מיצב אמנותי לתזמורת
מיצב אמנותי לתזמורת (צילום Guillaume Chauvin)

הוכרז מעצב השנה של יריד Maison&Objet שיתקיים בספטמבר

רמי פישלר אולי פחות מוכר מחוץ לסצנת העיצוב אבל הוא כבר הספיק לשמש כמנהל האמנותי של דום פריניון ולתכנן את משרדי טוויטר בפריז ופרפומריה של הרמס בניו יורק

לקראת אמצע ספטמבר, יתקיים בפריז כמדי שנה, יריד העיצוב Maison&Objet. כמו בכל פעם, גם בתערוכה הקרובה, יועמדו באור הזרקורים מיטב המעצבים והעיצובים המובילים את סצנת העיצוב והדקורציה בעולם. התערוכה, המתקיימת כבר למעלה מעשרים שנה, היא למעשה יריד מסחרי צרפתי דו שנתי לעיצוב פנים ועיצוב מוצר הנערך מדי ינואר וספטמבר. ככזה, הוא נחשב לאחד האירועים החשובים בתחום ויש אף שיגידו שהוא נמנה כאחד מבין שלושת המובילים בהם. פעמיים בשנה מאגד היריד כמה אלפי מותגים, חברות ומוצגים ומגיעים אליו בסביבות מאה אלף מבקרים.

מסורת קבועה של קברניטי היריד היא להעמיד באור הזרקורים ולבחור מדי שנה את מעצב השנה במטרה לכבד ולהאדיר את אחד השמות הבולטים והמובילים בתעשיית עיצוב הפנים הבינלאומית. בינואר נבחר מעצב מוצר או מעצב תעשייתי בעוד שבספטמבר הדגש הוא על מעצבי פנים. המעצב הנבחר מציג באותו יריד את עבודתו בחלל המוקצה לו ומעוצב על ידו.

מעצב השנה, Ramy Fischler
מעצב השנה, Ramy Fischler (צילום יחצ)

פחות מוכר אבל לא פחות טוב

מי שנבחר הפעם לעמוד בראש התערוכה הוא המעצב רמי פישלר (Ramy Fischler), בלגי במקור שגר ועובד מזה עשרים שנה בפריז ועוסק בפרויקטים פרקטיים וקונספטואליים כאחד. עבור התערוכה הבאה של Maison&Objet, שתתקיים בספטמבר הקרוב, בחר פישלר להדגיש את מגוון הפעילויות והפרויקטים של הסטודיו שלו באמצעות הצגת החזון והגישה ההוליסטיים שלו.

משרדי טוויטר, פריז
משרדי טוויטר, פריז (צילום יחצ)

נראה, שבשנים האחרונות, נוטים אנשי היריד לבחור דמויות מתחום העיצוב שאינן דווקא מכוכבי העל הידועים והמוכרים, אלו המשקיעים לא פחות זמן, אנרגיה ומאמץ על קידום מכירות, יחסי ציבור והאדרה עצמית. וכך, לצד המעצב הבריטי טום דיקסון שזכה בשנת 2014 וסטודיו ננדו היפני בראשותו של סאטו אוקי שזכה בשנת 2015, זכו בחמש השנים האחרונות מעצבים לא פחות מוכשרים אך כאלה ששמם מוכר אולי בקרב קהיליית העצוב אבל פחות בקרב הציבור הרחב. רק בשלוש השנים האחרונות למשל זכו המעצבים אילסה קרופורד הבריטית, יוג'ני קוויטלה הקטלני, טריסטן אאואר הצרפתי, פייר שרפן הצרפתי, ססיל מנץ הדנית וכעת, כאמור, ראמי פישלר – שמות בלתי מוכרים בעליל.

בית קפה בגליה הלאומית
בית קפה בגלריה הלאומית (צילום יחצ)

עיצוב עם משמעות

מארגני היריד תיארו את המעצב רמי פישלר כנפש חופשיה וכמי שמושפע עמוקות מעולם הקולנוע ועוסק בעיצוב בדומה לאפן בו במאי מייצר סרט. "יותר משהוא מתמקד בהיבטים הפורמליים של חלל או מוצר, פישלר מעדיף לבחון בהליך היצירה שלו את הערך התפקודי שלהם: לצפות את ההתנהגויות שלהם בעתיד, להגדיר את הסיבה והשימוש של כל פרויקט ולדמיין את הסביבה שבה רהיט יהיה אפקטיבי" אמרו הנציגים "עבור פישלר לעיצוב חייבת להיות משמעות. דיון ועבודה משותפת הם עמודי התוך בתהליכי העבודה שלו. הפרויקטים בהם הוא עוסק בעיצוב פנים, שבהם בתים פרטיים ומסעדות, מייצרים עבורו הזדמנויות לעצב גם רהיטים אותם הוא מייצר בעצמו ומציג בגלריות ייעודיות".

חנות קונספט
חנות קונספט (צילום Vincent Leroux)

הגישה של פישלר לניסויים החלה עוד בימי לימודיו אותם סיים בשנת 2004. הוא המשיך לפתח את נטיותיו הניסיוניות כשעבד לצדו של המעצב התעשייתי הצרפתי Patrick Jouin (שעם השנים עיצב עבור מותגים כמו קרטל, אלסי, קסינה וזנוטה), אצלו חקר תחומי עיצוב שונים. כל זה הוביל אותו לפתוח סטודיו עצמאי בשנת 2011 שם פיתח מאז סגנון ושפה משלו ופיתח אובססיה לעולם לא לחזור על אותו עיצוב פעמיים. בין עבודותיו של פישלר ישנם פרויקטים פרטיים, מסעדות, ברים, חנויות, משרדים, תצוגות, תערוכות, מתחילת השנה הנוכחית, מתמקד פישלר בעבודתו בהעמדות לאופרה כשבין ובהן תפאורה לגרסה חדשה של האמלט. במקביל, הוא עובד על עיצוב תערוכה שתפתח בספטמבר בוונציה.

מעצב גם רהיטים
מעצב גם רהיטים (צילום Helene Hilaire)

אולי יעניין אותך גם...