הקטלוג הראשון
הקטלוג הראשון (צילום יחצ)

ההיסטוריה שיצרה היסטריה | טור אישי - אודית לורן בלקין

בעת ריאיון שערכתי לא מזמן עם אדריכל יונתן מונג'ק ושפורסם פה לפני כחודש, התפלאתי לשמוע שאדריכל בסדר גודל כזה עושה שימוש בעיצובי הפנים שלו בריהוט של איקאה ולא מתבייש גם להגיד את זה. בריאיון ההוא, אמר מונג'ק שעל פי אמונתו, אדריכלות לא עוסקת בכסף אלא בפתרון ובתרגום נכון. "לעיתים, בחוסר כסף אנחנו מצליחים להוציא דברים מהממים. אם אני קונה כסא בהביטאט אני אקנה משהו אחר באיקאה. עכשיו אני מסיים בית לזוג צעיר בעלות הגיונית כששלושים אחוז מהריהוט בו נרכש באיקאה. וזה בית שיכנס לספר אדריכלות. איקאה זה פתרון נכון. זה לא חוסר ברירה. זה אמצעי לקבל דברים מסוימים עם ערך תמורת הכסף" אמר לי מונג'ק.

דבריו של מונג'ק, הם עדות לכך שאיקאה כבר מזמן לא נתפסת כבררת מחדל, אלא כחלופה בהחלט ראויה, ולרב לא פחות טובה, מאופציות אחרות. אנשי מקצוע ומרהטי בתים, השכילו להבין שניתן להגיע לתוצאות טובות ומכובדות בהחלט גם כשרוכשים במקום שהפך, עם השנים, להיות סופר מרקט לרהיטים, כלים, חפצי נוי, ומה לא. וכך, כמו שאנחנו הופכים את ההליכה לרשת הסופר מרקט לבילוי משפחתי וממלאים את העגלה בכל טוב קולינארי, נעימה לנו לא פחות החוויה בוואן סטופ שופ לרהיטים שבסופה גם מגיעים לקופה ולא פושטים את הרגל. הסתכלו סביבכם ונסו להצביע על מישהו שלא מחבב את ההרגשה.

יש משהו בהחלט מלהיב, מרגש ומעורר ציפייה חגיגית במסלולים שתכננו עבורנו מראש, בהולכה הזו ממחלקה למחלקה, במבצעים ובמחירים שנקבעו כך שגם אנחנו, פשוטי העם כביכול, נוכל להרשות לעצמנו לנכס כמעט כל דבר, בין אם אנחנו זקוקים לו ובין אם לאו. הביקור בסופר, כמו גם הביקור באיקאה, משולים ליציאת בילוי לכל דבר כשבשניהם אנחנו מתלבשים כדי לנסוע לאזור התעשייה או אפילו לעיר אחרת ובשניהם אנחנו קונים מיני פריטים שסביר שלעולם לא נשתמש בהם ולו בגלל העובדה שהם עולים 9.90 ₪ בלבד ו"אולי פעם כבר נעשה עם זה משהו". גם כאן וגם כאן, דואגים לצייד אותנו בעגלה עצומה (באיקאה ידאגו גם לשק קליל ונוח שכמו נזרק באלגנטיות על הכתף) ובאפן מוזר, גם כאן וגם כאן אנחנו נופלים ברכות במלכודת מנגנון השיווק המשומן ויוצאים עמוסי קניות כשאנחנו בטוחים שפיצחנו את סוד האושר והעושר.

תיק השק המוכר בעולם
תיק השק המוכר בעולם (צילום יחצ)

סוד הקסם השווי חוגג 75

לא פחות משבעים וחמש שנים חלפו מאז שאינגוואר קמפארד ייסד את איקאה בגיל 17. קמפארד פרש מתפקיד הניהול לפני כשלושים שנה ושימש לחברה כיועץ בכיר עד פרישתו מהדירקטוריון לפני כחמש שנים. בתחילת השנה הנוכחית הלך לעולמו והוא בן למעלה מתשעים. האמביציה של מי שנחשב כמי שחי את חייו בצניעות ויש מי שיגידו בקמצנות ואף בסגפנות, החלה עוד בהיותו ילד קטן אז נהג לרכוב על אופניו ולמכור לשכניו גפרורים, דגים, קישוטי חג מולד, זרעים ועטים. את הרהיטים הראשונים החל למכור לפני שבעים שנה בדיוק ומאז הכל היסטוריה והיסטריה.

אינגוואר קמפארד
אינגוואר קמפארד (צילום יחצ)

ואם להמחיש את הטירוף של המותג במספרים, הרי שהעובד המאה הצטרף לחברה לפני שישים שנה בדיוק בעוד שהיום מובילה החברה 420 חנויות ב 50 מדינות ועובדים בה קרוב ל 200,000 עובדים. גם החנות הראשונה נפתחה לפני שישים שנה בשוודיה ואילו מחוץ לשוודיה נפתחה החנות הראשונה בנורבגיה לפני 55 שנה. החנות הראשונה מחוץ לסקנדינביה נפתחה בשוויץ לפני 45 שנה. לפני 33 שנה נפתחה החנות הראשונה בארה"ב ולפני כארבע שנים נפתח הסניף הגדול בעולם הממוקם בסיאול שבדרום קוריאה. ממש לאחרונה, וכדי שלא לזנוח אזורים בעולם, פתחה איקאה שוק חדש בהודו, מהמדינות הגדולות ובעלות האוכלוסיות הגדולה בעולם, כשבשנים הקרובות מתוכננים להיפתח שם לא פחות מעשרים סניפים.

לפני 60 שנה בדיוק, חנות איקאה הראשונה בשוודיה
לפני 60 שנה בדיוק, חנות איקאה הראשונה בשוודיה (צילום יחצ)

לא פחות ממיליארד איש פוקדים את חנויות איקאה מדי שנה ושני מיליארד וחצי איש פוקדים את האתר האינטרנטי. ובשביל קנה המידה העסקי, כדאי אולי לציין ששוויה של החברה נאמד היום על למעלה מעשרה מיליארד דולר. הקטלוג של איקאה, שחולק חינם כבר מהופעתו הראשונה לפני למעלה משישים וחמש שנה, נחשב לספר המופק במספר העותקים הגדול ביותר בעולם כשהוא מודפס בלמעלה ממאתיים מיליון עותקים מדי שנה.

1951, הקטלוג הראשון רואה אור
1951, הקטלוג הראשון רואה אור (צילום יחצ)

"רוב הדברים עדיין ממתינים לביצוע" נהג קאמפרד לומר וכך זה גם נראה. באיקאה תמיד יש צפי להפתעות והן תמיד יהונדסו כך שיגרמו לנו להוציא עוד ועוד כסף. העובדה שאנשים מוכנים לנסוע מרחק לא מבוטל כדי לקנות רהיטים בהרכבה עצמית לצד מדיניות הקיצוץ בעלויות המוצרים באמצעות אריזות שטוחות הנאספות במקום, הובלת הפריטים על ידי הקונה, חיתוך בד באפן עצמאי ופינוי הכלים לאחר הארוחה במסעדה, נחשבים כולם לצעדים שיווקיים לא פחות מגאוניים.

מהלך שיווקי נוסף, היה הקמת מסעדות ובתי קפה בתוך החנויות עצמן ובדיוק באמצע המסלול. המהלך הופך את הקנייה בסניף לבילוי, משאיר את הצרכנים פרקי זמן ארוכים יותר בחנויות וגורם להם, איך לא, להעמיס עוד ועוד מוצרים על העגלות כשהם שבעים, מדושנים, מרוצים וטובי לב.

מהלך חשוב ומהותי נוסף הוא הוצאתן של קולקציות טרנדיות אופנתיות, מספר פעמים בשנה בנוסף לקולקציית הקטלוג השנתי המצויה בסניפים לאורך כל השנה. הקולקציות המיוחדות מיוצרות בשיתוף עם מעצבים ידועי שם בהם מעצב העל הבריטי טום דיקסון שהושקה בתחילת השנה והקולקציה שהושקה בשיתוף המותג HAY הדני כמה חודשים קודם לכן. לקבלת מראה שיקי ואופנתי, השיק המותג השוודי לפני מספר חודשים קולקציה אופנתית, יחד עם המעצבת בי אקרלן, בסגנון בודואר והלבשה תחתונה, ומיד לאחר מכן קולקציה אורבנית ספורטיבית עם מעצב האופנה האמריקני כריס סטמפ הכוללת פרטי ריהוט אבל גם בגדים ואביזרים. הקולקציות המיוחדות נמכרות במהדורות מוגבלות ויוצרות כך, מן הסתם, תחושת בהילות ויתר ביקוש.

בשנים האחרונות, קושרה גם איקאה עם תעשיית האופנה כשלפני שנתיים יצרה שיתוף פעולה עם מותג אופנתי והופיעה על מסלולי התצוגה בשבוע האופנה של מילאנו. בשנה שעברה, מותג אופנת העל בלנסיאגה אף הוציא תיק שעוצב בהשראת תיק השק של איקאה, יצר אותו מעור, הוסיף לו ריצ' רצ' ומכר אותו בסכום סמלי של 1,700 אירו.

קולקציה בשיתוף טום דיקסון
קולקציה בשיתוף טום דיקסון (צילום יחצ)

איקאה תחגוג את יום ההולדת ה 75 עם השקתן של שלוש קולקציות חדשות-ישנות. הראשונה, תכלול מוצרים משנות החמישים והשישים. השנייה, תכלול מוצרים משנות השבעים והשמונים. והשלישית, תכלול מוצרים משנות התשעים והעשור הראשון של שנות האלפיים. כל קולקציה תלווה בתיק שק צהוב שעליו ציטוט אחר של מייסד המותג אינגוואר קמפארד.

אין ספק שאיקאה יודעת את העבודה, יודעת איך ליצור ביקוש ומתוך זה לייצר הכנסות. בשורה התחתונה, אפשר בקלות לגחך על המותג ולהשמיץ אותו, אבל בדיוק כמו קוקה קולה, מקדונלד ואחרים, כולנו לוקחים חלק בחגיגה ורוצים עוד מכל הטוב הזה.

אחת הקלסיקות שתושק מחדש לאחר 40 שנה
אחת הקלסיקות שתושק מחדש לאחר 40 שנה (צילום יחצ)

אולי יעניין אותך גם...