לוחמי חטיבת גולני במהלך פעילות בעוטף עזה, אפריל 2011
לוחמי חטיבת גולני במהלך פעילות בעוטף עזה, אפריל 2011 (צילום: זיו קורן)

נוכחות חובה: על צילום שבין ביטחון לזמן והקולקטיב הצרפתי

תערוכות אירועים ומה שביניהם 8.11-14.11.18

תערוכת רגעים של טבע תיפתח ביום חמישי 8/11 ותציג את צילומי הטבע של מיכה אורבך אשר יוקדשו לפרידה מאישתו עפרה ומחייהם, שהשתנו מקצה לקצה לאחר שחלתה במחלת ניוון שרירים. תושבי מודיעין הפוקדים את גבעת התיתורה, אתר הטבע המרכזי בעיר, אולי לא יודעים זאת אבל עפרה אורבך היא למעשה זו ששמרה על הגבעה נקייה מבניינים לאורך שנותיה. לאחרונה היא איבדה גם את קולה למחלה, מה שהופך את כל הסיפור לבעל צליל קצת צורם באוזן אבל כל כך נוגע ללב.

// אוצרת: טל גלפר, נעילה: 11/12, אולם עינן מרכז עזריאלי, לב העיר 2 מודיעין.

מתוך רגעים של טבע
מתוך רגעים של טבע (מיכה אורבך)

גם ביום חמישי, 8/11, תיפתח בתיאטרון גבעתיים התערוכה של האמנית יעל נויבירט מסע – משא – מסה שתציג שלושים וחמישה ציורי שמן ואקריליק גדולי ממדים שנוצרו בשנים האחרונות. נויבירט מתכתבת בעבודותיה עם מילים וטקסטים והעבודות נוצרו בהשראת שירי משוררים עבריים שפגשה בדרך.

// אוצר: דורון פולק. נעילה: 15/12. דוד רמז 40, גבעתיים.

מתוך התערוכה מסע - משא - מסה
מתוך התערוכה מסע - משא - מסה (יעל נויבירט)

במוזיאון בית העיר תיפתח גם ביום חמישי, 8/11, התערוכה Alone In The Dark של קולקטיב האמנים הצרפתיDa Mental Vaporz. תערוכות של קולקטיב אמנים מקבלות פעמים רבות טוויסט מעניין אל מול תערוכות יחיד או תערוכות קבוצתיות ובבית העיר החליטו השנה להתמקד בקבוצות כאלו מהארץ ומהעולם ולאפשר להם להשתלט על חלל המוזיאון. זוהי התערוכה החמישית בסדרה והיא מתרכזת בציורי קיר עצומים בגודלם שצבעו ערים שונות מחוץ לצרפת. לא מדובר בגרפיטי לטענתם והם מוכיחים זאת עם ההעדפה לאסתטיקה כהה ומעונה, הומור שחור ותיאורים של טירוף. שם הקולקטיב בתרגום חופשי הוא 'האדים של הנפש' והם רוצים שנהיה מודעים לתהומות הנפש.

// אוצרת ראשית: איילת ביתן שלונסקי. נעילה: מרץ 2019. ביאליק 27, תל אביב.

Berlin, מתוך התערוכה Alone in the dark
Berlin, מתוך התערוכה Alone in the dark (Da Mental Vaporz)

תערוכת מאחרי המרחק – מרחק של נועה יפה תוצג גם היא מיום חמישי, 8/11, בגלריה רו-ארט. מדובר בתערוכה שהיא למעשה חידה הפונה אל המרחבים המנטליים שלנו דרך מראות, צבעים ומרקמים. לכל אחת מהעבודות יש תפקיד בשלמות התערוכה וכך, התערוכה עצמה הופכת לאחת העבודות. ברזל וחול, הרים ואופק, גיאומטריה וטופוגרפיה – תוכלו למצוא שם את כולם. מהי מהות המרחק? לכו לתערוכה כדי לגלות.

// אוצרת: לאה אביר. נעילה: 15/12. שביל המרץ 3, תל אביב.

ללא כותרת, 2018
ללא כותרת, 2018 (נועה יפה)

בגלריה עינגע תיפתח גם ביום חמישי, 8/11, התערוכה הקבוצתית אור יקרות שתציג צילומים המתחקים אחר מהותו של הרגע הצילומי. התערוכה ערוכה כציר זמן המבליט את נוכחות שעת הצילום. לכל שעה ביום יש צבע, גוון אור ותדרי זמן והרגעים שנתפסו בעדשה הופכים לתנועה לאורך שעות היממה.

// נעילה: 15/12. בר יוחאי 7, תל אביב.

רע בן דוד, ללא כותרת, 2018, הזרקת דיו פיגמנטי
רע בן דוד, ללא כותרת, 2018, הזרקת דיו פיגמנטי

ב Urban Gallery תיפתח ביום שבת, 10/11, התערוכה תמונת מצב של הצלם זיו קורן לצד השקת הספר הנושא שם זהה. בתערוכה, נחשפים לראשונה צילומים רבים מתוך פעילות היחידות המובחרות של צה"ל, תיעודים של מבצעים, אימונים ושברירי רגעים של אנושיות של חיילים. הניטרליות בצילום ניכרת וקורן לא נוקט עמדה אלא מספר סיפור אובייקטיבי ומטשטש את החומות בין תיעוד צבאי לאמנות. הספר, שיושק ביחד עם התערוכה, משלב את צילומיו של קורן יחד עם סיפוריו של יואב לימור, עיתונאי ותיק המסקר את מערכת הביטחון בשלושים השנים האחרונות.

//אוצרת: סיגל אלקיים. נעילה: 10/12. רוטשילד 51, תל אביב.

קורס לוחמה בטרור של קציני חטיבת כפיר, 2008
קורס לוחמה בטרור של קציני חטיבת כפיר, 2008 (צילום: זיו קורן)

אולי יעניין אותך גם...