בלילה
בלילה (יחצ)

שער הדמוקרטיה הישראלית הושק בתל אביב

השער מסמל שבעים שנות דמוקרטיה ישראלית באמצעות מבנה קשתות המאפיין את החברה הישראלית ובו מופע אור קולי שיוקרן ב 360 מעלות

היום אחר הצהריים, יושק בטקס בתל אביב שער הדמוקרטיה הישראלית שיהווה תחנת ראשונה במסלול שביל העצמאות שנחנך בעיר לפני כשלושה שבועות. הטקס, יערך במעמדם של יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין, ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי, ונשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוחנן פלסנר. השער, הממוקם בשדרות רוטשילד 1, בסמוך להיכל העצמאות שייסגר לתקופת שיפוצים של כשנתיים, ייפתח לקהל הרחב ביום העצמאות הקרוב ויתפקד במשך מספר חודשים כמרכז מבקרים שבתוכו יוקרן מופע אור קולי בטכנולוגיית 360 מעלות.

מבנהו הייחודי של השער עשוי כיפה מוקפת קשתות המסמלות את רב-הגוניות של החברה הישראלית. "למעשה, נדרשנו לייצר מאין ביתן שיהיה בעל עיצוב איקוני שיסקרן את הקהל הרחב להיכנס פנימה ולצפות במיצג העוסק בערכיה של הדמוקרטיה ושל מגילת העצמאות" אומר אדריכל נתי אולך, מעצב השער יחד עם אדריכלית תמי אולך-לרר "הרעיון הראשוני, היה לייצר מבנה של חצי כיפה שיכיל כחמישים איש שיוכלו לשבת על טריבונה מדורגת ולצפות בהקרנה וכן בתכנים שיוצגו על גבי במה מרכזית".

מופע אור קולי
מופע אור קולי (יחצ)

כשפתרו האדריכלים אולך את תכנון פנים המבנה פנו להלבשת המעטפת המקושתת. "המאמץ היה ליצור אדריכלות סביב הכיפה שתבטא ערכים הקשורים לישראליות ודמוקרטיה. כך, יצרנו קומפוזיציה של קשתות המאפשרות שיטוט ביניהן וכך חושפות ומסתירות הן את הכיפה העיקרית והן זו את זו. הקשתות מסמלות ערכים המאפיינים את החברה הישראלית כמשופעת, מגוונת מרובדת ורב שכבתית ולכן הן ניצבות באופן חופשי כשהן כמו חובקות ותומכות זו בזו ובכך מייצרות קומפוזיציה איתנה ויציבה". על קשתות השער הוטמעו ציטוטים נבחרים ממגילת העצמאות, הטקסט המכונן המבטא את הערכים עליהן מושתתת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

המבנה הזמני, בקוטר פנימי של תשעה מטרים וקוטר חיצוני של שלושה עשר מטרים, עשוי קונסטרוקציית ברזל וחיפוי בד העמיד בתנאי מזג האוויר. על אף שהוא מיועד לפירוק והרכבה, הוא כולל בפנים מערכות מורכבות של מיזוג אוויר, מולטימדיה ותאורה. "המטרה הייתה לייצר מבנה מרשים, שיהיה שונה צורנית מסביבתו ושיסקרן את הקהל הרחב להיכנס פנימה" מסכם אולך.

מגילת העצמאות
מגילת העצמאות (יחצ)

המופע המוקרן בתוך השער סוקר את האירועים המרכזיים שעיצבו את הדמוקרטיה הישראלית מאז קום המדינה ועד ימינו ומדגיש את הערכים עליהם מושתתים חוקי המדינה ומוסדותיה. כהשלמה לצפייה בו, יוזמנו המבקרים לחתום גם על אפליקציה של מגילת העצמאות המחייבת לקיום ערכיה.

שער הדמוקרטיה הישראלית הוא מיזם של המכון הישראלי לדמוקרטיה בשיתוף עיריית תל אביב יפו. "שנת ה-70 למדינה היא הזדמנות מצוינת להיזכר באתגרים שיכולנו להם לאורך השנים" אומר יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה "בכל אחד מהאירועים המשמעותיים האלה, ידענו לכבד את החלטות מוסדות המדינה ושלטון החוק וכך לבנות את חוסנה של הדמוקרטיה הישראלית. היכולת שלנו לעמוד כחברה אחת המתמודדת יום יום עם אתגרים ביטחוניים ופנימיים, טמונה בדבקות שלנו להמשיך ולממש את ערכי מגילת העצמאות שאפשרו לנו להגיע להישגים מופלאים במשך כל שנות קיומה של המדינה".

מעטפת קשתות
מעטפת קשתות (יחצ)
ביום
ביום (יחצ)

אולי יעניין אותך גם...