שפה חדשה
שפה חדשה (צילום נעם בן צבי)

מה הקשר בין תרבות ותפיסת עולם לקניית ריהוט לבית?

מארגני תערוכת 'ריהוטים' החליטו להחליף את שמה ולבנות סביבה אסטרטגיה חדשה ההופכת את כל החוויה של קניית ריהוט לבית לחלק מתרבות. האם זה בכלל אפשרי?

תערוכת 'בית חדש' 2019 (ריהוטים לשעבר) תיפתח בחול המועד סוכות בגני התערוכה בתל אביב. לאחר שחגגה בשנה שעברה ארבעים שנה להיווסדה, השנה החליטו המארגנים לעשות לה מתיחת פנים רצינית. על מנת לעשות זאת, פנו 'תים תערוכות וירידים בע"מ' לחברת המיתוג והאסטרטגיה ברוך נאה כדי ליצור את המהלך שישנה את פני התערוכה.

נראה שעולם התערוכות מסביב לעולם משנה את פניו. הקידמה הטכנולוגית, הנגישות אל המידע באתרי האינטרנט והיכולת שלנו לגלות, להכיר ובעיקר לקנות, הופכות תערוכות בתחומים רבים ללא רלוונטיות עד כדי כך שהעולם הזה הולך לכיוון של 'להיות או לחדול'. מצד אחד, ישנן חברות המבינות שבדרך החיים שלנו היום, אין לזה יותר מקום. אנשים לא רוצים לצאת מהבית ובטח שלא להתהלך בתערוכות כל היום ועל כן, הן מוותרות מראש. מהצד השני, ישנן חברות הבוחרות במודע לשחות נגד הזרם ולגרום לתערוכות לנצוץ קצת יותר ולהפוך לאטרקציה שלא תרצו לפספס. אצל ברוך נאה בחרו לנסות להיות חלק מהמהפך.

"הבחירה בשם החדש הייתה טבעית מכיוון שהתערוכה לא יכולה להביא יותר רק 'ריהוטים'" אומר מאיר בר אל, יו"ר 'תים תערוכות וירידים בע"מ'. לטענתו, האנשים הפוקדים את התערוכה, רוצים לעצב בית שלם וזקוקים גם למוצרים אחרים, מטקסטיל ועד פרטי עיצוב להניח על המדפים. תערוכת 'בית חדש 2019' תנסה לאפשר את הדרך בה אנחנו עוברים לבית החדש בין אם מדובר בבניית חיים חדשים בתוך הבית קיים או במעבר לבית חדש. המעצב המוביל של המהלך, ניר לוטם, יחד עם צוות המשרד, חיפשו אחר שפה גרפית שתדע לעבוד עם הכל ולקבל הכל. לוגו שיהיה דינאמי וורסטילי, שיידע להתרחב ולהימתח, שצבעיו ישתנו ושיתחבר בצורה ברורה לאופי התערוכה המשתנה.

שם חדש, לוגו חדש
שם חדש, לוגו חדש (צילום מתוך אתר התערוכה)

"אנחנו לא מוכרים מוצר אלא תרבות ותפיסת עולם ורוצים לייצר 'שמח' ולאפשר כך לאנשים לקבל תיאבון" אמר ברוך נאה במסיבת העיתונאים שהמתקיימה בסטודיו שלו שבמתחם שרונה בתל אביב. במענה לאחד העיתונאים שתהה לגבי הדמיון למשחק ילדים אמר ש"גם להרכיב את החלקים בבית זה סוג של משחק".

בר אל מנסה להסביר את המהלך האסטרטגי הנרחב אליו נכנסו בלחץ של זמן לפני מספר חודשים. "ניסינו להבין לאן החברה הולכת, אך בגלל לחץ הזמן לא הכל ייושם השנה ויהיו דברים שיחכו לשנה הבאה. אבל אנחנו בהחלט מסתכלים קדימה" אמר והוסיף "אנחנו רוצים באמת לאפשר את הקשר בין היצרן, הצרכן והמעצב. לפתוח את התערוכה לחו"ל, לשלוח מוצרים ישראלים אל מעבר לים וגם להביא מוצרים ממדינות אחרות אל התערוכה בארץ. זה כבר כמעט קרה השנה עד שהפוליטיקה התערבה". בר אל מתייחס לחברה בינלאומית שאמורה היתה להציג בתערוכה אך ביטלה ברגע האחרון בגלל שיקולים פוליטיים כאלו ואחרים. חברות רבות מחו"ל אכן מסרבות להגיע לישראל תחת לחצים פוליטיים אך לא נראה כי הוא מודאג וניכר כי הוא באמת מאמין בצדקת הדרך כשהוא מבטיח כי עד השנה הבאה, רוב שינויי האסטרטגיה אכן יבוצעו. בר אל מסכם ומתייחס גם לשינויים בעולם התערוכות "אמנם עולם התערוכות הולך וקטן אבל בתחום הריהוט הוא נותר על קנו. אנשים רוצים לשבת ולגעת ולחוש את הדברים שהם קונים לביתם" הוא אומר. האם זוהי הישארות שלנו, הקהל הישראלי, מאחור? או שמא התחום הזה באמת עדיין זקוק לתערוכות האלו?

כיסאות ברוח המיתוג החדש
כיסאות ברוח המיתוג החדש (צילום נעם בן צבי)

כמאה וחמישים חברות מענף הריהוט, העיצוב והלייף סטייל יציגו בתערוכה שתיפתח ב 24/9 ותמשך שמונה ימים. כחלק מהרצון להוכיח שזהו אכן מקומו של התחום ועל מנת למשוך עוד קהל, איגוד מעצבי הפנים בישראל יציג את מיזם 'ספידיזיין' כחלק מהתערוכה המתחדשת שיאפשר להגיע ולקבל פגישה עם מעצב למשך שעה ובחינם כדי להתייעץ על עיצוב של בית חדש וממש לקנות את כל מה שצריך במקום אחד. מיקה אלטר, מיזמיות הארגון, מדברת על הבעיות הישראליות בקניית רהיטים "הישראלים הרבה פעמים קונים ריהוט גדול מידי מתוך הרצון לקבל יותר עבור הכסף או מתוך בעיית השכחה הגורמת להם להגיע לחנות בלי מידות הבית. הריהוט מגיע לבית החדש והוא גדול מידי. וכך, אנחנו נכנסים לבתים שונים בארץ ומיד נוצרת התחושה שעבר בהם הוריקן שהצמיד את כל הרהיטים לקירות" היא מתבדחת אך נראה כי היא למעשה מתכוונת לזה ברצינות גמורה ומספרת על הרצון של הארגון למנוע את זה ולשנות את תרבות והרגלי קניית הרהיטים בישראל. "משום מה, אנחנו לא מגדירים את הצרכים שלנו לפני שאנחנו יוצאים לקנות רהיטים, ובהם: בדעקת כמה נפשות יש בבית, האם אנחנו באמת אוהבים לארח או שזה קורה פעם בשנה, מה גודל הבית שלנו במציאות ולא מה אנחנו חולמים שיהיה. הבדיקות הללו עוזרות לנו להבין האם החלומות שלנו ישימים".

נראה כי מחשבה רבה הושקעה בכל המהלך, גם מבחינה מיתוגית אך גם מבחינה אסטרטגית ושיווקית. תצוגת התכלית מראה את הקצוות שחוברו יחדיו ואת תערוכת ריהוטים הוותיקה המקבלת תפנית ומתחקה אחרי המציאות המשתנה. איך כל הדבר הזה ייראה בפועל? נדע בקרוב.

אולי יעניין אותך גם...