פיליפ סטארק
פיליפ סטארק (James Bort)

סטארק חושף את המלון הראשון בתכנונו המלא שיבנה על אדמת אירופה

"פרויקט המלון במץ הוא דוגמה לחזיון תעתועים אדריכלי" אמר פיליפ סטארק "הוא מדמה שורשים שנעקרו מהקרקע ויחד עם זה הוא מאפיין את אזור לורן בו הוא נטוע"

מעצב העל פיליפ סטארק חושף את התכניות הפנטסטיות של בית מלון שתכנן, העומד להיבנות בעיר מץ המרכזית בחבל לורן שבצפון מזרח צרפת. המלון, הנראה כמו חזיון תעתועים, נישא לגובה ארבע-עשרה קומות ובנוי כמקשה אחת בצורת מלבן מונוכרומטי שמעליה יתנוסס, אי שם למעלה, בית מגורים אלזסי מסורתי בסגנון המאה השמונה-עשרה. הצירוף ההזוי בין שני חלקי הבניין, הוא פרי דמיונו של סטארק שחשב על מבנה סוריאליסטי המדמה יצירת אמנות פואטית המוסבת למגורים.

בית הלר, מץ, צרפת
בית הלר, מץ, צרפת (הדמיה)

מעט מוזר לחשוב שבעיר בעלת היסטוריה עתיקה שמקורה אי שם לפני הספירה, ייבנה מאין נטע זר הזוי ומוזר בסגנון דיסני. אמנם, העיר מתאפיינת בסגנונות אדריכליים רבים שהושפעו מתרבויות שונות, אך מה לשרידים ההיסטוריים, לאדריכלות ימי הביניים, הרנסאנס והניאו קלאסיקה המאפיינים אותה ולמופע ההזוי של סטארק?

אם כך, מסתבר, שמץ ניחנת גם באדריכלות מודרנית ושבמהלך השנים אף השקיעה בהתקשרות עם אדריכלים בעלי שם, בהם, בין היתר, האדריכל הקטלאני ריקארדו בופיל שאמון על שיפוצו של אולם הקונצרטים בעיר. בנוסף, וכדי ליישר קו עם המאה ה-21, נחנך בעיר לפני כשמונה שנים מרכז פומפידו-מץ שתוכנן על ידי האדריכלים שיגרו באן היפני וז'אן דה גסטינס הצרפתי. מבנה המוזיאון, שבו חללי תצוגה מלבניים קלאסיים, מקושט גג דמוי פגודה המורכב מרשת של משושים שקופים-למחצה עשויים עץ, פיברגלאס וטפלון.

בית הלר, מץ, צרפת
בית הלר, מץ, צרפת (הדמיה)

נראה, שזוהי דרכם של צרפת, עיריית מץ ומרכז פומפידו לחזק את הקשר עם הפריפריה, להאדיר את העיר מץ ולחזק את סמליה של תרבות צרפת גם מחוץ לפריז. ואכן, כשפנו לסטארק, ביקשו לעצמם היזמים מבנה שיכבד את ההיסטוריה אבל שפניו יהיו מופנות אל עבר העתיד.

כותרת

בית המלון, שיכונה Maison Heler, יכיל מאה ותשעה עשר חדרים וסוויטות, וייצור בסיס לבית המסוגנן שיתנוסס מעל שסביבו מרפסת גג וגינה המשקיפה אל נופי העיר. ה"בית" יכיל מסעדה וטרקלין בר ויצור כך מרכז פעילות לאורחים ולתושבי העיר. סטארק תכנן את המלון הבלתי שגרתי כהד למוזיאון פומפידו בעיר ומצפה שיהפוך לסמל החדש של האזור. "פרויקט המלון במץ הוא דוגמה לחזיון תעתועים אדריכלי" אמר פיליפ סטארק "הוא דוגמה לשורשים שנעקרו ויחד עם זה הוא מאפיין את אזור לורן בו הוא נטוע".

חזיון תעתועים

למרות שסטארק מעצב בתי מלון מסביב לעולם מזה כשלושים שנה, המלון במץ הוא למעשה הראשון באירופה שנוצר, פותח ותוכנן על ידו מהיסוד. המלון מצטרף לרשת Curio (חברת בת של הילטון) המתמקדת בבתי מלון בעלי אופי ואווירה הנטמעים במרקם העירוני ומאמצים את האווירה הביתית בה. ככזה, הוא ממוקם באזור האמפיתיאטרון של העיר המשמש מרכז תרבות, עסקים ומגורים בעיר.

במלון הושקעו עשרים ושניים וחצי מיליון אירו והוא נחשב לפרויקט העירוני השאפתני ולבניין הקומות הראשון שיושק בסביבה מזה מאה שנה.

 

אולי יעניין אותך גם...