פילפלד
פילפלד (צילום יעלי גבריאלי)

לצייר על הקירות: פרויקט אמנות בינלאומי מתמשך בתלפיות ירושלים

עשרה בניינים באזור התעשייה בשכונה כוסו בציורי ענק צבעוניים ומרהיבים שתפקידם להציג אמנות לקהל הרחב, להוסיף שכבה לנוף העירוני ולהעשיר את חווית השיטוט בה

פרויקט האמנות הבינלאומי 'הקירות', שהושק השנה בשכונת תלפיות בירושלים, ממשיך לייצר עוד עניין. במסגרת הפרויקט, אותו יזמה 'עדן – החברה לפיתוח כלכלי בירושלים,' הפועלת להתחדשות עירונית של מרכז העיר, הוזמנו אמנים מובילים מהארץ והעולם לייצר, כל אחד, יצירת אמנות מרשימה וגדולת ממדים על גבי קיר ענק שהוקצה לכל אחד בלב השכונה. כך, בין המוסכים, המשרדים והחניות, הופיעו לפתע על קירות של עשרה מבנים ציבוריים ותעשייתיים, ציורי קיר צבעוניים ומרהיבים ביופיים.

תלפיות, כך מסתבר, היא השכונה היחידה בירושלים שתוכננה כ'עיר מודרנית' ומלכתחילה לא חלו עליה דרישות המנדט לבנייה באבן ירושלמית. ככזו, ובאפן די מפתיע, רב מבניה מחופים מלט או טיח לבן. בשנות השבעים, הוקם בה אזור תעשייה שגרם למעברם של בתי עסק רבים לשכונה ולפתיחתם של מיני מקומות בילוי ובתי תרבות האופייניים לאזורים מסוג זה. עם זאת, בעיני תושבי העיר ירושלים והמבקרים בשכונה, עדיין נתפסת תלפיות כשכונת רפאים, מרוחקת ומבודדת, יום-יומית ומחוספסת, המשלבת סוגי אוכלוסייה מגוונים ומאפשרת במה להתרחשויות עירוניות רבות.

Brothers
Brothers (צילום יעלי גבריאלי)

על פי קברניטי הפרויקט, הקירות במרחב הציבורי הם הנוף של כולנו ולכן שייכים לנו. בין אם באופן מודע ובין שלא במודע, הם יוצקים מסרים לתוך חיינו. הבחירה אם האם להשאיר את הבמה לתכנים שיווקיים החומדים את כיסנו, כך לפי יוזמי הפרויקט, או לנצלה לקידום תכנים אסתטיים-תרבותיים בעלי משמעות לכולנו, נותרת בידינו.

Bicicleta
Bicicleta (צילום יעלי גבריאלי)

"תלפיות המתחדשת היא מרכז פועם של יוצרים ויצירה הממוקם ממש בלבה של ירושלים וככזה, יש בו ריבוי של מבנים תעשייתיים המהווים מצע מושלם לציורי קיר" אמר עידו לויט, מנהל התוכן של 'עדן החברה לפיתוח כלכלי, ירושלים' "ציורי קיר מהווים דרך להציג אמנות לקהל הרחב מאז ימי הביניים בכלל ובתלפיות בפרט הם מוסיפים שכבה נוספת של צבע ועניין בנוף העירוני ומעשירים את חווית השוטטות בה".

Broken Fingaz
Broken Fingaz (צילום יעלי גבריאלי)

אם למישהו מכם הפרויקט נראה מוכר, הרי זה בגלל שרק לפני כשלושה שבועות, הבאנו ממש כאן את סיפורו של פסטיבל הקירות הבינלאומי שהתקיים אז בחיפה ושגם אליו הוזמנו אומנים נחשבים ומובילים מהארץ והעולם שיצרו ציורי קיר חדשים על קירות של מבנים בעיר התחתית. את הפרויקט ההוא, כמו גם את הפרוקיט בירושלים, אצר סטודיו 'גוסטאון' החיפאי שגם בחר את האמנים המשתתפים. "לאמנים היה חופש יצירה מלא מלבד הנחיות הרצון ליצור יצירות המתאימות לכל המשפחה. אמנם זה די מסובך להשיג אישורים לציור על קירות, אבל אנחנו במפורש רואים איך מציור לציור ההתלהבות והרצון של בעלי הבתים שיציירו גם על הקיר שלהם גדלים" אמר לויט.

Rohan Wang
Rohan Wang (צילום יעלי גבריאלי)

בין האמנים המשתתפים בפרויקט: פילפלד, Know Hope ו"ברוקן פינגאז", Klone, Guma, Brothers of Light – צמד האמנים והאחים GAB ו-Elna שצמחו מתוך סצנת הסקייטבורד הירושלמית, BICICLETA SEM FREIO (אופניים ללא מעצורים) זוג מאיירים ואמני גרפיטי ברזילאים בעלי שם עולמי. SMITHE ONE- סמית' המקסיקני, אמן גרפיטי מאייר, מעצב, פסל ומוסיקאי, Rouhan Wang אמנית ממוצא סיני שחיה בגרמניה.

מפת הקירות
מפת הקירות (יחצ)

אולי יעניין אותך גם...