ויקטוריה ואלברט דנדי
ויקטוריה ואלברט דנדי (צילום Hufton Crow)

מוזיאון עיצוב ראשון נפתח בסקוטלנד בתכנון אדריכל קנגו קומה

המוזיאון הוא שלוחה ראשונה של ויקטוריה ואלברט הלונדוני ויוצגו בו תצוגות קבע של עיצוב סקוטי כמו גם תערוכות מתחלפות של מיטב העיצוב מרחבי העולם

לפני כחודש נפתח בדנדי שבסקוטלנד מוזיאון חדש לעיצוב. המוזיאון, בשם V&A Dundee, הוא שלוחה של מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון והושקעו בו לא פחות משמונים מיליון פאונד שהם כמאה וחמישה מיליון דולר. ההתרגשות עם השקתו של המוזיאון נובעת לא רק בגלל עצם היותו הראשון לעיצוב בסקוטלנד אלא גם בשל העובדה שתכנן אותו לא אחר מאשר האדריכל היפני הנודע ועטור הפרסים, קנגו קומה, שזכה בתחרות לתכנון המוזיאון בשנת 2010.

המבנה המרשים של המוזיאון, ממוקם בעיר הרביעית בגודלה בסקוטלנד השוכנת על חופה המזרחי, על שפך נהר הטאי לים הצפוני. המיקום הייחודי, השפיע לא מעט על התכנון של אדריכל קומה שחיפש דרך להדגיש את הסלעים הדרמתיים המאפיינים את קו החוף של סקוטלנד. "הרעיון הגדול העומד מאחורי המוזיאון בדנדי, היה לשלב יחד טבע ואדריכלות במטרה ליצור סוג של סלון עירוני חדש" אמר אדריכל קנגו קומה "אני לחלוטין מאוהב בנוף ובטבע הסקוטיים והשראה לא מעטה שאבתי מהצוקים של צפון המדינה".

משתלב עם הטבע
משתלב עם הטבע (צילום Hufton Crow)

המוזיאון בדנדי, מצטרף לטרנד של מוזאונים שהרחיבו את פעילותם באמצעות שלוחות בעולם שתוכננו על ידי אדריכלים ידועי שם ובהם, רק לאחרונה, שלוחה של מוזיאון הלובר שתכנן האדריכל הצרפתי ז'אן נובל באבו דאבי ומרכז פומפידו בעיר מץ שתוכנן על ידי האדריכל היפני שיגרו באן. כמו שהמוזיאונים הללו נבנו בערים מסוימות בין היתר במטרה למשוך אליהן תיירים, כך הביע גם קומה את תקוותו לכך שהמוזיאון, שהנו המבנה הראשון שתכנן בממלכה המאוחדת, ישמש מגנט למבקרים מכל רחבי העולם.

חרטום של סירה
חרטום של סירה (צילום Hufton Crow)

מבנה המוזיאון מורכב משני נפחים זוויתיים המכוסים באלפיים חמש מאות פאנלים עשויים בטון החוברים יחד בקומת הרחוב במטרה ליצור מבנה יחיד. קצהו המחודד של המבנה כמו תלוי ובולט מעל נהר הטאי ומדמה כך חרטום של סירה. אזור זה, המחופה מבפנים בקורות עץ, משמש ככניסה הרחבה למוזיאון המכילה גם בית קפה וחנות. אל אולמות התצוגה של המוזיאון, בהם מוצגים פריטים הממחישים את חשיבות והישגי העיצוב בסקוטלנד, מגיעים באמצעות גרם מדרגות רחב ומרשים.

כניסה רחבת ידיים
כניסה רחבת ידיים (צילום Hufton Crow)
גרם מדרגות מרשים
גרם מדרגות מרשים (צילום Hufton Crow)

בקומה הראשונה של המוזיאון, מצויה הגלריה בשטח 1,100 מ"ר המיועדת לתערוכות זמניות וכך גם הגלריות המוקדשות לתצוגה קבועה של כשלוש מאות פריטי עיצוב סקוטי מקורי. כצפוי, במרכז התצוגה הסקוטית, ניצב שחזור של בית תה משנת 1907 בעיצובו של האדריכל, המעצב והאמן הסקוטי הנודע צ'ארלס רני מקינטוש. "החדר, העשוי עץ האלון, שהיה באחסון למעלה משלושים וחמש שנה, ממוקם בלב המבנה ומדגיש את הערכתי הרבה למקינטוש מאז שהייתי סטודנט" אמר קומה "בחדר הזה, מבקרים יוכלו לחוש ברגישות ובכבוד שרכש מקינטוש לטבע וכולי תקווה שיוכלו לקשר בין זה לבין עיצוב המוזיאון הנובע גם הוא מהטבע".

בית התה של מקינטוש
בית התה של מקינטוש (צילום Hufton Crow)

אולי יעניין אותך גם...