צ׳ארלס קוסקס
צ׳ארלס קוסקס (DWF)

נדל״ן וטכנולוגיה: הזדמנויות ואתגרים | טור אישי -DWF

אנו חיים בעידן נפלא בו הדבר הוודאי היחיד הוא שהעולם משתנה מהר יותר ויותר. הדיגיטליזציה שוכנת בלב התמורות של מודלים עסקיים בחברות יותר מתמיד, ואין תעשייה שיכולה לברוח מכך. גם תעשיית בתי המלון כבר השתנתה מעט בעקבות הדיגיטליזציה, כששחקני התעשייה הדיגיטלית כמו TripAdvisor ו-Airbnb השיגו דריסת רגל חזקה. אם זה נראה כאילו תעשיית הנדל״ן לא הושפעה מכך – מתעוררים ארבעה טרנדים עיקריים הצפויים להשפיע על שרשרת הערך בתעשייה.

אופטימיזציה של המרחב

ניתן להבחין באופטימיזציית המרחב באופן בו אנו עובדים כיום וכן באופן בו אנו מחפשים מקורות הכנסה משלימים עבור בעלי דירות או שוכרים. מעבר לטלקום ולטכנולוגיית הענן, המציאות בה צומחים מרחבי עבודה משותפים נמצאת ממש כאן. ההרגלים שלכם משתנים, השכנים למרחבי העבודה שלכם עשויים לעבוד עבור חברה אחרת משלכם וכדומה.

טכנולוגיות חדשות ושינויים התנהגותיים

האם נהיה חייבים ללכת לראות דירות פיזית גם אם יש לנו את האפשרות ליהנות מסיור וירטואלי אמיתי בשידור ישיר? התפקיד של סוכני הנדל״ן, אם כן, ישתנה. אפליקציות הנמצאות בפיתוח כיום ידרגו את סוכני הנדל״ן, כמו גם בעלי תפקיד אחרים בתחום הנדל״ן (פועלי בניין, מנהלי נכסים…). לצרכן שהוזהר מראש יש ערך גבוה יותר.

התפרצות הַמֵטָה-נתונים

טלפונים חכמים, מוצרים נלווים, מכשירים "חכמים" המותקנים במשרדים ובמרכזי קניות: הנתונים הגדולים נמצאים בכל מקום. אם נסתכל על חצי הכוס המלאה, הדבר מעניק לנו את האפשרות להפיק את מירב התועלת מצריכת האנרגיה שלנו ולזהות בזמן אמת כשלים טכניים בתפקוד של ציוד.

הצד הפחות טוב הוא שלאור יכולת מעקב שכזו, אף אחד לא יכול להבטיח סודיות. השהיית פרויקט גוגל גלאס או ההשקה האיטית של ה-iWatch מראה לנו שהאנושות נשארת ערנית אל מול אותה דיגיטליזציה חודרנית. אך איך נוכל להגן על עצמנו ממעקבים חשאיים יותר? איום שכזה מקדם את עליית דור האפליקציות החדש של ״פרטיות מותאמת אישית״, המאפשרות לנו להפוך את המידע שלנו לאנונימי ואף לסרב גישה אליו.

הדיגיטליזציה של ניהול פרויקטים בנדל״ן

בעלי התפקידים השונים בתחום הנדל״ן נקראים לעבוד יותר ויותר במשותף, והדבר כשלעצמו מהווה שינוי בתחום ניהול הפרויקטים בנדל״ן. הופעתו של מודל דיגיטלי מלא קרובה, וכל בעלי התפקידים יוכלו לעבוד יחד בזמן אמת, הודות לבלוקצ׳יין.

המטרה הסופית היא חיסכון משמעותי בזמן ובעלויות. מימון המונים בנדל״ן – כמו גם מימון נכסים – הינם בשלביהם המוקדמים. בכל מקרה, הדבר יאפשר את הופעתם של משקיעים חדשים וצעירים יותר באופן כללי. תעשיית הנדל״ן מלאה ביוזמות וההתפתחות שלהן היא בשלביה המוקדמים. בעלי התפקידים המסורתיים לא רוצים שהשירותים שלהם יהפכו למיותרים, כפי שהתרחש בתעשיות אחרות. ישנה מודעות אמיתית. חברות הנדל״ן, כמו פעילים גדולים אחרים בתעשייה, משקיעים את כוחם בהבנה מעמיקה יותר של השפעת הדיגיטליזציה, בשליטה טובה יותר בפוטנציאל ההרסני שלה, ואולי בהשקעה בסטארט-אפים מבטיחים ביותר.

אף על פי כן, מילות אזהרה: השחקנים מעולם הדיגיטל מפקחים גם הם על התופעה, ועשויים להיות זריזים יותר…

*הטור תורגם מאנגלית

צ׳ארלס קוסקס, שותף, מתמחה בכל ההיבטים של חוקי נדל״ן, לרבות רכישות בניינים (שבנייתם הושלמה או מתעתדת להסתיים), תיקי השקעות, עסקאות מכירה וחכירה, חוזי שכירות מסחריים, פיתוח נכסים ובנייה. לאחרונה התנסה בייעוץ לקרנות השקעות מקומיות ובינלאומיות בנוגע לרכישות בנייני משרדים והיפטרות מהם. הוא גם מייעץ באופן קבוע לפועלים בנוגע לתכניות הבנייה שלהם ולבעיות בבנייה. לצ׳רלס ניסיון משמעותי בניסוח חוזי שכירות מסחריים לבנייני משרדים, מחסנים וחנויות ובמשא ומתן עליהם (בין אם הושלמה בנייתם או לא). לצ׳רלס ידע מקיף בנוגע לחוקים אזרחיים בנדל״ן, לרבות כל עניין הקשור לחוזי נדל״ן מקדימים.

אולי יעניין אותך גם...