כלנית סגל
כלנית סגל (יניב ברנס)

האם תחזיות הצבע הן אקט יח"צני שיווקי? | טור אישי - כלנית סגל

בעוד חודש זה יקרה שוב.

פעמיים בשנה, בנובמבר ובמאי, מתכנסת הוועדה הסודית של אוטוריטת הצבעים 'פנטון' כדי לבחור את הגוונים הנכונים לעונה הקרבה. עשרה אנשים בלבד, הנחשבים ל"שלטונות הצבע", תרים ברחבי הגלובוס במשך שבועות אחר הדופק התרבותי, אוספים אותות של צבע, ואז מתכנסים, ומחליטים מה יהיו ה- IT Colors שיבלטו מעל השאר בעונה הקרבה.

פנטון היא חוליה אחת בשרשרת ארוכה לפני שהקולקציות (בגדים, מכוניות, קוסמטיקה, רהיטים, כלי בית וכו') מגיעות לחנויות. מטרתה, לחזות באיזה צבעים יחשקו הקונים. לורי פרסמן (Laurie Pressman), סגן נשיא מכון 'פנטון', אמרה באחד מהראיונות שהעניקה כי בעולם בו שוררת אי וודאות מתמדת, הצבע הוא בין הדברים המעטים שעליהם אנו יכולים לסמוך. כל זה נכון, בהתחשב בעובדה ש'פנטון' המציאה שפה אובייקטיבית ונומרית לצבעים, כך שמניפת הצבעים הפכה להיות כלי עיצובי ואביזר הכרחי בארגז הכלים של מעצבים בכל התחומים. בנוסף, 'פנטון' שותפה להגייתם של כמה מהצבעים האייקוניים הגדולים שבהם Tiffany Blue"", "Minion yellow", Emerald-green" Starbucks", Barbie Pink"", ""Targe Red כך שבכל העולם ברור מיד על איזה צבע מדובר.

בתרבות החזותית של ימינו, צבע מייצר אסוציאציות, הלך רוח, ועל כן מייצג שאיפה אסטרטגית ובלתי מתפשרת של חברה בתהליך קבלת החלטות מושכלת. אסטרטגיית צבע עוזרת בחיזוי מגמה, פיתוח מותג, סימון וזיהוי, ומהווה מעין מפגש פסגה בין המדע לרגש. תמיד עניין אותי תהליך החלטות שכזה. למרות שאם מסתכלים על שבוע האופנה במילאנו, פאריז או ניו יורק, שהתקיימו לפני כחודש, ניראה כי כל מעצב מתנהג לפי אסטרטגית המותג הנכונה לו.

בעוד רגע מתאספת קהילת העיצוב הבינלאומית בתערוכתSalone del mobile , הנחשבת למכה של עולם העיצוב. האם בהכרח ניראה שם יותר ספות, שולחנות ומטבחים ב- Ultra Violet, שהוכרז עי 'פנטון' כצבע השנה ל-2018?

צבע השנה לשנת 2018 Ultra Violet
צבע השנה לשנת 2018 Ultra Violet (shutterstock)

אלבר אלבז, המנהל הקריאטיבי של בית האופנה הפריזאי Lanvin, טען בראיון ל'ניו יורק טיימס' כי תחזיות צבע דומות למדריכי לייף–סטייל בגרוש שהפכו לפופולריים בשנים האחרונות בעולם המערבי. "יש אנשים החושבים שהם יכולים להיעזר בספרים כמו 'איך להיות מיליונר' או 'איך לתפוס בעל מהמם בשלושה שבועות', כדי להשיג תוצאות אינסטנט מהירות. אבל, אחרי הכל, ספרים הם בסך הכל ספרים. באופנה שאנחנו מייצרים, אנחנו פועלים על ידי אינטואיציות וקריאת השטח שלנו, ופחות על פי תחזיות כתובות" הוסיף.

אם כך, נשאלת השאלה, האם אכן תחזיות צבע הן בעיקר אקט יח"צני שיווקי? בעיצוב הבית, שלא כמו במלתחת הבגדים, רהיטים אמורים להיות על זמניים וללוות אותנו לאורך זמן. זה תרבותי יותר ונכון יותר. ובכל זאת, אנו עדים להצהרות שונות המורות לנו מדי שנה מהם הצבעים הנכונים לאותו רגע, בין היתר מחברות כמו שרווין-וויליאמס (Sherwin Williams), בהייר (BEHR) ובינג'ימין מור (Benjamin Moore).

אז מה בכל זאת יהיה בשבוע העיצוב במילאנו? יש שיגידו שנראה פלטה של צבעים חמים, אחרים צופים פסטלים קרירים וביננו, אני לא בטוחה שכל זה בכלל משנה. כל אחד יודע מה הצבע שנכון לו, איזה צבע משקף הכי נכון את אישיותו ועם איזה צבע הוא מרגיש "הכי בבית" בעולם.

כלנית סגל

בעלת חברת 'סגל אשד יחסי ציבור', המתמחה באדריכלות, תרבות העיצוב וסגנון חיים.
המשרד, הממוקם בתל אביב, מתמחה בייצוג אדריכלים ומעצבים כמו גם בליווי מותגים בינלאומיים, רשתות וחברות המובילות את סצנת העיצוב והקולינריה. ניסיון רב שנים וצוות מקצועי מנוצלים לחשיבה יצירתית וחדשנית לטובת שיח על מהות ותוכן בעיתונות הכתובה, האלקטרונית והניו מדיה.

אולי יעניין אותך גם...