בניין פורטר
בניין פורטר (יחצ)

בנייה ירוקה, איכות הבנייה ואי שוויון | טור אישי – הילה ביניש

בנייה ירוקה כיום לא עולה הרבה יותר מאשר בנייה רגילה שאינה ירוקה. כדי לסבר את האזן, כדאי להסביר שהתקן הישראלי לבנייה ירוקה הינו תקן המציע קטגוריות לבחינה ומדדים להגדרת מבנה ירוק. הקטגוריות מתייחסות לנושאים כגון: אנרגיה, מים, חומרים, פסולת, בריאות, תחבורה ועוד. עבור כל קטגוריה מוגדרים נושאי משנה לבחינה הכוללים קריטריונים למדידה ולהערכה. התקן מעניק ניקוד עבור עמידה בדרישות המפורטות בקריטריונים כשצבירת ניקוד תזכה פרויקט בהגדרה "בניין ירוק" כאשר הדירוג (1-5 כוכבים) נקבע בהתאם לנקודות שנצברו. כשמדובר על דירות למגורים שנבנו לפי התקן הישראלי לבנייה ירוקה ברמה של כוכב אחד, תוספת העלות היא מזערית ונעמדת על שיעור של כאחוז אחד מעלות הבנייה המשולה לכ-5,000 שקלים בלבד. נראה, שהיתרונות לחיסכון לטווח הארוך ולעתיד הירוק שלכם ושל ילדיכם, בהחלט שווה את ההשקעה באותו אחוז זניח.

הילה ביניש, מנכ
הילה ביניש, מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה (יח"צ)

איכות הבנייה ורמת הבנייה בדירות שנבנו בבנייה ירוקה נתפסות כגבוהות ביותר. זאת מכיוון שהדירות הללו כוללות בתוכן יעילות אנרגטית, בידוד טוב יותר, הצללות ובנייה בחומרי בנייה בריאים המספקים בהכרח איכות חיים גבוהה יותר. ראייה לכך, היא עבודות מחקר רבות שפורסמו בארץ ובעולם המציינות שדירות שנבנו על פי התקן לבנייה ירוקה, מאפשרות למשל חסכון של כ 20% מחשבון החשמל. המשמעות הישירה היא חסכון של כ 1,500 שקלים בשנה למשפחה – כלומר החזר מוחשי, ישיר ומהיר של ההשקעה בבנייה ירוקה תוך כשלוש שנים ותוספת של חסכון אדיר לעתיד.

בישראל, קיימות היום כ-9,300 יחידות דיור שנסתיימה בנייתן במבנים שנבנו על פי תקן מוכר לבנייה ירוקה. בדיקה שנערכה על ידי המשרד להגנת הסביבה של תכניות בניין עיר בעשרים וחמישה יישובים, ביניהם כל יישובי פורום ה-15 (פורום 15 הערים העצמאיות, הממוקמות בין באר שבע וחיפה, שאינן מקבלות מענקים מהממשלה כגון "מענקי איזון" או "מענקי פיתוח ("העלתה את הממצאים הבאים:

מתחילת שנת 2014 ועד סוף שנת 2017, אושרו 402 תכניות בניין עיר (תב"ע) בהן נקבעו תנאים להוצאת היתרי בנייה הכוללים את תכנון המבנה בהתאמה להנחיות הוועדה לבנייה ירוקה בנוסחם היום ו/או עמידה בתקן בניה ירוקה 5281. למי שאינו מומחה לתקנים נסביר שתקן 5281 משנת 2005 כלל התייחסות למגורים ומשרדים ועבר רביזיה מקיפה בשנת 2011 שבמסגרתה הורחב למבנים נוספים כמו מבני חינוך, תיירות, בריאות, מסחר והתקהלות ציבורית. כיום נמצא התקן בפיתוח עבור מבני תעשייה ומתחמי תעשייה. נכון לשנת 2015 עובר התקן רביזיה מקיפה נוספת כשהמועצה הישראלית לבניה ירוקה שותפה בועדות המומחים המנסחות את התקן.

בית ספר רקפות, קריית ביאליק
בית ספר רקפות, קריית ביאליק (צילום: אלעד גונן)

בנוסף לתכניות שאושרו, 54 תכניות בניין עיר נוספות הן בסטטוס הפקדה (הליך הפקדת תוכנית בניין עיר) ו-5 נוספות נמצאות בשלב טרום הפקדה. כלל התכניות כוללות 60,906 יחידות דיור (כולל דיור מיוחד ודירות קטנות) בהיקף של 4.6 מיליון מ"ר למגורים (לפני הקלות).

מתוך הנתונים שהוצגו, נראה שישנה מגמת שיפור משמעותית בקרב הרשויות הגדולות והעצמאיות בישראל שקיבלו החלטה להיטיב עם התושבים שלהם. ומתוך זה עולה, שהטרנד האקולוגי של בנייה ירוקה הפך מזמן מטרנד לדבר שבשגרה כשפורום ה-15 אישר בשנת 2014 שכל הדירות שייבנו בתחום השיפוט של הערים החברות בפורום ייבנו בבנייה ירוקה.

כל זה טוב ויפה, אך לאור זה, מעניין לבדוק דווקא מה קורה בשאר הישובים שאינם חברים בפורום ה-15. בערים הללו, מסתבר, אחוז הדירות שנבנות בבנייה שאינה ירוקה גבוה בהרבה מאחוז הדירות שנבנות בבנייה ירוקה. כך למשל, בעיר אשקלון, הנמצאת בשנים האחרונות בתנופת בנייה גדולה, רק 1,800 דירות ייבנו בבנייה ירוקה מתוך אלפי דירות המתוכננות לקום בעיר בשנים הקרובות. גם ביבנה, שבה קיימת תנופת בנייה משמעותית, רק 1,500 דירות ייבנו בבנייה ירוקה. בקרית אונו 1,400 דירות, ביוקנעם 300 דירות ובמצפה רמון לא ייבנו דירות בבנייה ירוקה כלל. חריגות הן הערים בת ים, מודיעין מכבים ורעות שאמנם אינן חברות בפורום ה-15 אך רוב הדירות שייבנו בהן ייבנו בבנייה ירוקה ובהן 6,700 דירות בבת ים ו-4,500 דירות במודיעין.

פרויקט פארק גנים בפתח תקווה בבניה ירוקה - שיכון ובינוי נדלן
פרויקט פארק גנים בפתח תקווה בבניה ירוקה - שיכון ובינוי נדלן (יחצ)

בעוד מדינות רבות בעולם מאמצות תקנות לבנייה ירוקה ובכך מסייעות לתושביהן ליהנות מאיכות חיים גבוהה יותר ומחסכון בחשמל המביא לחסכון בכסף, בישראל העניין עדיין וולונטרי ואינו נתון תחת חוק מחייב. אל פורום ה-15, הצטרפו בשנים האחרונות גם חברות הנדל"ן המובילות שהתחילו ליישם בנייה ירוקה כדי למצב את עצמן כמובילות את תחום הבנייה ולייצר לעצמן יתרון על פני המתחרות.

אבל למרות שהרשויות המקומיות וחברות הבנייה החליטו לקדם את הבנייה הירוקה בעצמן, זה עדיין לא מספיק. בחלק ממדינות ה-OECD שיעור הבנייה הירוקה מגיע כמעט ל-100% בכל המבנים החדשים שנבנים, בין אם מדובר במבני ציבור או בדירות מגורים. לכן, אין שום סיבה שכל הטוב הזה לא יקרה גם בישראל. לצורך כך, הממשלה רק צריכה להרים את הכפפה ולסייע לפריפריה לקבל את אותם הסטנדרטים שמקבלים תושבי המרכז. האם תחום הנדל"ן בארץ הולך לקראת עתיד ירוק יותר? כנראה שנצטרך לחכות ולראות.

הילה ביניש, מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה מאז הקמתה ב-2009. המועצה היא גוף ללא מטרות רווח שהוקם כקואליציה של ארגונים מכל המגזרים, מתוך מטרה לייצר מרחב בנוי איכותי, בריא ונגיש לכולם. מטרת המועצה לקדם את השוק המקומי לבנייה ירוקה, שהיא איכותית וחסכונית יותר.

אולי יעניין אותך גם...