני שלי הוא היפי רוחני שכזה, זה צד מאוד דומיננטי והוא למעשה הבסיס של כל עבודת העיצוב שלי. "אני מאוד אוהבת יוגה, התחלתי לפני עשר שנים ובחמש השנים האחרונות אני גם מלמדת ואפילו פתחתי סטודיו קטן כשגרתי בברלין. אני מאמינה גדולה במדיטציה. למעשה כל תחום של תרגול רוחני עתיק זה משהו שמושך אותי. ואני גם דולה, אני עוזרת לנשים ללדת. אלו הדברים שמשלימים את עולמי כרגע ואותי כבן אדם. עיצוב הוא התפרצות החלק היצירתי שבי, זו האמנות שלי".

עיצוב עבור חברות גדולות
עיצוב עבור חברות גדולות (באדיבות קלי רובינסון)

נשמע כמו אתגר אמיתי להצליח לשלב את כל הדברים האלו יחד.

"האתגר הכי גדול זה שילוב הדולה שבי. אני תמיד מגיעה לחודש שלם לאן שצריך כי אי אפשר באמת לדעת מתי אישה תלד. זה המסתורין שבלידה ובגלל זה עשיתי זאת רק שלוש פעמים עד כה, זו מחויבות גדולה. אבל בינתיים זה מתאים עם צורת העבודה של העיצוב. אני מצליחה להישאר נושאת החזון בפרויקטים ולהעביר את הקונספט לאנשים שאיתם אני עובדת. זה מדהים לשיפור יחסי העבודה ואני חושבת שהאנשים בשטח גם לומדים את התורה דרכי יותר טוב בצורה הזו. אני לא חייבת להיות נוכחת פיזית כל הזמן. זה מאוד שיפר את תהליכי העבודה שלי וזה באמת מאפשר לי לקחת צעד אחורה לפעמים ולהנות מהחלקים האחרים שבי.

"אני עדיין עובדת כעצמאית ולא מחזיקה עובדים. כשחברה לוקחת אותי לפרויקט, אני בדרך כלל מגיעה דרך משרד האדריכלים שהם לקחו, מה שבאמת מאפשר לי להמשיך להיות רוח חופשייה. אני עוד לא מוכנה לרעיון שאנשים אחרים יהיו תלויים בי ובינתיים זה עובד. אצל כל לקוח בעצם נבנה צוות שמוביל את הבנייה או השיפוץ ואני מדריכה ומכווינה את הצוות הזה. אני בדרך כלל מהווה את הגשר בין הלקוח לצוות העיצו".

כיפת פיטרייה
כיפת פיטרייה (באדיבות קלי רובינסון)

את מרגישה שבדרך הזו, כשאת כביכול זרוע נפרדת מצוות העיצוב, את יכולה באמת לשלב היטב את הרעיונות שלך?

"זו שאלה טובה. אני חושבת שהאסטרטגיה שלי היא לעבוד רק עם מותגים, חברות או אנשים שעוד לפני שאני הגעתי לחייהם היה להם אכפת מהנושא הזה או שלפחות הם פתוחים אליו ומאפשרים לי להכניס אותו פנימה. אם הייתי מנסה לעצב משהו בפרויקט שאני לא מאמינה בו הוא פשוט לא היה יוצא טוב. אני מבינה לאורך הדרך מתי להגיד כן ומתי זה לא מתאים אבל כמו שאמרתי אני באמת מצליחה לבחור את הלקוחות שלי בקפידה. דוגמה טובה היא באמת החברה השוויצרית שאני עובדת איתה עכשיו, הם פנו אליי כי הם רצו את הפרספקטיבה המרעננת שלי.

"לא תמיד זה מושלם. לפעמים אני באה עם הרעיונות הגדולים שלי והם אומרים 'מעולה! בואו נתחיל!' ולפעמים זה לוקח יותר זמן ושני הצדדים צריכים להתאים את עצמם. שינוי מחשבתי לפעמים לוקח זמן".

את מרגישה שמצאת את הייעוד שלך?

"יותר הייתי אומרת שאני מרגישה שאני חיה את הייעוד שלי. אי אפשר לדעת לאן זה ילך. ייעוד תמיד משתנה ומתפתח אבל אני בהחלט מרגישה מאוד מחוברת למטרת החיים שלי שהיא בעיני להיות הקול של כדור הארץ ושל עולם הטבע".

עיצוב ירוק בחללי עבודה
עיצוב ירוק בחללי עבודה (באדיבות קלי רובינסון)

ואת חושבת שלעובדה שאת אישה יש השפעה על כמה קל זה עבורך להביא את הרעיונות האלו לחברות האלו?

"זה משהו שאני חושבת עליו הרבה והוא גם משתנה אצלי כל הזמן. אני חושבת שהמציאות של חוסר שוויון בין המינים היא משהו שאנחנו צריכים להכיר בו. אני גם יודעת, שהכוח הפנימי שלי מאפשר לי לעבור את כל המכשולים שאני פוגשת בדרכי. בעיני, הדרך הכי בטוחה להצלחה, היא עבודה משותפת של גברים ונשים, אבל לנשים יש יכולת גדולה יותר להרגיש ולהכיל את עולם הטבע פשוט כי יש לנו רחם. יש בתוכנו מערכת שיוצרת חיים ואני מאמינה שבגלל זה יש לנו גם יכולות יותר חזקות של להרגיש.

"נכון שישנם מקומות בהם הושתקנו עד היום, אבל אני חושבת שהזמנים משתנים ואני רגישה מאוד ברת מזל להיות אישה היום. אנשים משנים את השקפותיהם ושומעים את הקול הנשי כשווה ערך".

יצירת סביבה נעימה ומתאימה
יצירת סביבה נעימה ומתאימה (באדיבות קלי רובינסון)

אולי יעניין אותך גם...