פסטיבל הקירות חיפה
פסטיבל הקירות חיפה (צילום יעל גבריאלי)

פסטיבל הקירות הבינלאומי השלישי יתקיים בסוף השבוע הקרוב בחיפה

במשך שלושה ימים תהפוך העיר התחתית בעיר למתחם אמנותי שיכלול ציורי קיר ענקיים על מבני ציבור עליהם אחראים אמנים מובילים מהארץ והעולם

בסוף השבוע הקרוב, 11-13/10, יתקיים זו הפעם השלישית בעיר התחתית שבחיפה, פסטיבל הקירות. אמנים נחשבים ומובילים מרחבי העולם, המתארחים במהלך החודש באזור, יוצרים סדרות של ציורי קרי חדשים וגדולי ממדים על קירות מבנים ציבוריים ברחובות העיר התחתית שיחשפו לקהל הרחב. לקראת הפסטיבל.

ציורי קיר בעיר התחתית
ציורי קיר בעיר התחתית (מודעת הפסטיבל)

כפסטיבל העוסק בין היתר בציורי קיר, הוא מתמקד בשינוי המרחב הציבורי של אזורים מתפתחים ולעיתים נשכחים של העיר חיפה. אזורים, שבאפן טבעי, מרכזים הרבה מהכוחות שמניעים את התרבות המקומית וכך גם את סצנת האמנות בה. מסיבות אלה, הרי זה אך טבעי שהפסטיבל מארח שמונה מהשמות הבולטים בסצנת אמנות הרחוב העולמית ובו בזמן מעניק במה לאמנים צעירים בתחילת דרכם.

ציור קיר של damsky
ציור קיר של damsky (צילום יחצ)

יש מי שאומר, שההתפתחות העירונית מביאה איתה עסקנים ותאגידים המעלים את מחירי הנכסים ולעיתים דוחקים כך החוצה את האנשים שיוצקים תוכן תרבותי ואופי לשכונות מסוג זה. עם זאת, על פי דעתם של מוביל הפסטיבל ושל רבים אחרים, הקירות במרחב הציבורי הם לא רק הנוף של כולנו אלא שייכים לבולנו. באופן מודע או שלא מודע, הם משמשים כמדיה היוצקים מסרים מסוגים שונים אל תוך החיים של כולנו. הבחירה, אם כן, היא בידינו והיא זו המעלה את השאלה: האם להשאיר את הבמה, האנכית במקרה זה, לתכנים שיווקיים החומדים את כיסנו, או לנצלה לקידום תכנים אסתטיים, תרבותיים ובעלי משמעות לכולנו? זהו ללא ספק חומר למחשבה ובעיקר סוגיה שיש גם לפתור אל מול מי שרואה בציורי הקיר ונדליזם והפרה בוטה של הסדר הציבורי.

"חשוב לזכור שלפני הכל חיפה בבסיסה התחילה כעיר נמל ומשם התפשטה לתחתית ועלתה למעלה לכרמל לשכונות המגורים היותר חדשות שחלקן מהוות פחות מרכזים עירוניים קלאסיים" מציין שי אמסלם, מנכ"ל Crew Ghostown ומפיק פסטיבל הקירות בעיר תחתית בחיפה שהסטודיו שלו נמצא במקום "אנחנו עובדים פה וחיים פה ויוצרים, זה חלק מאיתנו, ולכן זה מרגיש לנו הרבה יותר נכון לעשות תרבות פה לעומת אזורים אחרים בעיר שפחות זקוקים לעזרתנו בנושא".

מדוע חשוב להדגיש את העיר התחתית על פני אזורין אחרים בעיר?

"עד היום, יש משהו בעיר התחתית שגרם לכך שמדובר בלוקיישן היחיד בעיר ששמר על צביון ואופי עירוני. זאת מכיוון שהוא כולל רחובות קטנים, עסקים קטנים, בתי קפה ובתית אוכל. עוד מדובר באזור קלאסי לתחבורה עירונית נגישה, להתניידות באופניים או סתם טיול ברגל. זאת בניגוד לניתוק של ההרים והגבעות במעלה העיר שמקשים על התניידות ללא תחבורה פרטית ממונעת".

לא מסובך להשיג אישורים לציור על הקירות, אחרי הכל, יש מי שיטען שמדובר בואנדליזם?

"זה לא בדיוק עובד כך. מדובר בפרויקט בשיתוף האמנים המקצועיים, הטובים, המנוסים והמוערכים ביותר בתחומם הן בארץ והן בעולם. להשיג יצירה כזאת על קיר מבנה בימי שגרה היא סיפור יקר ביותר שכן לרוב מדובר בעבודות בשווי של עשרות אלפי שקלים ומעלה. בנוסף, במקרה הזה גם מתווספות עלויות נוספות הכרוכות בביטוחים, מנופים וכדומה. לכן, עבור בעלי המבנים, מדובר במתנה אקסלוסיבית שהם זכו בה שכן הם מקבלים בחזרה בניין עם חזות מטופחת ומחודשת שהופך אותו לנכס תרבות מעודכן. העניין הזה זה פועל, מן הסתם, לשני הכיוונים כי גם האמנים, מצדם, אוהבים באפן טבעי לעבוד בבניינים ישנים ומיוחדים עם אופי כמו אלו שבמתחם הנמל והעיר התחתית. כשהם באים לצייר עבודה עבור הפסטיבל, הם זוכים לחשיפה יפה בזכות הבמה שקיבלו עם הצבת עבודות הענק שלהם שנשארות מוצגות גם לאחר מכן בנראות כה גבוהה בלוקיישן עירוני מרכזי".

מציירים על הקירות
מציירים על הקירות (צילום יחצ)

במהלך הפסטיבל, ולצד ציורי הענק שיפארו את קירות המבנים בסביבה, יתקיימו פתיחות של תערוכות רחוב 'פופ אפ' וכן מופעים בשיתוף אמנים חיפאיים ומקומות בילוי הפועלים בעיר התחתית. עוד יתקיימו סיורי אמנות מודרכים בהם יוצגו הקירות החדשים, מסיבות, מופעי מוסיקה, מכירת עבודות אמנות והגשת תפריטים יצירתיים ומיוחדים בבתי הקפה שבסביבה. כל זה במטרה ובמגמה לתת במה לקולות המקומיים הייחודיים שבזכותם יש מקום לתרבות צעירה ועדכנית בעיר.

בין האמנים שיתארחו בפסטיבל ויציגו את יצירותיהם על קירות המבנים: Damsky הספרדי, Leolyxxx השוודי, Tant החיפאי, Missing התל אביבי, Manyearsago התל אביבי, Korma Dima התל אביבי, Keos החיפאי ו Alin Mor מחיפה.

ציור קיר של TANT
ציור קיר של TANT (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...