חיים מסילתי
חיים מסילתי (צילום מערכת LEGIT)

"מחיר למשתכן מעולה": ראיון אישי עם יו"ר לשכת שמאי המקרקעין

חיים מסילתי מסכם שנה בתפקיד: "חוויתי בגרות פוליטית" • מציע פתרונות להורדת מחירי הדירות • אומר מה הוא חושב על השר משה כחלון • וחושף איך הוא נרגע מהעבודה הקשה

"תוכנית מחיר למשתכן היא מעולה. אני תומך בשר האוצר כחלון ומאמין שהתוכנית תייצב את מחירי הדירות בישראל", כך אומר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי בראיון ל-LEGIT קצת יותר משנה לאחר שנבחר לתפקיד.

מסילתי אומר, כי "דעתי על מדיניות השר בדיור נוחה מאוד. רואים מישהו שבא לעבוד, תכנן משהו וגם עושה אותו ונלחם עליו – וזה מוערך בעיני. כחלון לקח לעצמו את כל הכלים לטיפול בשוק הדיור והוא מפעיל אותם.

"נכון שתוכנית מחיר למשתכן אינה מושלמת ויש מה לשפר בה, אבל משפרים תוך כדי תנועה וזה מה שכחלון עושה. רואים שהוא לא אטום ושהוא מקשיב לרחשי הציבור, וזו יכולת חשובה שלו כמנהיג לדעתי. צריך לפעמים לדעת לאזן בין האגו והתאווה הפוליטית האישית שלך והרצון העז לנצח קרבות, ובין יציבות המערכת – וכחלון עושה את זה".

– אתה חושב שהתוכנית תפתור את מצוקת הדיור בישראל?

"לא רק חיים מסילתי תומך בתוכנית מחיר למשתכן, גם הציבור מביע אמון בה. רואים עכשיו שהצעירים יושבים על הגדר ומחכים להגרלות. אם הציבור לא היה מאמין בתוכנית, הוא היה חוזר לשוק אחרי כמה חודשים וקונה דירות בשוק הפרטי, כמו שהיה אחרי מע"מ אפס. לאט לאט אנשים מתחילים לראות מפתחות שנמסרים במחיר למשתכן וזה משפיע עליהם.

"אני לא אומר שהכל מושלם, אבל במקום ללכת נגד שר האוצר, כמו שחלק מגורמים בענף עושים, עדיף לדבר איתו ולא לתקוף אותו על הרצון שלו להידבר. אני מאמין שעדיף ללכת עם הממשלה ולא נגדה", לדברי מסילתי.

– אז איך מורידים את מחירי הדירות?

"ראשית, אני חושב שצריך להטיל על אלה שמחזיקים בקרקע ולא בונים מס רכוש, כדי שלא יבצעו ספקולציות בשוק וישמרו את הקרקע ביד, על חשבון הציבור.

"שנית, המכשול הגדול ביותר זו הבירוקרטיה במוסדות התכנון. לוקח בישראל כיום יותר מדי זמן לקבל היתר בנייה – כשנה וחצי. צריך לשחרר את הפקק וליצור מצב שיזמים מקבלים היתר תוך חודשיים, אם יש התנגדויות אז ועדת ערר מחליטה גם כן בתוך חודשיים, ואז הדברים ייראו אחרת. הבירוקרטיה היא הרעה החולה של הענף הזה", לדבריו.

מסילתי מציע עוד פתרונות: "צריך להכפיל ולשלש את הרכבי ועדות הערר כדי לשחרר את הפקק בהן; צריך לחתור יותר להפשרת שטחים פתוחים; צריך להתייעץ עם בעלי מקצוע בתכנון ערים ושטחים שהופשרו, כדי למקסם את אפשרויות הבנייה; כן צריך למתג את הפריפריה בצורה אחרת – לייצר מצב שערים שפחות נחשבות למגורים יהיו יותר נחשבות ורצויות ויקבלו יותר לגיטימציה חברתית".

"לא קונים דירה בלי שמאי מקרקעין"

מסילתי נבחר לתפקיד יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בבחירות בפברואר 2017 והחליף את אוהד דנוס שכיהן ב-6 השנים קודם לכן. (תקנון הלשכה מאפשר ליו"ר לכהן שתי קדנציות בלבד).

בניגוד למסילתי, תומך נלהב בשר כחלון כפי שניתן להבין מדבריו, היו"ר הקודם דנוס התעמת עם שר האוצר לא מעט, בעיקר בעניין סקירת מחירי הדירות הרבעונית של השמאי הממשלתי שכחלון אסר על פרסומה. בתגובה, דנוס פרסם סקירה חליפית משלו שהצביעה על עליית מחירי הדירות ולא על ירידה או קיפאון כפי שכחלון היה רוצה.

בלשכת שמאי המקרקעין חברים כיום כ-1,300 שמאים מתוך כ-1,800 שמאים בישראל. יעד מרכזי של מסילתי בקדנציה שלו הוא להגדיל את המודעות של הציבור ללשכה ולמקצוע. "אני רוצה שמקצוע שמאות המקרקעין יזכה לכבוד שהוא ראוי לו", אומר מסילתי. "היום יש בציבור בלבול בין שמאי מקרקעין לבין שמאים אחרים, כמו למשל שמאי רכב, כמו למשל מתווכים. לטעמי הציבור לא מבין מספיק מה זה שמאי מקרקעין ומה הוא יכול לתרום לו.

"ניקח לדוגמא רכישת דירה יד שנייה. לצערי, היום כ-70% מהישראלים לא נעזרים בשמאי מקרקעין בעסקה הכי גדולה בחיים שלהם, אבל הם כן נעזרים בשמאי רכב לפני שהם קונים אוטו ב-40 אלף שקל, זה אבסורד וטירוף בעיניי. אנחנו עושים המון בתחום הזה – כדי להבהיר לציבור את החשיבות של שמאי מקרקעין ברכישת דירה. לא קונים דירה בלי שמאי מקרקעין! אני לא מצליח להבין למה כיום זה לא בתודעה של הישראלים", הוא אומר.

– במה שמאי מקרקעין יכול לעזור לרוכשי דירות ישראלים?

מסילתי: "הוא יכול לחסוך להם הרבה כסף ואי נעימות. שמאי מקרקעין יכול לגלות בבדיקה שהדירה היא בת 3.5 חדרים ולא 4; שהחדר הוא לא באמת חדר אלא מרפסת שנסגרה ללא היתר; שהחצר שהם החשיבו כחלק מדירת גן היא לא באמת שלהם אלא פלישה לשטח ציבורי; שהחניה שחשבו כשלהם היא לא באמת שלהם אלא שבעל הדירה הקודם פשוט סימן בצבע על האספלט וניכס אותה לעצמו; או שפשוט השמאי יגלה שהכל בסדר בדירה, רק שהיא שווה רק 1.4 מיליון שקל ולא 1.7 מיליון, ועוד.

"עשינו לאחרונה בדיקה בלשכת השמאים וגילינו שכל דירה עשירית שנבדקה נמצאה לקויה, ואחת לעשר משכנתאות לא אושרו ע"י הבנק, מכל מיני סיבות. אני פשוט לא מצליח להבין איך הציבור לא עושה את הבדיקות האלה בעסקה של שני מיליון שקל שבה הוא משעבד 30% מהמשכורת שלו ל-25 השנה הקרובות, אבל כן רב עם חברת התקשורת למשל על 20 שקל בחודש", תוהה מסילתי.

"הערכה – לא כוחנות"

– איך אתה מסכם את השנה הראשונה שלך בכיסא היו"ר?

"התפקיד מעניין הרבה יותר ממה שחשבתי. למדתי הרבה דברים על עצמי, למדתי לפתח עור של פיל, למדתי לנקוט בהתנהלות ממלכתית שראש ארגון נאלץ לסגל לעצמו. למדתי שלא תמיד תגובה מהירה היא הנכונה, צריך לחשוב טוב לפני שמגיבים, צריך לעדן את התגובה, ובתור יו"ר אתה חייב לשקף את הדעות של כל החברים וללמוד להכיל דעות שונות לחלוטין משלך. אתה לומד שיש לך מתנגדים ושיש להם דעות שאתה חייב לקחת בחשבון ביחד עם טענות תומכיך, ולעתים גם יש משהו בטענותיהם. זו מעין בגרות פוליטית שחוויתי".

לדברי מסילתי, "בתפיסה הניהולית שלי חשוב לי שגם המתנגדים שלי ישתכנעו. אני יודע שלא אצליח לעולם לרצות 100% מהאנשים, אבל אם אני אדע שתזוזה קלה בהחלטות שלי תזכה בתמיכה של 70% מהחברים לעומת 50% – אז אני אעשה את התזוזה הזו, כי לדעתי לרוב יש כוח ולעוצמת הרוב יש משמעות.

"אני דוגל בדמוקרטיה בניהול שלי, לא בכוחנות. אני מקשיב המון ומאמין שמנהל משיג את היוקרה שלו ע"י הערכה של הכפופים לו ולא מהפחדה. לשכת השמאים זה גוף וולנטרי וליוקרת המנהיג יש חשיבות. חשוב לי שהשמאים יבינו שאני עובד בשבילם, וגם אם קיבלתי החלטה שלא מתאימה להם, הם יבינו מאיפה היא באה".

מסילתי מוסיף: "עוד משהו שלמדתי בשנה האחרונה זה שיש הרבה דברים שהתקבעו, דברים מתחת לפני השטח שלא מדברים עליהם, מעין נקודות שיווי משקל שנוצרו והן לא תמיד טובות. אלה שזה הפריע להם למדו לשתוק ולהשלים עם זה, אלה שזה טוב להם למדו לשמור על זה. אבל בשני המקרים אף אחד לא עשה דבר כדי לשנות את הקיים.

– אילו יעדים תרצה להשיג בקדנציה?

"היו לי שלוש מטרות מיידיות כשנכנסתי ללשכה. הראשונה, הצעת חוק שומות מוסכמות שהגשנו שלושה חודשים אחרי שנכנסתי לתפקיד – זה תיקון שייטיב עם הלקוחות הקטנים בנושא היטלי השבחה.

"השנייה, היא לאפשר לשמאים לקבל תגמול על-בסיס הצלחה במקרים מסוימים, ממש כפי שנהוג ומקובל בקרב עורכי דין. היתה לנו בלשכה מחלוקת פנימית בנושא והעלתי את זה במועצת השמאים שתמכה בעניין ואז חזרה בה בעקבות כתבה לא מפרגנת שעלתה, אבל אני מקווה שכן נוכל בסופו של דבר להביא את ההצעה הזו לאישורה של שרת המשפטים עם המלצה רשמית של הלשכה. לתפיסתי, כששמאי משיג ללקוח שלו הצלחה כספית, כמו למשל חיסכון בתשלום שומה למדינה, מגיע לו ליהנות מנתח מההישג הזה.

"המטרה השלישית שאני רוצה להשיג היא ביטול של עיוות הקשור לעמלות. הבנקים מחייבים את השמאים לספק חוות-דעת שמאית תמורת תעריף מוזל של 269 שקל בלבד. זה תעריף בעייתי בעיני ואני מקווה שאוכל לשנות את זה, אנחנו תוקפים את הנושא בכמה חזיתות. הגדלת בסיס הפרנסה של כלל ציבור השמאים היא נר לרגליי ואעשה הכל כדי להרחיבו, ביחוד בעבור אותם אלה הבאים בשערי המקצוע".

עוד מוסיף מסילתי: "אני רוצה גם יותר להנגיש את הלשכה לחברים בה. לתפיסתי ישנם שמאים שלא ממש יודעים על קיומה ולא באמת מבינים מהי הלשכה ומה היא עושה. זה מאוד חשוב לי שהם יבינו".

– אתה נהנה בתפקיד?

"מאוד. אחרת לא הייתי יכול לעסוק בו 60%-70% מהיום".

– זה לא מפריע לעסק הפרטי?

"כדי לשמור שהעסק לא ייפגע, לוקחים צוות מצוין, מאצילים סמכויות ומנהלים אותו נכון. צריך יותר לסמוך על אנשים שיעבדו בשבילך. אמנם אני אישית הורדתי פרופיל בעסק שלי בגלל התפקיד בלשכה, אבל העסק עצמו ממשיך להתנהל כרגיל. אני כן מעריך שאם הייתי משקיע בעסק הפרטי את 5-6 שעות העבודה ביום שאותן אני עושה כיום בתפקידי כיו"ר הלשכה, העסק הפרטי היה מגיע למקומות אחרים".

– אז זה שווה את זה?

"הכל באהבה. כשאני אהיה בגיל 80 ואסתכל אחורה אני רוצה להיזכר שעשיתי דברים בעלי משמעות. אני אדם מאמין, ואם אלוהים חנן אותי בשאפתנות ובע"ה נבחרתי ליו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, אין שום סיכוי שאעביר קדנציה ככה סתם ולא אקדם מהלכים מהותיים".

חיים מסילתי | אישי

מסילתי מספר, שבזכות החינוך של הוריו בילדותו הוא הגיע למה שהוא היום. "אני ילדי קריית מלאכי; אני הבכור ויש לי עוד 4 אחיות ועוד אח. בבית שגדלנו לא היה מחסור, אבל גם לא היינו עשירים. החינוך של הורי היה כך שלא משנה כמה כסף יש, השמיים הם הגבול. הוריי נתנו לי המון חום ואהבה והמון אמביציה ועם זה פעלתי כל חיי. בניגוד לחלק מקודמיי בתפקיד יו"ר הלשכה, אני בניתי את העסק שלי לבד. לא ירשתי משרד ולקוחות, לא היו לי שותפים שאפשרו לי להתעסק בדברים אחרים, הכל עשיתי די לבד".

– ומה אתה עושה כדי להירגע מהעבודה הקשה הזו?

"קודם כל אני שומר שבת וזה נותן לי הרבה רוגע. מיום שישי בערך ב-14:00 ועד מוצאי שבת הטלפון כבוי, הטלוויזיה כבויה, אני מנהל אורח חיים דתי לגמרי שכולל תפילה בבית כנסת, ארוחות משפחתיות ובילוי עם המשפחה, וזה דבר שמאוד חשוב לי. בכל מוצאי שבת כל המשפחה יוצאת למסעדה, יושבים ביחד ומדברים, וזה נותן לי דלק לשבוע החדש.

"במהלך השבוע אני אוהב לעשות הליכות, לשחק טניס, לדבר עם חברים, ללכת לקולנוע, לראות סדרות טלוויזיה (אני מאוד אוהב את 'הסופרנוס'), רואה ערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק, משחקי ספורט וכדומה".

אולי יעניין אותך גם...